Coca Cola, will.i.am en de mode-industrie slaan ecologische handen in elkaar

© reuters

Popster en producer will.i.am wil recycleren nog hipper maken dan het al is. Met de hulp van The Coca-Cola Company en het groene gedachtegoed van merken als Levi’s, New Era en MCM richtte hij Ekocycle op.

Ekocycle wil mensen aanmoedigen meer te recycleren. Ieder product dat onder de Ekocyclevlag uitkomt bestaat uit minstens 25% postconsumer waste, zoals gerecycleerd plastic en aluminiumflessen. Het is een project van muzikant will.i.am en Coca-Cola, dat bereid is om over de komende 5 jaar minstens 1 miljoen dollar in Ekocycle te investeren – los van de verschillende ecologische doeleinden die het bedrijf jaarlijks al steunt. Het is duidelijk dat er van Ekocycle veel verwacht wordt.

Nochtans zijn modieuze en ecologische mode-initiatieven niet bepaald een nieuw gegeven. Zo timmert Levi’s al jaren aan de weg van duurzame mode, eerst met hun Water

“Recycleren is uiteraard niets nieuws en veel merken doen er hun voordeel mee, maar deze ecologische producten geraken begraven onder al het andere wat deze bedrijven verkopen”, aldus will.i.am in een interview aan Women’s Wear Daily. Via Ekocycle wil de muzikant deze producten meer in de schijnwerpers zetten dankzij zijn eigen bekendheid en de marketingmachine van Coca Cola.

“Op deze manier zullen ook tieners meer betrokken en bekend geraken met het fenomeen”, zegt Bea Perez, vice-president van The Coca-Cola Company aan WWD. “We willen afval omvormen tot iets waardevols, iets goeds, en we willen dat cool maken. We willen dat jongeren een flesje cola kopen omdat ze weten dat we dat lege flesje zullen omvormen tot Beats by Dr Dre hoofdtelefoons of boardshorts van RVCA”, aldus Perez.

Voorlopig omvat Ekocycle producten van de volgende merken: New Era, Beats by Dr Dre, RVCA, MCM, Levi’s en CaseMate. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content