De moderelletjes van 2012

2012 was een woelig jaar in de modewereld; een jaar vol open brieven, boze tweets, rechtszaken en ingetrokken uitnodigingen. Een overzicht.

Niet alles is pijs en vree, zeker niet op tweede kerstdag wanneer uw maag en darmen een potje sumoworstelen bij wijze van ochtendgymnastiek. Op dit moment wordt er heel wat heisa gemaakt rond de Burberry-campagne van de 10-jarige Romeo Beckham nadat Alexandra Schulman tweette dat Beckham voor Burberry niet voldeed aan The Health Initiative dat Vogue dit jaar lanceerde om minderjarige modellen te weren.

Toch woedde er dit jaar al ergere stormen in modeland. Fashionista lijstte de grootste relletjes op, perfect om op een dag als vandaag zorgeloos van te smullen.

Cathy Horyn vs. Oscar de la Renta Cathy Horyn (New York Times) kreeg het dit jaar aan de stok met modeontwerper Oscar de la Renta nadat Horyn in haar verslag van zijn voorjaarscollectie had geschreven dat de man meer een hot dog was dan een eminence grise van de Amerikaanse mode-industrie.

De la Renta palmde vervolgens een volledige pagina op Women’s Wear Daily in voor zijn open brief naar de modejournaliste, die hij “een drie dagen oude hamburger” noemde.

Horyn schokschouderde in de modepers dat de la Renta haar verslag vast verkeerd begrepen had maar de ontwerper bleef achter zijn boze brief staan. De ruzie leek door te gaan tot in de eeuwigheid, tot Cathy Horyn vorige week plots front row werd gespot bij de la Renta’s pre-fall show in… een Oscar de la Renta ontwerp.

“Ze is een pro en moet haar job kunnen doen. We benaderen mode allebei op een verschillende manier, maar we respecteren elkaar wel”, was de la Renta’s uitleg.

Cathy Horyn & Art Ortenberg vs. Lady Gaga

Lady Gaga en Cathy Horyn waren sowieso al niet de beste vriendjes nadat Gaga in V Magazine een volledige column had geschreven over de kritische modejournaliste. Toen ter ore kwam dat Horyn ruzie had met de la Renta verkondigde Lady Gaga dan ook voor haar miljoenen twitterfollowers dat ze -niet verrassend – de kant van de la Renta koos.

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat Horyn hiervoor thuis is moeten gaan uithuilen, maar toch kwam haar vaste vriend Art Ortenberg voor haar op. In een open brief aan WWD noemde hij de popsensatie “een leeghoofd” en vond hij “dat ze maar eens moest opgroeien”.

Cathy Horyn vs. Hedi SlimaneEr zijn maar weinig mensen die dit jaar niet in de clinch gingen met de vermaarde New York Times-journaliste, en Hedi Slimane hoorde daar alvast niet bij.

Niets nieuws onder de zon, zou u denken, want Horyn schreef al een hele tijd geleden een stuk over de zogenaamde wrok die de ontwerper al acht jaar tegen haar zou koesteren. Slimane nodigde de journaliste daarom ook niet uit voor zijn debuutshow bij (Yves) Saint Laurent. Water onder de brug, want Horyn had ondertussen foto’s gezien en liet het niet om de collectie de grond in te boren.

Slimane, die duidelijk niet veel kaas gegeten heeft van PR, liet zijn woede en vernedering los op zijn smartphone en tweette dat Horyn een “pestkop was” en “een schande voor de New York Times”.

Iedereen vs. PR Saint Laurent Paris Ook de mensen die Slimane ingehuurd heeft om de PR in zijn plaats te doen maakten geen al te beste beurt. Ze ontzegden ze verschillende modejournalisten de toegang tot de Saint Laurent Paris-show en diegenen die wel binnen mochten kregen inferieure zitjes om plaats te maken voor Slimane’s bekende vriendjes. Meer dan één journalist gebruikte de editorialspagina om hun beklag hierover te doen.

Diana Wang vs. Hearst

Wij weten niet zeker wat Diana Wang had verwacht van haar stage bij Harper’s Bazaar, maar het meisje klaagde uitgeversgroep Hearst aan omdat ze “het werk van een betaalde werknemer moest verrichten zonder vergoeding”. Wij kennen alvast een naam die voorgoed op de zwarte lijst van de Amerikaanse modebladen staat.

