De evolutie van de front row

17/03/15 om 15:57 - Bijgewerkt om 15:50

Tijdens de modeweken wordt de eerste rij bijna even vaak gefotografeerd als de catwalk, maar dat was niet altijd zo. Een evolutie

De evolutie van de front row

© BelgaPicture

Ah, de #frow. Popsterren konkelfoezen met bloggers terwijl topmodellen op rust zich naast moderedacteurs in actie vlijen, een goed samengestelde mélange om de gretige persfotografen die als uitgehongerde haaien hun lens op de reeds overbelichte gezichten richten. Kijk 'ns aan, het doet zelfs rijmen.

Hoewel de frow vandaag de dag een onmisbaar onderdeel / noodzakelijk kwaad is bij iedere catwalk, was de eerste rij niet altijd zo'n glazen kooi vol netjes uitgedoste celebs en wandelende reclameborden. Natuurlijk waren de plekjes vooraan het meest gegeerd omdat je daar het beste zicht had op de kleding, maar de eerste rij was op de eerste plaats -shock- een plek om de show te kunnen zien.

Fashion show als place to be

In de eerste helft van de twintigste eeuw hielden Parijse couturehuizen kleine shows in salons voor retailers en socialites. Grote Amerikaanse warenhuizen als Ehrich Brothers probeerden dat gevoel op grotere schaal ook over te brengen voor aankopers en klanten en af en toe zakten bekende actrices af naar Parijs om een presentatie bij te wonen. Toch was het pas in de jaren negentig - niet toevallig het tijdperk van de opkomst van supermodellen als Cindy Crawford en Naomi Campbell- dat fashion shows de place to be werden.

"In de jaren negentig begonnen PR-verantwoordelijken me plots op de schouder te tikken om zeker te zijn dat ik bepaalde gasten wel op de foto had", aldus event-fotograaf Patrick McMullan aan iD-magazine. "Vaak plaatsten ze enkele van deze it-girls samen - drie naast elkaar leek het gewenste aantal." McMullan nam de foto's, maar kon ze eigenlijk nergens kwijt. "Wanneer de modellen zich moesten aankleden moesten we van de backstage naar de frontstage, en dan nam ik om de tijd te doden foto's van de gasten. Op het internet kan je die natuurlijk gemakkelijk kwijt en zijn ze soms nieuws op zich, maar toen hadden die foto's eigenlijk weinig nut."

Modellen overbodig?

Toch hoopten designers met die celebs voldoende publiciteit te trekken die zich dan hopelijk vertaalde naar de verkoop. Toch waren de frontrowfoto's uit die tijd best sober: celebs gingen wel kijken naar de show, maar probeerden deze niet te stelen. Vandaag is er veel meer PR mee gemoeid.

Eregasten worden niet enkel betaald om op de eerste rij te zitten, ze worden voor de gelegenheid ook nog eens uitgedost in een outfit die zelfs de runway nog niet gezien heeft, een trend die zodanig de spuigaten aan het uitlopen is dat sommigen zich zelfs afvragen of modellen überhaupt nog nodig zijn om de kleding te showen...

Onze partners