Anna Gedda & Ann-Sofie Johansson: 'H&M wil het beste, meest duurzame mode-alternatief zijn'

18/03/16 om 14:56 - Bijgewerkt op 31/03/16 om 16:05

Creative AdvisorAnn-Sofie Johansson en hoofd Duurzaamheid Anna Gedda zijn trots op hun nieuwe H&M Conscious Exclusive collectie. Wij spraken de vrouwen in Parijs over hoe de Zweedse modeketen groeit op gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Anna Gedda & Ann-Sofie Johansson: 'H&M wil het beste, meest duurzame mode-alternatief zijn'

Anna Gedda © H&M

High street fashion en duurzaamheid valt volgens sommigen moeilijk te rijmen. Er worden steeds meer collecties gemaakt en mensen uit de mode-industrie gaan steeds vaker op de noodrem staan. Moeten we niet trager en minder gaan produceren?

Anna Gedda: 'H&M wil mode beschikbaar maken voor iedereen omdat mode een manier is om jezelf uit te drukken. We willen de toekomstige generaties dan ook de kans niet ontnemen om betaalbare trends te kopen. Door te investeren in duurzaamheid kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich duurzame mode kan veroorloven.

Delen

Door te investeren in duurzaamheid kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich duurzame mode kan veroorloven.

Als je een manier kan vinden om de materialen die nodig zijn op een duurzame manier te produceren, kan consumptie een manier zijn om sociale ontwikkeling en groei te ondersteunen. Als we onze productie weghalen uit ontwikkelingslanden, vallen de arbeiders zonder werk. In plaats daarvan willen we terplekke de werkomstandigheden verbeteren en mensen de kans geven om hun leven te verbeteren.

Een ander werkpunt is om de consumenten te tonen dat zij deel uitmaken van de beslissingen die we nemen. De manier waarop ze consumeren maakt wel degelijk een verschil.'

Ann-Sofie Johansson: 'We willen het beste alternatief zijn. Mensen zullen altijd geïnteresseerd zin in mode. Dat wil niet zeggen dat we mensen aanmoedigen om iedere week iets nieuws te kopen. Voor sommige mensen is het erg handig dat ze voor ieder seizoen iets voor zichzelf en hun kinderen kunnen kopen zonder zich blauw te betalen en dan kan het maar beter duurzaam zijn. Het is een verkeerd cliché dat goedkopere kleding van slechtere kwaliteit is.'

Op welke manier worden de leefomstandigheden van de arbeiders verbeterd?

Anna Gedda: 'We zorgen voor een eerlijk loon en een systeem waarbij er bonussen kunnen worden uitgereikt. Dit lijkt heel normaal voor ons, westerlingen, maar dat is daar niet gebruikelijk. De vraag of de arbeiders genoeg verdienen om van te leven, moet beantwoord worden door de arbeiders zelf. Daarmee bedoelen we niet dat zij zelf moeten onderhandelen met hun bazen, want dan verliezen ze hun baan. Daar komen de vakbonden binnen in het verhaal. Als er vakbonden worden gevormd en de werknemers weten dat ze het recht hebben om via de vakbonden te onderhandelen, kunnen ze een eerlijk loon verkrijgen.

Delen

De vraag of de arbeiders genoeg verdienen om van te leven, moet beantwoord worden door de arbeiders zelf.

In samenwerking met CARE steunen we vrouwen van verschillende ongeprivilegieerde gemeenschappen op een economische manier. In landen zoals Indië, Bangladesh, Pakistan en Ethiopië hebben we in samenwerking met WaterAid al 500.000 mensen drinkbaar water bezorgd en we trainen ook boeren, samen met de organisatie Better Cotton Initiative, om duurzamer katoen te telen. Dit zijn maar enkele van de talloze initiatieven die we ondersteunen om de arbeiders een eerlijker loon, veiligere werkomgeving en meer hygiënische leefomstandigheden te bezorgen.

