'Er was nood aan schoonheid in het boekentassensegment' - Hélène Fransen (Jeune Premier)

14/08/15 om 14:05 - Bijgewerkt om 14:07

Jeune Premier is het mooiste compromis in de lederwarenwinkel: een boekentas die in een sneltempo de harten van zowel ouders als kinderen verovert

'Er was nood aan schoonheid in het boekentassen segment' - Hélène Fransen (Jeune Premier)

© Jeune Premier

Jeune Premier is ontstaan uit persoonlijke noodzaak; de oudste zoon van Hélène Fransen moest naar het eerste kleuterklasje maar ze vonden geen perfecte boekentas die zowel zij als haar kind mooi en ergnonomisch vonden. Hélène en haar man Bruno besloten dan maar zelf de koe bij de hoorns te vatten met een eigen boekentassenlijn met de toepasselijke naam Jeune Premier. Nu, 3 jaar later, ligt het merk in de beste Belgische boetieks maar ook in Parijs, Rome, Genève en zelfs Zuid-Korea.

Nu 1 september om de hoek gluurt trok Knack Weekend Hélène aan de mouw met de vraag: wat is nu juist een goede boekentas?

Hélène Fransen werkte voor ze in 2012 samen met haar man Bruno Piers Jeune Premier oprichtte als juriste. Met een extra opleiding aan de Vlerick Management School heeft ze de commerciële kant van de zaak helemaal onder de knie, al bleek ze ook een creatieveling. Alle tekeningen van Jeune Premier worden door Fransen gemaakt, die zich wel laat bijstaan door een graphic designer om haar ontwerpen naar de computer te vertalen. Hélène heeft twee zonen: Ralph en Jack.

Wat miste je precies in het toenmalige aanbod?

Hélène Fransen: "Schoonheid en lichtheid. Toen ik met Ralph een boekentas ging kopen had ik welgeteld 1 exemplaar gezien dat ik wel te pruimen vond, maar die tas woog 2,5kg. Dat is nogal veel voor een kleuter. De boekentassen die hij dan weer wel makkelijk op zijn rug kon hijsen waren goedkope nylon zakken van grote bedrijven als Disney en Studio 100, niet bepaald wat ik mooi vind (lacht)."

Worden kinderen niet automatisch tot die Disneybling aangetrokken? Hoe kan jij hen dan overtuigen van Jeune Premier?

Fransen: "Wij gebruiken ook kleur en vrolijke tekeningen, maar we proberen wat originelere tekeningen te hebben en het geheel niet zo schreeuwerig te laten worden. Ik put mijn inspiratie voor de ontwerpen uit mijn eigen leefwereld: dingen die ik op de catwalks zie, zoals oversized prints, maar ook waar mijn twee zonen gek van zijn, zoals draken of dino's. Op die manier krijg je denk ik wel een perfecte mix van iets dat zowel de ouders als de kinderen fijn vinden."

'Er was nood aan schoonheid in het boekentassensegment' - Hélène Fransen (Jeune Premier)

© Jeune Premier

Hoe zorg je ervoor dat jullie boekentassen lichter zijn?

Fransen: "Het idee een eigen boekentassenlijn te beginnen kwam snel, de uitwerking heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Zo zijn we lang op zoek geweest naar een gepast materiaal. Maar toen we aan onze cabine op het strand ons windzeil openvouwden had ik ineens het licht gezien. Figuurlijk dan (lacht). We zijn naar een fabrikant van windzeilen in Portugal getrokken en daar tot de conclusie gekomen dat dit de stof was die we zochten: het is een heel stevig materiaal met een hoge dichtheid, maar tegelijk ook heel licht. Samen met de versteviging, de sluiting en het rugpand wegen onze boekentassen ongeveer een kilo, dat is perfect ok wanneer je bedenkt dat een boekentas slechts 10% van het lichaamsgewicht van je kind mag wegen."

Een boekentas is natuurlijk meer dan een stevig materiaal en een esthetisch design. Hoe zit het met de ergonomie van Jeune Premier-tassen?Fransen: "Daar hebben we ons voor laten adviseren door experts. Helemaal in het begin waren we zo gefocust op de look and feel van onze tassen dat we enkel schouderriemen en afneembare rugriemen hadden... niet zo geschikt natuurlijk, het zwaartepunt ligt dan verkeerd. Ondertussen zijn we ergonomisch meer dan in orde met een dikke, brede rugriem die het gewicht goed verdeelt en tot op de millimeter afgesteld kan worden.

'Er was nood aan schoonheid in het boekentassensegment' - Hélène Fransen (Jeune Premier)

© Jeune Premier

Jeune Premier maakt boekentassen in verschillende maten, geschikt voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar. Daarnaast heeft het label ook een assortiment turnzakken, luiertassen, pennenzakken en weekend bags met dezelfde vrolijke prints op de markt gebracht. Een lijst met verkooppunten kan je hier vinden.

Onze partners