Deze man is de reden waarom steeds meer modelabels bont bannen

Anti-bontcampagne van PETA © PETA

Vorige week liet Giorgio Armani weten dat zijn verschillende labels bont zouden afzweren. Een goede zaak en dat hebben we voor een groot deel te danken aan PJ Smith, Corporate Executive Manager bij The Humane Society of The United States, die zwaar lobbywerk verricht bij modelabels en designers om onder meer bont te bannen.

In een interview met Dazed vertelt PJ Smith over de strijd die hij dagelijks levert. Op de vraag waarom bont zoveel meer ophef veroorzaakt, in tegenstelling tot leder en wol, kan hij resoluut antwoorden. ‘EĆ©n van de grootste verschillen is dat dieren die voor bont gekweekt worden van nature wilde dieren zijn, zoals vossen en nertsen. Nertsen leven doorgaans in een omgeving met veel water, waar ze dan ook graag in plonsen.’

‘Wanneer je deze dieren in een kooi opsluit, dan lijden ze hier ook psychologisch zwaar onder. In tegenstelling tot een schaap of een koe. Bovendien heeft de productie van wol en leder nauwe banden met vleesproductie, we kunnen het dus beschouwen als een co-product’, vult PJ Smith aan.

Bont = luxe?

Bont wordt doorgaans gezien als inherent aan luxekledij. PJ Smith beaamt dit: ‘Heel wat labels denken dat als ze willen beschouwd worden als luxemerk dat ze bont moeten aanbieden. Eigenlijk wordt in Chinese ‘bontboerderijen’ heel wat goedkope bontsoorten gekweekt. We hebben het dan natuurlijk niet om bont van een topkwaliteit, maar dat betekent wel dat bont niet altijd meer glamoureus is. En bovendien, de alternatieven zijn zoveel beter.’

Deze man is de reden waarom steeds meer modelabels bont bannen
Ā© iStock

Een label overtuigen om de stap te zetten, kan geen gemakkelijke opdracht zijn. ‘We proberen daarom in dialoog te treden. Wij zijn bezorgd om het algehele welzijn van dieren. In het geval van Armani hebben wij hen aangetoond dat er heel wat kwalitatieve alternatieven zijn’, gaat PJ Smith verder. ‘Het is eigenlijk opmerkelijk dat de mode-industrie achterop hinkt, want in de filmwereld worden dieren bijvoorbeeld vervangen door computerbeelden.’

Het bontverhaal is ook, denk aan de vele bloederige acties van PETA, verbonden met wrede verhalen over dierenleed. ‘Ja, dit is ook een extra motivatie voor labels. Sommigen willen echt niet gelinkt worden aan deze wreedheden. In Zwitserland worden merken bijvoorbeeld verplicht om gedetailleerd alle informatie door te geven op het etiket. Waar het dier werd gekweekt en gedood, hoe het werd gekweekt en gedood.’

Toekomst?

Elk nieuw label dat bont afzweert, is een stap in de goede richting. ‘Ik denk echt dat de modewereld in de toekomst echt bontvrij zal zijn. Voor sommige labels zal het overtuigen langer duren, anderen werken aan betere omstandigheden voor de boerderijen. Maar in realiteit zijn die betere omstandigheden eigenlijk niet mogelijk. Dus ik ben er sterk van overtuigd dat er in de toekomst geen echte bontproducten meer verkocht zullen worden’, besluit PJ Smith. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content