Guess vs. Gucci De drie jaar lange strijd tussen Gucci en Guess over een huisstijl werd dit jaar voor de rechter beslecht. Gucci won de rechtszaak, die eigenlijk al na dag 1 had moeten beslist zijn -wij herkennen een copy-cat wanneer we er eentje zien-

Marc Jacobs vs. Kidult Marc Jacobs’s relletje met de Franse graffiti artist Kidult heeft het woord “meta” over zich heen geschreven -oeps daar doen we het weer.

Toen Kidult het woord “Art” over de gevel van Marc Jacobs’ winkel in Mercer Street verfde zag de ontwerper dat niet als een compliment. In al zijn woede en creativiteit verkocht Jacobs een t-shirt met de foto van zijn gevel voor 689 dollar, een steengoede zet aangezien Kidult hier wel een haar of zestig voor zal uitgetrokken hebben. De graffitikunstenaar bekladde de winkel in de eerste plaats omdat hij er niet tegen kan dat modeontwerpers referenties naar de street art gebruiken en daar munt uit kunnen slaan.

Kidult zette zijn frustratie echter om in commercieel vernuft en produceerde op zijn beurt een t-shirt met een foto waarop te zien is hoe hij de winkel bekladde. Dingen liepen een beetje uit de hand en momenteel circuleren er t-shirts met foto’s van het t-shirt met foto’s van de winkelruit.

Het hele gegeven werd zodanig opgeblazen dat sommigen dachten dat het om een publiciteitsstunt ging, maar Kiddult nam dit jaar ook nog een Chanel t-shirt en de Brusselse Maison Martin Margiela shop onder handen.

Een beetje voorbarig, want hoewel MMM een collectie produceerde waarbij graffitikunst gebruikt werd, gebruikte het modehuis hiervoor wel een erkend graffitikunstenaar. Een slecht jaar voor Kidult? Een slecht jaar voor Kidult.

Marc Jacobs vs. modebloggers en minderjarige, slechtbetaalde modellen Toen Jezebel de blog van beginnend model Hailey Hasbrook in de schijnwerpers zette kreeg het meisje wellicht meer dan waar ze om gevraagd had. Op haar webstek had Saurs immers uit de doeken gedaan hoe de modellen voor Marc Jacobs betaald worden in producten in plaats van geld, en wat voor onredelijke uren ze moeten werken.

Het artikel werd massaal opgepikt, geretweet en becommentarieerd, maar bij Marc Jacobs bleef men ijzig koud. “Modellen hoeven niet met ons te werken als ze dat niet willen of als ze het niet eens zijn met onze werkwijze”.

Miley Cyrus vs. haar lange lokken In augustus besloot popsterretje Miley Cyrus om haar lange haren die ze steevast in een knotje bovenop haar hoofd droeg om te ruilen voor een kort pixie kapsel. Ze tweette een foto vanuit de kappersstoel, en plots werd het knotje van Cyrus een trending topic.

Het ding heeft zelfs een eigen twitteraccount en een 9Gagger photoshopte het hoofd van Gotye bovenop Miley’s hoofd. You didn’t have to cuuuuuuut me off…

Donald Trump & Macy’s vs. AmerikaDonald Trump is niet bepaald de meest populaire Amerikaan. Wie zijn twitterfeed leest snapt ook waarom. In de aanloop van de verkiezingen steeg de aversie tegen Trump en ging er een online petitie rond die grootwarenhuis Macy’s aanspoorde om Trump te dumpen. (Trump heeft blijkbaar een eigen parfumlijn die daar verkocht wordt).

De petitie lokte heel wat reactie uit, gaande van mensen die hun klantenkaart verknipten tot meer dan 600 000 handtekeningen. Slechte reclame is nog altijd beter dan helemaal geen reclame, veronderstellen we.

Louboutin vs. YSL Ook het dispuut tussen Christian Louboutin en modehuis YSL eindigde in 2012. De twee waren al een tijdje aan het bekvechten over “het recht op de rode zool”. De rechter besliste uiteindelijk dat YSL enkel een rode zool mocht gebruiken als de hele schoen rood was; anders was het recht voorbehouden voor Louboutin.

Kanye West vs. PETA Kijk, wanneer je “Tell PETA my mink is draggin’ on the floor”, rapt weet je dat er reactie op zal komen. Het zou ons dan ook verbazen dat vleeseter Kanye West ook maar een seconde slaap gelaten heeft op de reactie van PETA-voorman Dan Matthews: “What’s draggin’ on the floor is Kanye’s reputation as a man with no empathy for animals or human beings.” (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content