De Levi's Trucker Jacket: al vijftig jaar de blauwdruk voor alle jeansjasjes in je garderobe

06/10/17 om 10:39 - Bijgewerkt om 10:39

De Levi's Trucker Jacket - het beroemdste jeansvest ter wereld -wordt vijftig. Weekend.be sprak voor de gelegenheid met Levi's Head of Design Jonathan Cheung, over hoe het kledingstuk een halve eeuw relevant wist te blijven.

De Levi's Trucker Jacket: al vijftig jaar de blauwdruk voor alle jeansjasjes in je garderobe

© Levi's

Wanneer je je ogen sluit en aan een jeansjasje denkt, haal je je waarschijnlijk een Levi's Type III - ook wel liefkozend de Trucker jacket genoemd - voor de geest. Het iconische ontwerp vormt de blauwdruk voor alle jeansvesten die erop zijn gevolgd. Van de verticale naden en de plaatsing van de borstzakjes tot het smal aflopende rugpand: de Levi's Trucker is zo bepalend geweest dat de meeste mensen gewoon kiezen voor de real deal. De kans is groot dat je zelf een Trucker in je kleerkast hebt hangen. De kans is groot dat je mòèder een Trucker in de kleerkast heeft hangen. Deze wardrobe staple gaat immers al 50 jaar mee, en afgezien van de toevoeging van extra zakken aan de zijkant om je handen in te steken is het ontwerp nagenoeg onveranderd gebleven. Niet slecht voor een product van een immer evoluerende modesector.

Het is niet toevallig dat de grondleggers van de klassieke bluejeans ook aan de basis lagen voor de jeans jacket. Al in 1905 creëerde Levi Strauss een eerste jeansjasje. De Type I en Type II hadden een meer bloezende fit met ingesnoerde rugpanden en bandplooien en ondergingen heel wat veranderingen - meer zakken, minder klinknagels, donut buttons, bronzen afwerking;... in 1967 sloegen ze met de Type III echter de nagel op de kop. Niet alleen was hun denim product populair bij de doelgroep van ranch medewerkers, cowboys en werkmannen, maar ook de jeugd omarmde het stevige jasje in pre-shrunk denim.

Van The Beatles en James Dean tot Opening Ceremony en Vetements: al vijftig jaar blijft de Trucker onderdeel van de populaire cultuur. Het is de diversiteit van het ontwerp, zeker, en de manier waarop het zowel door ruige rockers als door weerbewuste wandelaars kan gedragen worden. Hoe het duurzaam en modieus tegelijk is. Een klassieker en een trend. Een universeel ontwerp dat tegelijk het perfecte canvas is voor je eigen customisations. Maar hoe word en vooral blijf je de koploper met een ontwerp dat ondertussen iedere high street keten gekopieerd heeft? Weekend.be sprak met Jonathan Cheung, Head of Design bij Levi's, over de succesformule van de Trucker.

De Levi's Trucker Jacket: al vijftig jaar de blauwdruk voor alle jeansjasjes in je garderobe

© Levi's

Hoe en waarom heeft Levi's destijds besloten om te evolueren van type I naar het type III-model? Wat heeft de redesigns beïnvloed?

Jonathan Cheung: 'Mode is een reflectie van de maatschappij, en de eerste 60 jaar van de twintigste eeuw kende nu eenmaal behoorlijk wat dramatische veranderingen - het is logisch dat het jasje dan mee evolueert. Vorig jaar had ik het geluk dat ik de ontwerper van de Trucker mocht ontmoeten - Jack Lucier. Ik heb hem exact dezelfde vraag gesteld, maar hij haalde gewoon zijn schouders op en lachte. 'Er was destijds een nieuw model nodig om de pre-shrunk jeansbroek die toen populair was te vergezellen', was zijn antwoord. Voor Lucier was het dus gewoon part of the job, ik denk niet dat hij door heeft dat hij toen, die avond aan zijn bureau, een iconisch ontwerp op papier heeft gezet.'

If it ain't broke, don't fix it: hoe heeft de Trucker de tand des tijds weten doorstaan?

Cheung: 'Ik denk dat het gevaarlijk is om op je lauweren te rusten en te denken dat je een bestaand model niet beter kan maken - ook al is het een succes. Als ontwerpers is het onze job om onze designs steeds af te toetsen tegen de tijdsgeest, en om te zien of ze op creatief en cultureel vlak nog relevant zijn. Ik vraag me vaak af hoe het komt dat we vandaag de dag nog steeds overstag gaan voor de lijnen die Jack Lucier zoveel jaar geleden heeft neergezet. Ik denk persoonlijk dat de V-vormige panelen aan de voorkant de doorslag geven, omdat ze bijzonder flatterend zijn.'

Levi's Type III mag dan designwise de blauwdruk zijn voor alle andere jeansvesten op de markt: er zìjn wel andere jeansvesten op de markt. Waarom dan voor de Trucker blijven gaan?

Cheung: 'We vinden het zelf ook waanzinnig dat de Trucker, die al die decenia quasi onveranderd is gebleven, nog zo relevant is. Als je denkt aan andere kledingstukken, of zelfs aan meubelontwerp, technologie,... dingen zijn heel snel gedateerd. Het zit'm ook niet enkel in het design maar in de conotatie. De Trucker wordt geassocieerd met een bepaalde cultuur, met een manier van leven. Het vest heeft wortels in de muziekwereld, in de modewereld, zelfs in de politiek en in het maatschappelijke leven. Daarom dat het ook belangrijk is dat we die connectie met cultuur blijven behouden, dat we samenwerkingen met ontwerpers, muzikanten en vooral: jonge mensen blijven aangaan.'

Voor de vijftigste verjaardag van de Trucker hebben jullie samengewerkt met 50 'guest designers' uit verschillende branches: van mode tot muziek tot sport. Hoe kunnen dit soort samenwerkingen de kracht van het ontwerp van iets dat net gelauwerd wordt om zijn eenvoud versterken?

Cheung: 'Ik snap wat je bedoelt, maar creativiteit is ontzettend belangrijk. En het ding met creativiteit is dat het overal vandaan kan komen, en meestal op een moment dat je het niet verwacht. We moeten actief op zoek blijven gaan naar die vonk - los van het succes van de Trucker moeten we hem blijven heruitvinden of in een nieuw daglicht plaatsen want creativiteit maakt ons menselijk.'

Levi's brengt voor de gelegenheid een Trucker met gouden touch op de markt: premium rinse denim met gouden draad. Deze jas is verkrijgbaar in een beperkte oplage van 505 stuks.

Het verjaardagsfeest van de Levi's Trucker jacket staat dan weer in het teken van de samenwerking met 50 internationale influencers die elk hun eigen visie op het jeansjasje tot leven brachten. Zo wordt het jasje telkens opnieuw door een andere lens bekeken. Klinkende namen als Solange, Chance The Rapper, Romee Strijd en Karlie Kloss gingen allemaal aan de slag met het denim erfgoed, voor ons land mocht Filip Vandevorst van A.F. Vandevorst het modeicoon een make-over geven.

Alle jasjes werden voorgesteld tijdens de Haus of Strauss expo in Los Angeles

vlnr (boven naar onder): Filip Vandevorst, Virgil Abloh, Diplo, Solange

vlnr (boven naar onder): Filip Vandevorst, Virgil Abloh, Diplo, Solange © Levi's

Onze partners