Boutiques.com: het mode-debuut van Google

Internetzoekmachine Google lanceert zich in de modewereld met een nieuwe site en virtuele designerboetieks.

Internetzoekmachine Google lanceert zich in de modewereld met een nieuwe portaalsite en virtuele designerboetieks. De officiële onthulling gebeurt woensdag in New York, zo meldt het Amerikaanse modemagazine Woman’s Wear Daily. WWD vernam het nieuws uit diverse bronnen -want de modewereld zou erg opgewonden zijn over de lancering- en pakt dus vandaag al uit met de primeur.

Boutiques.com (nee, dames, nog niet aanklikbaar) luidt de voorlopige naam van de nieuwe site. Maar ondanks de ‘boetiek’-metafoor wordt het geen site waar bezoekers rechtstreeks kunnen kopen, wel een zoekmachine waar ze kunnen doorklikken naar de online shop van een merk of retailer. Via boutiques.com zal iedereen ook zijn eigen winkel kunnen openen of zijn favoriete looks en stijlen delen. Google kon SATC-actrice Sarah Jessica Parker al overtuigen haar persoonelijke virtuele shop te creëren en heeft onder anderen Katie Holmes. Oscar de la Renta, Marchesa en Erin Fetherston uitgenodigd hetzelfde te doen.

Grosso modo gaat de nieuwe site functioneren zoals Google Search of Google Shopping, maar het gedeelte dat bezoekers te zien krijgen, zal luxueuzer ogen en het zoeken en shoppen wordt makkelijker dan bij de bestaande opties van Google. Op dit ogenblik bieden fashion community Polyvor en modezoekmachine ShopStyle.com gelijkaardige mogelijkheden. Beide sites tellen ongeveer 1,6 miljoen bezoekers per maand. Maar met de enorme traffiek op Google wordt boutiques.com ongetwijfeld invloedrijker dan om het even welke bestaande modesite.

Google speelt hiermee in op een belangrijke trend. Want de verkoop van kleding en schoenen is een van de snelst groeiende online activiteiten op dit moment. In april dit jaar startte eBay nog een nieuwe site met kleding en accessoires, waarvoor enkele ontwerpers zelfs exclusief een collectie tekenden.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content