Beroemde schoenenontwerpers creëren Assepoesters muiltje: 'Als ik hetero was, liepen nu alle vrouwen achter me aan'

17/02/15 om 16:00 - Bijgewerkt om 18:47

De meest iconische pump uit de Disneygeschiedenis kreeg een luxueuze make-over door 11 beroemde schoenenontwerpers. Weekend.be voelde 4 van de designers aan de tand over hun versie van Assepoesters glazen muiltje

Beroemde schoenenontwerpers creëren Assepoesters muiltje: 'Als ik hetero was, liepen nu alle vrouwen achter me aan'

Alle designerschoenen op een rijtje. © Disney

In het licht van de nieuwe verfilming van 'Cinderella' ging Disney een samenwerking aan met elf luxemerken van over de hele wereld. Zo creëerden ze een collectie Assepoesterschoentjes die vrouwen aller lande in zwijm doen vallen. Negen van de elf muiltjes zijn ook echt te koop. Paul Andrew, Alexandre Birman, Rene Caovilla, Jimmy Choo, Salvatore Ferragamo, Nicholas Kirkwood, Charlotte Olympia, Jerome C. Rousseau en Stuart Weitzman gingen de uitdaging aan om een draagbare versie van Assepoesters glazen schoentje te ontwerpen.

De kers op de taart

'Assepoesters schoentje is een magisch symbool geworden voor verandering, legt David Lee, directeur footwear bij The Walt Disney Company EMEA, uit. 'Elk paar schoenen in deze collectie geeft Assepoesters elegantie perfect weer: de collectie is werkelijk perfect voor een prinses. We hebben al heel wat indrukwekkende projecten gedaan, maar dit realiteit te zien worden, is gewoon magisch. Dat klinkt erg Disney, ik weet het, maar het is gewoon zo,' vertelt hij lachend.

'Als groep zien ze er prachtig uit, ik kan echt geen favoriet kiezen. Dat zou zijn zoals kiezen tussen mijn kinderen. Ieder exemplaar is uniek en de stijl van de ontwerpers kan je erg goed herkennen,' aldus het hoofd van footwear bij Disney.

Beroemde schoenenontwerpers creëren Assepoesters muiltje: 'Als ik hetero was, liepen nu alle vrouwen achter me aan'

In alle designerschoenen werden kristallen van Swarovski verwerkt. Swarovski produceerde ook de pumps die gedragen worden door Assepoester (Lily James) in de live action film. Het glazen muiltje uit de Disneyklassieker komt zo tot leven dankzij de kristallen van het Oostenrijkse luxebedrijf.

De ontwerpers over hun sprookjespumps

Jerome C. Rousseau

De jonge sympathieke Canadese schoenenontwerper Jerome C. Rousseau werkte in het verleden al drie keer samen met Disney. Voor de herwerking van zijn favoriete kinderfilm 'Tron', Miss Piggy in de laatste Muppetsfilm en 'Oz the Great and Powerful' kroop Rousseau al achter de ontwerptafel. Voor zijn vierde samenwerking creëerde hij een originele en mysterieuze invulling van het glazen muiltje.

Beroemde schoenenontwerpers creëren Assepoesters muiltje: 'Als ik hetero was, liepen nu alle vrouwen achter me aan'

'Ik heb gekozen voor een subtiele sandaal. De meer voor de hand liggende schoen is natuurlijk een dichte pump in een zilvertint met heel veel kristal, maar ik wilde mezelf uitdagen. Ik interpreteerde het glas in het glazen muiltje als iets transparants. Daarom heb ik een sandaal ontworpen met elegante straps en veel blote huid. Je moet mijn versie dus interpreteren als een voet die tentoon wordt gesteld als een kristal. De donkerblauwe kleur van de schoen is een verwijzing naar middernacht, een belangrijk deel van het verhaal. Ik beeldde me in hoe een schoen er zou uitzien in het glinsterende maanlicht. Ook had ik een moderne Cinderella voor ogen die glamoureus en sexy is.'

