Bevestigd: Hedi Slimane past merknaam Yves Saint Laurent aan

21/06/12 om 10:16 - Bijgewerkt om 10:16

Bron: Knack Weekend

De kersvers creatief directeur zal het merk Saint Laurent Paris dopen.

Bevestigd: Hedi Slimane past merknaam Yves Saint Laurent aan

© reuters

Toen men bij Yves Saint Laurent Hedi Slimane tot creatief directeur kroonde wist men dat de voormalige Dior Homme ontwerper heel wat wijzigingen zou doorvoeren - net wat het merk volgens kenners nodig had. Eén welbepaalde wijziging zou echter wel eens in het verkeerde keelgat kunnen schieten. Zonet werd bevestigd dat Slimane inderdaad de Yves uit de merknaam zal schrappen.
Het ziet ernaar uit dat Slimane eerder een tornado dan een frisse wind door het modehuis Yves Saint Laurent zal laten waaien. Slimane, die van 2000 tot 2007 de modewereld in verrukking bracht met zijn creatieve ontwerpen bij Dior Homme, heeft nochtans geschiedenis met het merk waar hij eind jaren negentig nog als ontwerper werkte voor de Rive Gauche lijn.

Dat laatste was een van de redenen waarom Slimane in maart mocht tekenen als creatief directeur bij het modehuis; mede-oprichter Pierre Bergé noemde hem zelfs "een deel van de Yves Saint Laurent familie". Slimane kreeg bij zijn aanstelling volledige vrijheid, zowel op vlak van ontwerpen als op vlak van merkbeleving.

Grondig door elkaar geschud
Of hij die vrijheid ten volle heeft benut bij het ontwerpen van de resortcollecties van het merk zal nog niet meteen duidelijk zijn. Zoals eerder gemeld wilde Slimane geen pers aanwezig bij de voorstelling van deze collectie begin juli, maar de merkbeleving schudt hij alvast grondig door elkaar.

Van Yves Saint Laurent naar Saint Laurent gaan, slechts vier jaar nadat de gelijknamige en alom geliefde bezieler van het merk het loodje legde, lijkt wat respectloos. Bovendien is het ook niet duidelijk wat deze naamsverandering zal betekenen voor de merchandising. Volgens Women's Wear Daily zou het YSL logo het komende jaar nog steeds te vinden zijn op verschillende cosmeticaproducten, handtassen en schoenen omdat de verandering zo last-minute niet zou kunnen doorgevoerd worden. Het is echter wel de bedoeling dat het logo, samen met de merknaam en winkelconcepten, in 2013 aangepast zal worden.

Wij houden alvast krampachtig vast aan onze lipsticks met roodzwart YSL embleem, ze zouden over enkele jaren misschien wel eens pièces-uniques kunnen zijn. (KS)

Onze partners