Denk je dat consumenten klaar zijn voor duurzame mode op grote schaal? Vragen ze ernaar?

Anna Gedda: 'We zien een toenemende interesse in duurzaamheid van onze klanten. We hopen dat nog meer mensen ook onze recyclagepunten leren kennen en hun oude kleding, van welk merk dan ook, komen binnenbrengen.'

Ann-Sofie Johansson: 'Het kan niet snel genoeg 7 april zijn. Ik hoop dat er een rij zal staan. Niet omdat ik hou van wachten in rijen, maar omdat we zo zullen weten of klanten echt geïnteresseerd zijn in duurzame kleding. Ik denk dat mensen verbaasd zullen zijn over het vakmanschap. We wilden ook dat de stukken er erg speciaal uit zouden zien, zodat klanten ze voor een lange tijd zullen dragen. Want ook dat is duurzaamheid: houden van je kleren, er zorg voor dragen en ze lang blijven koesteren.'

Delen

Bij H&M willen we veel mensen bereiken en diversiteit is erg belangrijk voor ons.

'Onze nieuwe Conscious Exclusive collectie werd geïnspireerd door kunst, maar ik denk dat het een breed publiek kan aanspreken. Bij H&M willen we veel mensen bereiken en diversiteit is erg belangrijk voor ons. Mode is niet voor één type persoon, maar voor iedereen die zich wil uitdrukken door middel van kleding.'

Welke vooruitgang op gebied van duurzaamheid was een hoogtepunt voor H&M dit jaar?

Anna Gedda & Ann-Sofie Johansson: 'H&M wil het beste, meest duurzame mode-alternatief zijn'

© H&M

Anna Gedda: 'Er zijn er heel wat. Voor mij persoonlijk is de groei in het gebruik van biokatoen, Better Cotton en gerecycleerd katoen een belangrijke stap. We zijn goed op weg om onze 2020 doelstelling te halen. Tegen dan zal al het katoen dat je vindt in H&M-winkels komen van duurzame bronnen.

Nu al kan je in onze winkels heel wat Conscious-producten vinden. We proberen om de keten te sluiten door zoveel mogelijk te recycleren. Daar hebben we innovaties voor nodig, maar dankzij onze H&M Global Change Award zijn we goed op weg. Een van de uitvindingen maakt textiel van citrusschillen. Dat is ongelofelijk.'

Ann-Sofie Johansson: 'Ik vond de accessoires die we kunnen maken met Denimite fantastisch. Ze worden gemaakt van afgedankte jeans, die anders op de afvalberg belanden.'

De renovaties van de fabrieken in Bangladesh hebben een vertraging opgelopen. Wanneer zullen ze klaar zijn?

Anna Gedda: We volgen het renovatieplan op de voet en we zien veel vooruitgang. Om de renovaties verder te bespoedigen werken we nauw samen met IndustriAll om zo onze krachten te bundelen. We steunen onze leveranciers door hun productiefaciliteiten te verbeteren en veiliger te maken. Ook hun management helpen we vooruit. Zo kunnen ze concurreren op een duurzame manier met andere fabrieken.

Wat denken jullie over de film The True Cost, een documentaire over de prijs die wij, de aarde en de textielarbeiders moeten betalen voor fast fashion?

Anna Gedda: 'We staan positief tegenover alle initiatieven die de discussie over duurzame mode bewerkstelligen. Maar ik wil wel benadrukken dat duurzaamheid al lang op onze agenda staat. We hebben al jaren een plan om duurzamer te worden. De rechten van werknemers en vrouwen staan zelfs bovenaan onze agenda.

Ook zijn we al vanaf de jaren negentig bezig met ecologische verbeteringen. Toen konden we enkel werken met biokatoen, maar inmiddels hebben we heel wat andere stoffen ter beschikking en kunnen we ook op gebied van accessoires duurzamer te werk gaan.'

Onze partners