De geschiedenis van de jeans

25/11/12 om 12:33 - Bijgewerkt om 12:33

Bron: Knack Weekend

Hij bepaalt het straatbeeld, is in vrijwel iedere kledingkast te vinden en bestaat ruim 150 jaar. Reden voor het Centraal Museum in Utrecht om een grote tentoonstelling aan de jeans te wijden.

De geschiedenis van de jeans

© Bill Tanaka

Van 24 november 2012 t/m 10 maart 2013 vindt in het Centraal Museum in Utrecht de eerste grote tentoonstelling plaats over deze unieke stof. In de thematische indeling wordt nieuw werk van toonaangevende modeontwerpers gecombineerd met nationale en internationale bruiklenen en is er zowel aandacht voor het ambacht als voor technologische innovatie.

Ook het Fashion lab, waar bezoekers zelf aan de slag kunnen met de spijkerstof is een essentieel en integraal onderdeel.

Te zien zijn onder andere een oorspronkelijke 19de-eeuwse Levi's uit de mijnen, de raaminstallatie die Jurgen Bey in opdracht van Levi's RED en Droog maakte en ontwerpen van Jean Paul Gaultier, Maison Martin Margiela en Franc?ois + Marithe Girbaud.

Yves Saint Laurent heeft het vaak herhaald: "Ik wou dat ik de spijkerbroek had uitgevonden: het meest spectaculaire, meest praktische en het meest nonchalante kledingstuk dat er is. Het heeft de sexappeal, eenvoud, bescheidenheid en expressie die ik in al mijn ontwerpen zoek."

Van werkkleding tot mode, van de 17de eeuw tot nu

De tentoonstelling is opgebouwd uit een aantal thema's die het experimentele en creatieve karakter van jeans laten zien: van de oorsprong van de jeans als werkkleding in de 17de eeuw, de intrede ervan op de catwalk in de jaren '80, tot vandaag de dag, waarop ook Nederlandse jeansmerken, zoals G-Star en Kuyichi inmiddels internationaal bekend zijn.

Er is speciale aandacht voor (internationale) subculturen, waarin de jeans enerzijds een massaproduct is dat uitdrukking geeft aan uniformiteit en anderzijds e?e?n van de meest persoonlijke kledingstukken is, die de individualiteit weerspiegelt.

Ook het DNA van de spijkerbroek komt aan bod: de materialen, de knopen en labels, de typische kleur (indigo)blauw en het zeer milieuvervuilende productieproces en de innovatieve duurzame alternatieven van nu, zoals 'zero water waste' en 'ozon' behandelingen.

Zelf aan de slag

Al die spijkerstof nodigt uit om aan te raken, om zelf aan de slag te gaan. In de tentoonstelling zijn dan ook op verschillende plekken jeans labs terug te vinden waar dit kan.

Bezoekers kunnen onder begeleiding van een 'labmedewerker' een eigen jeansontwerp maken door het gebruik van de traditionele moulagetechniek, of de naaimachines die aanwezig zijn in de tentoonstelling.

Ook kunnen bezoekers hun eigen jeans in het jeans lab ruilen voor een andere en deze 'customizen', of experimenteren met duurzame technieken voor het kleuren van spijkerstof tijdens speciale blauweverfdagen.

Van werkkleding tot mode, van de 17de eeuw tot nu

Datum: 24 november 2012 t/m 10 maart 2013

Locatie: Centraal Museum, Utrecht

Lees meer over:

Onze partners