Oprichter Ace & Tate: ‘Ik voelde een gemis en gebrek aan transparantie op de brillenmarkt’

© Ace & Tate

Het jonge Nederlandse brillenmerk Ace & Tate zette voet aan wal in België met een eigen winkel in Antwerpen. Het merk doet heel wat stof opwaaien, omwille van de scherp geprijsde producten. Wij spraken met oprichter Mark de Lange over zijn geesteskind.

Ace & Tate is een innovatief Nederlands brillenmerk uit Amsterdam. Ze bieden brillen en zonnebrillen aan vanaf 98 euro, inclusief glazen op sterkte. Na flagship stores in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, München en Berlijn en enkele pop-ups in Nederland en Duitsland, opende recent de flagship store in Antwerpen de deuren.

Ace & Tate, vanwaar komt de naam?

Mark de Lange: ‘Van acetaat, het materiaal waar de brillen van gemaakt worden. We vinden het erg belangrijk om een kwaliteitsproduct aan te bieden. We besteden heel veel tijd en aandacht aan de kwaliteit van ons product en dat wilde ik in de kijker zetten door er de merknaam van te maken.

Er zijn natuurlijk verschillen in acetaat en wij werken met een heel hoge kwaliteit, maar ook de productie is belangrijk voor de kwaliteit van de brillen. Daarom hebben we onze Italiaanse fabrikant met zorg uitgezocht en zijn we heel erg betrokken bij het productieproces.’

Brillen, zelfs op sterkte, voor 98 euro aanbieden, hoe doe je dat – zonder in te boeten aan kwaliteit & design? En waarom?

Mark de Lange: ‘Onze brillen zijn betaalbaar – we spreken liever niet over goedkoop, dat heeft zo’n negatieve connotatie, alsof het om goedkope makelij gaat, omdat ik zelf een gemis voelde op de markt. Ik ben zelf brillendrager en kon niet begrijpen waarom ik dertig paar sneakers in m’n kast had staan, maar slechts één bril. Ik vond het ook gek dat ik voor een zakelijke afspraak een bepaalde outfit droeg en ’s avonds tijdens het uitgaan een volledig andere outfit, maar wel dezelfde bril op had tijdens beide activiteiten.

Ik kwam erachter dat het kopen van een bril een tijdrovend, lastig en erg niet-transparant proces was.

Ik kwam er ook achter dat het kopen van een bril een tijdrovend, lastig en erg niet-transparant proces was. Daar wilde ik allemaal verandering in brengen door een transparant prijsmodel te hanteren. Het merendeel van onze brillen kost 98 euro en wat er op het spreekwoordelijke doosje staat, is wat je betaalt. We rekenen geen extra kosten voor allerlei diensten, zoals verzending, aan. Dat is de basis van waaruit we gestart zijn. Toen ik met marktonderzoek begon, kwam ik erachter dat de optiekwereld een van de laatste industrieën was waar de prijzen en de processen nog niet inzichtelijk gemaakt werden online en er nog veel te veel marge zat in de keten tussen productie en eindconsument. Door een aantal schakels uit de keten tussen productie en eindconsument te halen, zijn wij in staat om een kwalitatief hoogwaardig product aan te bieden tegen een betaalbare en transparante prijs. Onze brillen worden geproduceerd in dezelfde fabrieken waar de grote namen uit de optiekwereld produceren.

We hebben bovendien een eigen, in house design team en werken rechtstreeks met de fabrieken én verkopen in directe lijn aan de klanten. We maken dus geen gebruik van retailers of andere tussenpersonen.’

Oprichter Ace & Tate: 'Ik voelde een gemis en gebrek aan transparantie op de brillenmarkt'
© Ace & Tate

Hebben we echt van alles (schoenen, accessoires, jassen) zoveel nodig?

