Dr.Martens vijftig jaar oud

31/03/10 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Bron: Knack Weekend

Rebellen, sterren, verpleegsters of rechters: Dr.Martens dragen ze allemaal.

Dr.Martens vijftig jaar oud

Madness, The Cure, Robert Pattinson, Pixie Geldof, Agyness Deyn, de Dalai Lama en wijlen paus Johannes Paulus II: een ding hebben ze gemeen: ze droegen of dragen Dr. Martens. De legendarische schoenen vieren in april hun vijftigste verjaardag: een uitzonderlijk lang leven voor wat in oorsprong een orthopedische schoen was.

"Het magische moment, dat was toen de Engelse familie Griggs via een advertentie in een professioneel magazine in contact kwam met het Duitse duo dokter Maertens en dokter Funck", vertelt Martin Roach, auteur van "Dr Martens, de geschiedenis van een icoon" (1999) aan het Franse persbureau AFP.

Orthopedische schoen
We schrijven 1959: Maertens wil zijn product -een zool met luchtkussentje die hij voor zichzelf maakte na een ski-ongeval - commercialiseren. Zijn vriend, dokter en ingenieur Funck, brengt zijn uitvinding in Duitsland op de markt. Tachtig procent van de kopers van de orthopedische schoen is aanvankelijk ouder dan veertig. De dokters voelen aan dat er een groter marktpotentieel in zit. Maar ze hebben nood aan een partner en dus plaatsten ze een advertentie.

Op 1 april 1960 verlaat het eerste paar Dr. Martens -de naam werd verengelst- de fabriek Griggs in het kleine stadje Wollaston. Ze hebben een nieuw design, een bloedrode kleur met geel detail en krijgen de naam "1460", naar hun geboortedatum. Van orthopedische schoen evolueert de Dr.Martens naar de favoriet van de arbeidersklasse, die er een comfortabele en niet al te dure schoen in vindt. De DM is lichter, makkelijker draagbaar en steviger dan zijn voorgangers.

Symbool van de tegencultuur Maar het duurt niet lang of de 1460 wordt een onvermijdelijk accessoire van de tegen-cultuur, die er een symbool van zijn arbeiderskomaf in ziet. Pete Townshed van The Who is een van de eerste celebrities die ervoor valt en na hem volgen nog vele anderen. "Wanneer een nieuwe culturele groep opgang maakt, laat ze gewoonlijk de emblemen van de vorige achter zich. Maar de Dr.Martens overleefde ze allemaal: de punks, de grunge...", aldus Roach. "Het DNA van de Dr.Martens is jeugdig en ze verouderen dan ook nooit".

Het schoeisel van zowel rebellen als sterren vindt uiteindelijk ook zijn weg naar het brede publiek en het baart al lang geen opzien meer als postbodes, politiemannen, verpleegsters of zelfs rechters met de zware bottines gezien worden. Sinds die bewuste 1 april 1960 zijn wereldwijd al meer dan 100 miljoen Dr.Martens over de toonbank gegaan. Elk seizoen komen er 250 nieuwe modellen in verschillende kleuren, gaande van het historische bloedrood tot goudkleur en roze fushia met bloemetjes. Sinds 2002 wordt het gros geproduceerd in Azië. In Wollaston worden er nog amper vijftig per dag gemaakt, vooral dan het 'vintage' model 1460. De delocalisatie kon het failliet van het merk vermijden, dat op een gegeven moment de kwalijke reputatie van de skinheads en hooligans met zich meedroeg en verboden werd in de Britse stadions.

Ann Heylens.

Lees meer over:

Onze partners