Bloot in reclamecampagnes van modelabels: waar zijn de kleren?

Naakte lijven om je kleren en accessoires aan te prijzen, het lijkt de wereld op zijn kop. Maar modelabels blijven ook in 2015 de kaart van de lust trekken.

Bloot in reclamecampagnes van modelabels: waar zijn de kleren?
© Guess

Het 19-jarige model Gigi Hadid siert de lentecampagne van het Amerikaanse modelabel Guess. Op de foto’s is de knappe blondine onder meer topless te zien, waarbij ze enkel een jeans van het merk draagt. Bloot verkoopt, dat weten we ondertussen maar al te goed. Maar lijkt het niet vreemd dat modelabels anno 2015 nog steeds een streepje naakt nodig hebben om hun kledij in de verf te zetten?

Fotografen als Helmut Newton maakten van hun naaktfotografie een ware kunstvorm, waarbij het vooral niet zozeer ging om het naakte lichaam op zich. Newton wilde met zijn foto’s vooral emoties teweegbrengen en een momentopname vastleggen. We kunnen dus stellen dat heel wat modefotografen zich maar al te graag laten inspireren door heren als Newton.

Maar in tegenstelling tot wat Helmut Newton en gelijkgestemde zielen voor ogen hadden, wordt in reclamecampagnes niet zozeer geprobeerd om een emotie los te maken bij de mensen. Als er dan al een emotie wordt opgewekt in advertenties, dan is het vooral de emotie ‘ik wil dit item ook/ik wil net zo’n lijf’ en niets diepgravender.

‘Sex sells’ is en blijft de leuze bij reclamemakers. Aangezien kledij net vervaardigd wordt om een lichaam te bedekken, is het dus opmerkelijk dat een modelabel zijn items aan de man/vrouw brengt door het met een bloot lijf aan te prijzen. Maar laat het een tip zijn aan fashionlabels: fashionista’s zwijmelen het liefst weg bij prachtig gestylede modellen mét kleren aan. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content