De nieuwe samenwerking tussen H&M en het Britse Erdem: ‘Goed design is geen kwestie van prijs’

© H&M

Op 2 november ligt de designersamenwerking van H&M in de winkel. Dit jaar is het de beurt aan Erdem Moralioglu. Wij spraken met de ontwerper, en met de Creative Advisor van H&M, Ann-Sofie Johansson.

WIE IS ERDEM MORALIOGLU?

De veertigjarige designer maakte naam met zijn romantische ontwerpen. Kant, tule en bloemenprints zijn vaste ingrediënten voor zijn collecties. Erdem (40) heeft gemixte roots. Hij werd geboren in Montreal , Canada als zoon van een Turkse vader en Britse moeder. Hij studeerde mode aan Ryerson University in Toronto en de Royal College of Art in Londen. Hij werkte twee jaar als designer voor Diane von Furstenberg in New York, maar verhuisde in 2005 opnieuw naar Groot-Brittannië om zijn eigen label te lanceren. In 2014 won hij de British Fashion Award voor Womenswear Designer of the Year. Zijn ontwerpen worden onder meer gedragen door sterren als Keira Knightley en Emma Watson.

OVER ONTWERPEN VOOR MANNEN

Erdem: ‘Voor de vrouwencollectie ben ik vertrokken van een verhaal, voor de mannen van mijn eigen kleren en die van mijn vader. Omdat het de eerste keer is dat ik een collectie voor mannen ontwerp, ben ik heel benieuwd naar hoe ze zullen reageren. Ik ga die reacties afwachten om te beslissen of ik voor mijn eigen merk ook een mannenlijn begin.’

De nieuwe samenwerking tussen H&M en het Britse Erdem: 'Goed design is geen kwestie van prijs'

OVER DE H&M-COLLABS

Erdem: ‘Het is een eer om in de voetsporen te treden van de ontwerpers met wie ze in het verleden samenwerkten: Karl, Stella… Eerlijk gezegd moet ik nog wennen aan de schaal van wat we aan het doen zijn. Het idee dat zo veel mensen die nog nooit van mij gehoord hebben mijn werk zullen leren kennen, is ongelofelijk.’

Johansson: ‘We proberen onze klanten altijd te verrassen. Daarom hebben we gekozen voor een naam die minder bekend is, maar waarvan we hopen en ook verwachten dat hij zal aanslaan.’

OVER DE COLLECTIE ERDEM X H&M

Erdem: ‘Het is een nieuwe collectie die terugblikt op mijn werk van de afgelopen twaalf jaar. Ik heb oude silhouetten en vormen herbekeken en geactualiseerd. Er zijn ook nieuwe prints en stukken die ik nog nooit ontworpen heb, zoals hoody’s en rugzakken.’

Johansson: ‘We proberen bij elke samenwerking de essentie van het merk te vatten. Erdem is iemand die begaan is met elk klein detail. Een echte perfectionist. Hij houdt van mensen en begrijpt wat ze willen dragen, alsof het zijn eigen vrienden zijn. Die warmte en vriendelijkheid zie je ook in zijn werk.’

OVER DE KEUZE VOOR ERDEM

Johansson: ‘We zijn grote bewonderaars van Erdems werk. We houden hem al in de gaten van toen hij zijn merk twaalf jaar geleden opstartte. Enkele jaren geleden heb ik hem ontmoet toen hij in de jury van onze H&M Design Award zat. Erdem heeft altijd hoog op onze wishlist gestaan van designers met wie we willen samenwerken. In de herfst van vorig jaar hebben we de eerste contacten gelegd. Na de uitdagende collectie van Balmain en de street smart style van Kenzo was het tijd voor een Britse designer die gekend is voor zijn romantische, vrouwelijke stijl.’

OVER DERTIEN JAAR DESIGNERCOLLECTIES

Johansson: ‘Elke collab die we doen is uniek, dus de impact is dezelfde als dertien jaar geleden, net omdat we iets nieuws aanbieden. De designercollecties versterken het imago van H&M als modemerk en verduidelijken ons zakelijk concept: mode en kwaliteit voor de beste prijs en op een duurzame manier. Het toont ook aan dat goed design geen kwestie is van prijs.’

De collectie Erdem x H&M is in België te koop in de vernieuwde H&M-winkel op de Meir in Antwerpen en in Elsene.

De nieuwe samenwerking tussen H&M en het Britse Erdem: 'Goed design is geen kwestie van prijs'
De nieuwe samenwerking tussen H&M en het Britse Erdem: 'Goed design is geen kwestie van prijs'
De nieuwe samenwerking tussen H&M en het Britse Erdem: 'Goed design is geen kwestie van prijs'

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content