Het merk Diesel wordt opgestart door Renzo Rosso, geboren in 1955 in noordoost Italië. In 1978 vervoegt Rosso een aantal jonge ondernemers, die zich gegroepeerd hadden in de Genius Group Inc., zoals Katherine Hamnett, Goldie en Martin Guy. In 1985 neemt Renzo Rosso het bestuur volledig over en wordt hij de bezieler van het concern.


Het Diesel hoofdkwartier bevindt zich in Molvena, Italië. In 1996 wordt in New York het vlaggenschip voor de Dieselwinkels geopend. In 2002 wordt de Diesel Denim Gallery in Soho (NY) opgericht. Tot voor kort was het bedrijf gekend als het ‘Diesel Style Lab’, maar tegenwoordig gaat het merk verder onder het verkorte ‘Diesel’.


Diesel staat vooral bekend voor zijn jeansbroeken, jeansjassen, tanktops en T-shirts. De meest bekende ontwerper die zijn stempel op de collecties mocht drukken is Stephen Sprouse, met zijn in graffiti gesigneerde T-shirtcollectie. In 2006 waren de denimcollecties vooral geïnspireerd op Wereldoorlog II en het Japanse militaire thema.


De laatste jaren is Diesel ontzettend hip. Het merk is momenteel verkrijgbaar in 50 landen, goed voor een jaarlijkse omzet van rond de 400 miljoen dollar (waarvan 85 % buiten Italië). Het bedrijf telt 12 dochterondernemingen verdeeld over Europa, Azië en de Verenigde Staten, en stelt ongeveer 1.000 mensen tewerk.


Diesel is ook bekend om zijn vernieuwende marketingstrategieën. Ze waren de eerste om hun kleding te tonen in videogames, en hebben met Sony een samenwerking waarbij ze hun kledij zullen verkopen in Sony’s virtuele wereld, ‘Playstation Home’. (GT)

www.diesel.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content