Atelier Content: 'Ik startte met mijn eigen schoenenlabel omdat ik wist dat het mij zou lukken'

22/04/16 om 10:48 - Bijgewerkt om 10:48

Atelier Content is het schoenenlabel van de Belgische ontwerpster Nele Content. Ze is pas een jaar bezig met haar eigen merk en KnackWeekend.be trok haar even aan de mouw.

Atelier Content: 'Ik startte met mijn eigen schoenenlabel omdat ik wist dat het mij zou lukken'

Nele Content © Atelier Content

Wanneer ben je precies begonnen met je eigen label?

Nele Content: 'De allereerste collectie van Atelier Content lag vorige zomer in de winkels. Het ging om een kleinere collectie met een beperkt aantal modellen. Nu is de collectie wegens succes uitgegroeid tot een volwaardige collectie met verschillende modellen, hakhoogtes en veel kleurtjes. Net zoals ik het wil (lacht).

Maar ik ben natuurlijk heel wat langer bezig geweest met de opstart. Van het zoeken van fabrieken in Italië over het ontwerpen tot het selecteren van verkooppunten. Ik heb veel bijgeleerd bij andere schoenmerken, waar ik voorheen aan het werk was. De stap naar een eigen merk heb ik dankzij deze ervaring makkelijker kunnen zetten, maar ik was er ook rotsvast van overtuigd dat ik het zelf zou aankunnen. Ik wilde mijn eigen stijl op de markt brengen.'

Atelier Content: 'Ik startte met mijn eigen schoenenlabel omdat ik wist dat het mij zou lukken'

© Atelier Content

Hoe wil jij het verschil maken met andere schoenenontwerpers?

'De schoenen van Atelier Content zijn mooi én comfortabel. Dit zijn twee factoren die voor mij voorop staan. Handgemaakte schoenen van een hoge kwaliteit voor een goede prijs, hierin wil ik me ook onderscheiden van anderen.'

Zal het lukken om alles zelf te blijven doen?

'Ik ervaar een groot plezier om alles in eigen handen te hebben. Het ontwerpen van de collectie is het liefste wat ik doe, dus dat zou ik zeker nooit uit handen geven. Ook de verkoop, de collectie voorstellen aan de winkeliers, doe ik graag zelf. De feedback die mijn winkeliers me geven is van onschatbare waarde om de collectie telkens beter te maken.

Bovendien moet Atelier Content voor mij een exclusief verhaal blijven. Ik wil daarom in België de winkels zorgvuldig blijven selecteren. De volgende stap is het buitenland. Voorlopig is er al één verkooppunt in Nederland, dus hier is zeker groeimarge.'

Atelier Content: 'Ik startte met mijn eigen schoenenlabel omdat ik wist dat het mij zou lukken'

© Atelier Content

Hoe ga je te werk bij het kiezen van je materialen? Probeer je hier aandacht te besteden aan duurzame materialen?

'Ik kies telkens voor kwalitatieve ledersoorten zodat een Atelier Content schoen lang kan gedragen worden. De schoenen worden in familie-ateliers in Italië geproduceerd. Ik heb een goede band met deze mensen. Wanneer ik hen bezoek, zijn ze apetrots op hun werk en tonen ze mij met een brede glimlach de afgewerkte schoenen. Het is fijn om op deze manier samen te kunnen werken. Alle schoenen worden met een ongelofelijke passie én zorg met de hand gemaakt.'

Onze partners