Mark de Lange: ‘Dat is een hele valide vraag. Laat me starten met daar ‘neen’ op te antwoorden, want we hebben absoluut niet zoveel van alles nodig. We zetten Ace & Tate ook bewust niet in de markt als fast fashion speler. Het is niet onze bedoeling dat onze klanten een bril kopen, die twee maanden dragen en dan weggooien om er een nieuwe te kopen. Dat vind ik geen duurzame instelling en dat willen we dus ook niet promoten.

Een bril is letterlijk het meest in your face accessoire dat je kan dragen.

Een bril is letterlijk het meest in your face accessoire dat je kan dragen. We willen mensen de kans geven om je bril aan te passen aan de gelegenheid, stijl of zelfs je gemoedstoestand. Wat we dus willen bereiken is dat mensen een aantal brillen hebben, die ze in roulatie dragen. In de loop der jaren kan er dan eens een bril bijkomen of eentje wegvallen, maar zeker niet op het tempo van fast fashion.’

Wat voor soort brillendrager ben je zelf? Hoeveel brillen heb je thuis liggen?

Mark de Lange: ‘Ik zou mezelf, gek genoeg, niet de meest avontuurlijke brillendrager willen noemen. Ik heb meestal een stuk of vier à vijf frames in roulatie en die draag ik dan een bepaalde periode. Af en toe komt er een nieuwe bij of leg ik eentje in de schuif. Ik heb zelf natuurlijk behoorlijk wat brillen, omdat ik nu eenmaal een brillenbedrijf heb en heel wat modellen uittest. Ik ben dus niet echt representatief voor de gemiddelde brillendrager. Ik heb er zo’n vijftig liggen thuis, maar ik speel dus een beetje vals aangezien ik ze voordelig en makkelijk kan meenemen en uitproberen.’

Naast Nederland zitten jullie ook in Duitsland en nu België: lonkt de rest van Europa/de wereld?

Oprichter Ace & Tate: 'Ik voelde een gemis en gebrek aan transparantie op de brillenmarkt'
© Ace & Tate

Mark de Lange: ‘We zijn een erg jong bedrijf, dus een echte langetermijnplanning is er nog niet. Die vormt zich terwijl we bezig zijn. Maar ik kan wel zeggen dat onze ambities groot zijn. Het is natuurlijk altijd leuk om de wereld te veroveren, maar laten we beginnen met enkele nieuwe markten aan te boren. Op dit moment zijn we trouwens heel erg gefocust op onze huidige markten, waaronder ook België. Verder zijn we druk bezig met Denemarken en Zweden.

We hebben in ieder geval super positieve reacties gekregen vanuit Antwerpen, waar onze nieuwste winkel is geopend. We zijn echt van onze sokken geblazen door enerzijds de verkoop en anderzijds persoonlijke reacties en reacties op sociale media. Daar krijgen we veel energie van.’

Jullie hebben winkels op verschillende locaties, maar voor wie die locaties wat ver zijn, is er ook de webshop. Een bril kopen online, dat is niet zo evident. Of toch?

Mark de Lange: ‘We proberen onze klanten zo goed mogelijk en zo breed mogelijk van dienst te zijn. Onze customer service wordt aangeboden op alle mogelijke kanalen. Mail, Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp, livechat op de site: We passen ons aan aan wat de klant prettig vindt. Daarnaast hebben we een Home Try-On service, wat inhoudt dat je bij ons tot vijf brillen kan selecteren op de website en die een week lang gratis thuis mag uitproberen. Je kunt de brillen dus offline uitproberen, er een weekje mee leven en raad vragen aan je vrienden, familie en collega’s.

Een bril is wellicht minder logisch om online te kopen dan bijvoorbeeld een trui, maar het kan ook vlot verlopen.

Dus ja, een bril is wellicht minder logisch om online te kopen dan bijvoorbeeld een trui, maar het kan wel en het kan ook vlot verlopen. Mijn vader komt uit de schoenenbranche en hij zei me onlangs dat hij gek opkeek toen iemand online schoenen ging verkopen. En dat ging dus ook super vlot. Die ontwikkeling zie je nu ook in de brillenbranche. Tot een paar jaar geleden kon je een bril echt niet online kopen, maar je ziet nu de beweging op gang komen dat het steeds normaler wordt om een bril online te bestellen.

