De groene wortels van Skunkfunk

03/06/11 om 15:33 - Bijgewerkt om 15:33

Mikel Feijoo Elzo, de oprichter van het Baskische merk Skunkfunk, praatte met ons over het duurzame - zeg niet groene! - imago van zijn merk. "Ik heb een hekel aan de zogenaamde eco-lijnen van straatketens."

Het is klein, groen, afkomstig uit Spanje en reist de wereld rond. Neen, geen exportolijven, maar wel Mikel Feijoo Elzo, de oprichter van het Baskische merk Skunkfunk. Hij praatte met ons over het duurzame - zeg niet groene! - imago van zijn merk. Skunkfunk staat bekend als een van de pioniers op vlak van ecologische mode. Al jaren gebruikt het label organische stoffen in haar kledingontwerp en transporteert het haar goederen met de boot in plaats van met het vliegtuig. Eind jaren 90 stond Mikel Feijoo Elzo aan de geboortewieg van het kleurrijke en speelse label.

Skunkfunk is al vanaf 2004 bezig met groene mode... Mikel Feijoo Elzo: Er bestaat niet zoiets als 'ecologische' of 'groene' mode. Het is namelijk onmogelijk om geen enkele impact te hebben op het milieu. Daarom heb ik ook een hekel aan de zogenaamde eco-lijnen van H&M en andere grote straatketens. Ze profileren zich als 'groen' omdat het een trend is.

En bij Skunkfunk is het een levensvisie?

Feijoo Elzo: Wij doen inspanningen op vlak van duurzaamheid, omdat we ons beter willen voelen met wat we doen en omdat we het belangrijk vinden voor de planeet. Maar ook bij ons zal het designluik altijd op de eerste plaats komen en daarna pas de duurzaamheid. Mensen willen nu eenmaal bepaalde kledingstoffen dragen, zoals crape (heel dunne zijde, wol of polyester), en dan zullen we die ook produceren. Hoewel die niet altijd zo ecologisch verantwoord zijn.

Denkt u dat mensen uw merk kopen juist omdat het duurzaam is? Feijoo Elzo: Dat is zeker een van de factoren. Ik hoop gewoon dat mensen in de toekomst bewust zullen kiezen voor een ecologisch en sociaal geëngageerd merk.

Dat hoopt u of dat denkt u?

Feijoo Elzo: Dat denk ik. Ik weet het niet zeker, maar mijn buikgevoel vertelt me dat niet-duurzame merken - en dan heb ik het niet alleen over de modesector - binnen enkele jaren van de markt zullen verdwenen zijn.

Is duurzame modeproductie gemakkelijker geworden met de jaren? Feijoo Elzo: Absoluut. Ecomode is een business geworden en dat moet ook zo, wil het slagen in haar opzet.

Een deel van de kledingproductie van Skunkfunk gebeurt in China. Waarom niet dichter bij huis? Feijoo Elzo: Omdat sommige van onze materialen alleen daar kunnen worden geproduceerd. Bovendien werken ze daar snel en liggen de productiekosten lager. Maar elke fabriek in China hebben we persoonlijk gecontroleerd. Niet via een checklist, maar afgaand op ons gevoel: wat zijn de gezichtsuitdrukkingen van de werknemers, worden ze voldoende geïnformeerd, zijn er geen verborgen hoekjes.

Wat doet u in uw persoonlijke leven voor het milieu? Feijoo Elzo: Ik woon op een boerderij - waar ook het Spaanse hoofdkwartier van Skunkfunk is gevestigd - en cultiveer de helft van wat ik eet. Ook sorteer ik mijn afval en laat ik mijn lichten nooit langer branden dan nodig.

En hoe bent u naar hier gekomen? Feijoo Elzo: Met het vliegtuig, natuurlijk. En ja, dat is allesbehalve ecologisch, maar als je zoveel reist is er geen andere optie.

Om af te sluiten: Skunkfunk, de volgende 10 jaar... Feijoo Elzo: ...zal hopelijk blijven groeien, niet alleen in omvang maar ook op vlak van kwaliteit en duurzame praktijken.

Vincent Fobelets

Lees meer over:

Onze partners