Ceo’s op de catwalk

Acht ontwerpers kleden acht ceo’s van Vlaamse bedrijven.

In de Antwerpse Modenatie heeft dinsdagavond een bijzondere modeshow plaats. Geen modellen op de catwalk deze keer. Wel ceo’s van Vlaamse bedrijven. CEO’s in designerkleding
Naar aanleiding van de integratie van het Flanders Fashion Institute in het Flanders District of Creativity, dat creatieve bedrijven stimuleert en ondersteunt, staken acht ontwerpers acht CEO’s in het nieuw. Zo gaat Bruno Segers (RealDolmen) de catwalk op met een ontwerp van Ann De Meulemeester, laat Christine Conix (Conix Architects) zich kleden door Natan en draagt Peter Vavedin (Ambiorix) een outfit van Tim Van Steenbergen.

Andere deelnemende duo’s zijn Anna Heylen en Inge Geerdens (CV Warehouse), Stijn Helsen en Peter Hoogland (Casino Kursaal), Annemie Verbeke en Ingrid Walry (Sebeco), Scabal en Ron Embrechts (Care NV) en Stephan Schneider en Philippe D’heygere (Kortrijk Expo).

Politici en managers over hun garderobe
Knack Weekend interviewt deze week politici, managers en ontwerpers omtrent de garderobe van Belgische beleidsmensen. “Beleidskeuzes moeten gedragen worden door overtuigingen, en politici moeten voeling houden met wat in hun eigen land ontworpen en geproduceerd wordt”, zegt voormalig minister en parlementslid Wivina Demeester in het artikel . “Ze kunnen de Belgische mode actief mee promoten, zeker nu het Europese voorzitterschap voor de deur staat.” Ook Tom Notte, samen met Bart Vandebosch ontwerper van Les Hommes, is het een kwestie van principes: “Het is uiteraard goed dat de overheid investeert in onderwijs en onderzoek. Maar als men echt in Belgische mode gelooft, moet men de daad maar bij het woord voegen.”

Ondanks het succes van ’s lands modeontwerpers, en de geringe budgettaire ruimte voor meer financiële ondersteuning van de sector, dragen topfiguren amper Belgische labels. Vreemd, beaamt Edith Vervliet, algemeen directeur van het Flanders Fashion Institute (FFI). “Onze mode geeft niet alleen Antwerpen, maar ook België een gezicht in de wereld.”

Meer uitpakken
De kloof tussen de wereldwijde faam van Belgische mode en de geringe belangstelling is dan ook groot. “Belgen pakken niet genoeg uit met hun troeven”, meent ook Christine Conix, CEO van Conix Architects. “We stellen ons graag discreet op, terwijl we zoveel creativiteit en vakkennis in huis hebben. Wat meer fierheid daarover mag wel.”

Kanaal Z besteedt in zijn gespreksprogramma Z-Expert deze week aandacht aan het artikel in Knack Weekend. U kunt de uitzending bekijken op http://kanaalz.rnews.be/nl/z-expert. Wim Denolf/ AH.

Op Knackweekend.be kan u woensdagochtend alle foto’s van het defilé zien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content