Hoe Fendi Sex and the City groot maakte

De Baguette betekende voor de populaire vrouwenserie het startschot voor samenwerkingen met andere grote ontwerpers.

Voor zijn vijftiende verjaardag brengt modemerk Fendi de zes populairste versies van de Fendi Baguette opnieuw uit. De handtas is niet alleen een felgegeerd schouderaccessoire, de Baguette is ook deels verantwoordelijk voor het succes van de serie Sex and the City.
Uit een interview met de Financial Times blijkt dat de kleine handtas het startschot heeft gegeven voor het succes van de veelbekeken vrouwenserie Sex and the City. Een van de hoofdpersonages in die serie is Carrie Bradshaw, een columniste die meer geld uitgeeft aan kleding en accessoires dan aan haar huis of eten. Dat moest natuurlijk op de juiste manier in beeld gebracht worden, met dure spullen en een uitgebreide garderobe. Niet simpel, want de serie had oorspronkelijke een bijzonder klein budget.

Het kwam allemaal op de schouders van styliste Patricia Field terecht, die met haar team bijzonder vindingrijk moest zijn. Field dook in allerhande tweedehandszaken om Carrie toch een uitgekiende en modieuze look te geven. Ondertussen was de Fendi Baguette de Europese markt aan het veroveren. Ze zagen de serie als een springplank om eveneens Amerika overstag te doen gaan. Field en Fendi wisten een deal te sluiten en de handtas maakte zijn Amerikaans debuut in de populaire vrouwenserie. Trouwe kijkers weten hoe de Baguette -voornamelijk in seizoen drie- een prominente rol toebedeeld kreeg in de befaamde overval scène waarbij een dief aan de haal wil gaan met Carries “bag”. “That’s not a bag, it’s a baguette!” was de repliek die de Fendi-tas onsterfelijk maakte. Slechts weinigen weten echter hoe belangrijk dat moment was voor de serie.

Een voedingsbodem voor mode en trendsEr wordt wel eens gezegd dat Sex and the City de Fendi Baguette groot gemaakt heeft, maar het omgekeerde gaat namelijk evenzeer op. Toen andere grote modehuizen plots Fendi zagen opduiken in de serie en achterovervielen van de enorme respons die de handtas kreeg, wilden zij uiteraard ook aan boord. Al snel sponsorden verschillende grote designers de Sex and the City garderobe, waardoor het karakter Carrie geloofwaardiger kon worden uitgebouwd. Want hoewel u misschien zweert dat u fan was van SATC voor de pakkende verhaallijnen of de verrassende plotwendingen; zonder designerkledij was het een totaal ander programma geworden.

De serie was -net als Gossip Girl vandaag de dag- een enorme voedingsbodem voor mode en trends. Elke bekende ontwerper kwam duidelijk aan bod en naast Fendi kregen ook Manolo Blahnik, Richard Tyler, Blumarine en de naamkettingkjes plots bijzonder veel populariteit. Het is trouwens niet enkel Carrie Bradshaw die in designerkleding werd gestoken. Styliste Patricia Field heeft voor alle vier de personages een zorgvuldige kledingstijl uitgedokterd.

Ieder personage een andere stijl
Carrie, gespeeld door Sarah Jessica Parker, is de fashionista van de bende die zowat alle trends aandurft. Veren, bont, prints, leder of neon; Carrie draagt het alsof ze haar comfortabele jeans aanheeft. Ze loopt bijna steeds op naaldhakken en heeft een uitgebreide garderobe vol designers en vintage. Samantha daarentegen, een voortreffelijke Kim Cattrall, trekt duidelijk de stoeipoeskaart. Strakke jurkjes, felle kleuren, diepe uitsnijdingen en vrouwelijke silhouetten maken haar signature look. Daar lijnrecht tegenover staat Charlotte, vertolkt door Kristin Davis. Charlotte is een braaf meisje en haar stijl is dus navenant. Een vlotte mix van preppy en pretty (denk aan hemdjurkjes, cardigans, polkadots) gaat samen met degelijke pumps en tijdloze handtassen. Als laatste is er Miranda, leven in geblazen door Cynthia Nixon, een echte carrièrevrouw die dus vaak in goedgesneden broekpakken of androgyne silhouetten door verhaallijn marcheert.

Op About.com geeft styliste Field vier tips om de looks van de Sex and the City meisjes te benaderen:
1. Mix op elke mogelijke manier. Dit wil niet enkel zeggen dat u grote designers moet combineren met rommelmarktvondsten of basics, maar ook dat u creatief mag zijn met uw designerstuks. Zo droeg Miranda ooit eens een Jean Paul Gaultier als pyjama.
2. Schoenen zijn van kapitaal belang Comfort is hier niet aan de orde; hooggehakte muiltjes, sandalen of pumps bezorgen u die instant stedelijke elegantie waarnaar u op zoek was
3. Kleed uzelf volgens de trends (of wees ze een beetje voor) Verslind modemagazines, blogs en websites want de SATC dames liepen er nooit bij in stuks van vorig seizoen.
4. Wees bereid offers te maken Wie maandelijks een paar schoenen van 400 euro en een jas van 600 euro koopt kan zich geen groot of duur appartement veroorloven.
(KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content