'Het idee dat de schoen een transformatie teweeg brengt, was erg belangrijk in mijn ontwerpproces. Het muiltje zorgt ervoor dat Cinderella letterlijk verandert in een prinses. Dat magische moment wil ik vatten in de sandaal. Dat is iets wat ik trouwens altijd in het achterhoofd houd: de emoties die schoenen opwekken bij vrouwen. De juiste schoen kan een boost zijn voor het zelfvertrouwen en een emotionele impact hebben. Ik noem schoenen dan ook het geheim tot iedere relatie. Als ik hetero was, had ik ongetwijfeld heel veel succes bij vrouwen.'

Nicholas Kirkwood

Beroemde schoenenontwerpers creëren Assepoesters muiltje: 'Als ik hetero was, liepen nu alle vrouwen achter me aan'

'Werken met Disney is een droom die in vervulling gaat. Net zoals de meeste kinderen ben ik opgegroeid met Disneyfilms. Dat ik nu een van de meest beroemde schoenen ter wereld mocht herdenken, was heel erg cool. Ik heb gekozen voor een comfortabele, maar fantasierijke pump. Bij het dragen van deze schoen zie je niet alleen een verschil, je voelt ook een verschil: je transformeert naar een betere, mooiere versie van jezelf.'

'Een ander Disneypersonage dat ik graag eens onder handen zou nemen, is Cruella de Vil. Ik denk dat er heel wat fun te beleven valt met haar. Ik zou werken met zeldzaam bont, hoewel ik de haat van PETA op de hals zou halen. De boosaardige personages zijn vaak ook de meest legendarische. Hoe duisterder, hoe cooler.'

Jimmy choo (Creative Director Sandra Choi)

'Ieder meisje, of ze nu een echte fashionista is of zich niet bezighoudt met mode, verdient een magisch moment. Het is erg vergelijkbaar met het gevoel dat een bruid heeft. Ook zij waant zich een prinses. Heel veel meisjes dromen over wat ze zullen dragen op hun trouwdag en welke schoenen ze zullen kiezen. Een schoen zorgt er immers voor dat je je in een personage kan inleven.'

Beroemde schoenenontwerpers creëren Assepoesters muiltje: 'Als ik hetero was, liepen nu alle vrouwen achter me aan'

'Mijn glazen muiltjes moeten draagbaar zijn, maar ze moeten ook een wawfactor hebben. Fantasie en realiteitszin zijn even belangrijk. Een schoen voor vrouwen betekent meer dan een praktisch gebruiksvoorwerp. Wanneer ik ontwerp, beeld ik me altijd een verhaal en een bepaald personage in. Zo is de Jimmy Choo-vrouw steevast modern, speels en glamoureus.'

'Ons Assepoestermuiltje is een tijdloos model. Over tientallen jaren zal het silhouet nog steeds draagbaar zijn. het is zoals een Disneyfilm: het leeft voor eeuwig voort.'

Salvatore Ferragamo (Creative Director Massimiliano Giornetti)

'Werken voor Disney is heel inspirerend omdat het gelinkt is aan mijn kindertijd. Disneysprookjes waren mijn eerste kennismaking met creativiteit en andere dimensies. Als kind was ik al gefascineerd door de esthetica van Assepoester. De schetsen die ik maakte van Disneyprinsessen als jong kind waren eigenlijk de kiemen van mijn carrière als modeontwerper. Ook Disney is verbonden aan het verleden van het label. Hollywood, filmsterren en rode lopermomenten hebben altijd al deel uitgemaakt van de identiteit van Salvatore Ferragamo.'

Beroemde schoenenontwerpers creëren Assepoesters muiltje: 'Als ik hetero was, liepen nu alle vrouwen achter me aan'

'Bij het ontwerpen van ons glazen muiltje dacht ik aan een simpele stiletto in de vorm van Marilyn Monroe's favoriete schoenen. Ze moesten vrouwelijk, elegant en draagbaar zijn. Die retro glamour combineerde ik met moderne materialen zoals PVC. Je kan het ontwerp dus zien als een mix tussen onze archieven en moderne elegantie. Het is een combinatie van oud en nieuw die iedere vrouw kan transformeren in een hedendaagse prinses.'

Bekijk alle negen designermuiltjes in onze beeldreportage.

'Cinderella' speelt bij ons vanaf 25 maart in de bioscoop.

Onze partners