Bovendien hebben we een hele flexibele return policy. Als je geen model naar je zin hebt gevonden, kan je de brillen gewoon terugsturen en worden ze omgeruild of krijg je je geld terug.’

Al giftige reacties gekregen van conventionele brillenwinkels/opticiens?

Mark de Lange: ‘Toen we in Nederland startten met ons merk, waren er wel wat mensen die – ik zal het zo formuleren – niet zo blij waren. Er was een opticien die zei dat hij hoopte dat we af zouden branden. Op dat moment waren we nog volledig online, dus ik wist niet goed wat hij precies afgebrand wilde zien. We werden in een artikel ook wel eens ‘die snelle jochies uit Amsterdam’ genoemd.

Maar ik denk dat ondertussen de traditionele industrie inziet dat we heel serieus zijn over ons product en heel serieus in onze service, dat we onze klanten tegemoet komen. De klant niet transparant te woord staan en niet duidelijk zijn over wat je doet en waar de klant voor moet betalen, dat hoort gewoon niet meer bij deze tijd. Wij zijn onderdeel van die ontwikkeling en we spelen erop in. Als wij daarin een pioniersrol kunnen opnemen, dan vind ik dat hartstikke leuk.’

Oprichter Ace & Tate: 'Ik voelde een gemis en gebrek aan transparantie op de brillenmarkt'
© Ace & Tate

Het ‘Creative Fund’ van Ace & Tate sponsort jong artistiek talent. Waarom steunen jullie deze specifieke doelgroep? En hoe selecteren jullie wie er gesponsord wordt?

Mark de Lange: ‘We zijn gestart met dit fonds omdat we veel samenwerken met creatieven: fotoshoots, illustraties, noem maar op. We merken dat ze vaak een passion project hebben dat commercieel misschien niet zo interessant is en waar ze dus geen tijd in kunnen stoppen, wat jammer is. Ik dacht na over hoe we hen daarin kunnen helpen. Daarnaast zagen we dat veel jonge creatieven nood hebben aan iemand die hen richting geeft, iemand met meer ervaring die hen steunt. Die mensen zijn meestal niet super gemakkelijk bereikbaar. Ook zijn ze vaak niet zo goed in de marketing van hun kunst. Vanuit die kennis zijn we dus gestart met het ‘Ace & Tate Creative Fund’.

Het ‘Creative Fund’ is een passieproject. Het was tijd om iets terug te doen.

Dat fonds steunt dit jonge creatieve geweld met financiële middelen. Maar we hebben ook een Creative Board, die bestaat onder andere uit mensen van It’s Nice That, het Nederlandse duo Lernert & Sander en andere ervaringsdeskundigen, die de jonge creatieven helpt om hun creatieve idee verder uit te werken. We hebben ook afspraken met enkele mediapartners die aandacht geven aan de creatieven en het werk dat zij maken. De selectieprocedure wordt gedaan door onszelf en de Creative Board. We krijgen heel wat dingen opgestuurd en van daaruit maken we al een eerste selectie. Vervolgens kijken we waar we aan bij kunnen dragen. In samenspraak met de Creative Board beslissen we dan wie we verder moeten en kunnen helpen.

Het is een passieproject, want wij zijn zelf ook op weg geholpen door de creatieve industrie toen we net startten. We kregen kortingen of mensen werkten zelfs gratis of laat ’s avonds of in het weekend. Nu is het dus tijd om iets terug te doen.’

Praktisch


Prijzen: 98 euro voor een gewone (zonne)bril (inclusief glazen op sterkte), 248 euro voor een varifocale bril.

Ace & Tate Steenhouwersvest 15, 2000 Antwerpen

Open ma-za 10.00-18.00

Eerste zondag van de maand geopend van 10.00-18.00

Online shop: www.aceandtate.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content