Chinese first lady wakkert verkoop lokale luxemerken aan

Waar modebladen vroeger vooral focusten op (voormalige) first ladies Carla Bruni en Michelle Obama hebben ze nu ook Peng Liyuan in hun vizier. Toen deze Chinese first lady haar man Xi Jinping vergezelde op een zakenreisje naar Rusland viel ze op met haar vrouwelijke, doch ingetogen stijl.

Peng Liyuan was net als Carla Bruni een bekende zangeres voor ze presidentsvrouw werd. Haar vriendelijke uitstraling helpt ook haar man om meer benaderbaar en begaan met zijn volk over te komen – iets wat in China redelijk uitzonderlijk is. Modejournalisten watertanden telkens ze een publieke verschijning maakt -presidentsvrouwen doen het immers altijd goed- en naar verluidt staat Vogue China te springen om een interview.

Natuurlijk is het positief dat China in de internationale (mode)pers beter afgeschilderd wordt dankzij de warme, elegante presidentsvrouw, maar dat is niet haar belangrijkste verwezenlijking, zo schrijft Fashionista.

Peng Liyuan zweert namelijk bij lokale merken en ontwerpers en die boost kan de Chinese modesector goed gebruiken.

“In China heeft er altijd de idee overheerst dat Westerse merken kwalitatiever zijn” schrijft Jianhua Zhao, auteur van The Chinese Fashion Industry: An Ethnographic Approach. “Nu er een nieuwe generatie modeontwerpers is opgestaan die bijna allemaal ervaring in het buitenland hebben opgedaan, zijn de ontwerpen en kwaliteit van onze eigen high-end merken er sterk op vooruit gegaan”, aldus Zhao aan Fashionista.

“Toch kregen onze eigen merken niet evenveel waardering als de Westerse merken, omdat kwalitatieve Chinese labels nog redelijk nieuw zijn en niet evenveel prestige met zich meedragen. Hoewel de Chinese ketens en het lokale middensegment de laatste tien jaar meer waardering kregen, worden de Chinese luxemerken nog steeds overschaduwd door hun Westerse tegenhangers”, bemerkt Zhao.

Met de steun van de first lady en andere (Chinese) celebs ziet het er eindelijk naar uit dat die attitude zal veranderen. Journalisten bemerken nu al een Chinese tegenhanger van het Kate Middleton effect.

De handtas die Liyuan op zakenreis bij zich had, van de hand van Exception de Mixmind uit Guangzhou, was in een mum van tijd uitverkocht en Chinese designers staan te popelen om de first lady te kleden.

Ook Westerse luxemerken spelen in op groeiende Chinese vraag naar Chinese producten. Zo lanceerde Hermès het onafhankelijke luxelabel Shang Xia met een Chinese creatief directeur aan het roer en ook Estée Lauder zet in op de Chinese markt met Osiao, een skincare lijn met Chinese ingrediënten.

Het is immers nog maar de vraag wat de plotse verschuiving naar Chinese luxelabels kan betekenen voor de Westerse high endgiganten, die aan China een grote afzetmarkt hebben. Hermès en Estée Lauder willen alvast de boot niet missen en houden een vinger in de geldpot door Chinese takken op te richten. Allicht zullen heel wat andere luxemerken in de loop der jaren hun voorbeeld volgen. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content