Banana Republic lanceert collectie rond Mad Men

In afwachting van het vijfde seizoen van de serie wijdt Banana Republic volgende maand een ganse collectie aan Mad Men.

U kijkt met afgunst naar de sixtiesoutfits van Mad Men-personages Don en Betty Draper, maar vindt echte vintage duur en moeilijk om te vinden? Banana Republic lanceert begin augustus een 65 stuks tellende capsulecollectie rond de populaire tv-serie.

Volgens de Amerikaanse modeketen zullen fans nagenoeg alle klassiekers uit de serie terugvinden: van hooggetailleerde rokken, jurken met bloemmotieven, trench coats, formele mannenkleding en knitwear tot hoeden, pumps met luipaardprint, handschoenen, geldbeugeltjes en andere accessoires. Alle stukken zullen zowel het logo van de serie als dat van Banana Republic dragen.

Achter de tekentafel van de collectie zit niemand minder dan Janie Bryant, al jaren kostuumontwerpster van Mad Men. Bryant, die plannen voor een eigen label zou koesteren, voorzag eerder al Brooks Brothers van een op de serie geïnspireerd pak, terwijl ze Nailtini enkele nagellaktinten aan de hand deed.

Het is niet de eerste keer dat de serie de aandacht van de modewereld trekt. In het verleden inspireerden zowel Bloomingdale’s als Banana Republic winkeletalages op de serie, terwijl verschillende merken hun klanten aangepaste stijltips bezorgden. Een volledige Mad Men-collectie was er echter nog niet.

Sixties revival

Banana Republic biedt de collectie aan vanaf 11 augustus. Oorspronkelijk zou de lancering daardoor samenvallen met de première van het vijfde Mad Men-seizoen. Die werd echter uitgesteld tot het voorjaar van 2012, na onenigheid tussen producent AMC en bedenker Matthew Weiner.

“Mad Men blijft relevant in de mode, of de serie nu op televisie te zien is of niet”, liet de keten ondertussen weten. Met nieuwe series als Pan Am en The Playboy Club staan ook ABC en NBC trouwens op het punt om in de sixties revival te duiken.

Banana Republic van zijn kant hoopt buitenlandse ketens als H&M, Topshop en Uniqlo bij te kunnen benen. In tegenstelling tot zijn voornaamste concurrenten ging Banana Republic immers niet in zee met bekende modenamen, waardoor de keten van de actualiteitsradar verdween.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content