Dit Oostenrijks brillenlabel is even trendy als geslepen

© Neubau

Een brillenmerk trendy maken doe je niet zomaar, boven het enorme aanbod uitsteken evenmin. Toch is het net dat wat Neubau eyewear tracht te doen, met een arsenaal aan monturen en een eigenzinnige visie op branding.

Shoreditch Londen, Williamsburg New York, Brera Milaan, Itaewon Seoul, Prenzlauer Berg Berlijn … Sommige bekende stadsdelen spreken zodanig tot de verbeelding dat je op voorhand al weet wat je er kan aantreffen: trendy boetieks, gedurfde start-ups, gezellige koffiebars, nieuwe restaurants en een heleboel artistieke, ondernemende jonge mensen.

De Neubau-wijk in Wenen
De Neubau-wijk in Wenen© Neubau

Neubau is ook zo’n wijk – de énige wijk met zo’n allure overigens- gelegen in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Daniel Liktor speelde handig in op het imago van de buurt door er een nieuw eyewearlabel naar te vernoemen. “Op die manier spreken we onze targetgroup rechtstreeks aan, en weten potentiële klanten ook meteen voor wie we onze brillen ontwerpen”, aldus de brand manager.

Neubau eyewear werd opgericht onder optisch gigant Silhouette, die een nieuwe lijn voor een jong en hip publiek wilde oprichten en daarvoor dan ook een jong en hip team samenstelde. “We werken ontzettend close samen en alles wordt hier in-house gedaan: van onze branding strategy waarbij we jonge creatievelingen van de buurt uitdossen met onze brillen en hen hun favoriete adressen laten prijsgeven tot het ontwerpproces. Het voelt allemaal heel intuïtief aan”, vertelt Liktor.

Lifestyle item

Het moet nochtans niet makkelijk zijn, een lijn met brillen in de markt zetten. Uiteindelijk heb je immers maar één product te marketten, en kan je dat enkel verkopen aan -hoe onsexy het ook klinkt- mensen met een medisch voorschrift. Toch heeft de periode waarin ketens als Urban Outfitters al dan niet ironisch monturen met ongeslepen glas in verkochten “voor de hipster” de industrie geen windeieren gelegd. Meer dan ooit is een bril een lifestyle item geworden, een accessoire waarmee je een statement maakt en dat een verlengde is van je persoonlijke stijl.

“We laten ons daarom ook niet te veel inspireren door wat onze concurrentie doet, maar kijken naar andere industrieën die trendgevoelig zijn”, aldus Liktor. “Toen we merkten dan koper heel hot was in de interieursector hebben we die kleur en dat matte effect bijvoorbeeld ook vertaald naar één van onze ontwerpen.”

Koperkleurig montuur 'Alex'
Koperkleurig montuur ‘Alex’© Neubau

Frame of mind

Die visie vertalen Liktor en zijn team naar een actieve Facebookpagina, een gecureerde instagramaccount en geheel eigen webplatform, The Frame of Mind, waar ze artikels over kunst, lifestyle en cultuur verzamelen en er een soort Neubau-laagje over leggen – zo hebben ze een lijst gemaakt met de beste nieuwe releases in de literatuurwereld, maar leggen ze op iedere foto een montuur dat qua look en feel bij de kaft past.

Daniel Liktor
Daniel Liktor© Neubau

Het zijn dit soort ogenschijnlijk kleine ingrepen waarmee Neubau langzaam maar zeker ook in jouw gezichtsveld zal opduiken, al moeten hun ontwerpen dan natuurlijk nog altijd overtuigen. Een samenwerking met de lokale artiesten die het merk nu al laat opdraven in lookbooks of op hun facebookpagina is in ieder geval niet van de wind. “Momenteel liggen zo’n plannen nog niet op tafel, maar het is zeker niet ondenkbaar en het past in onze strategie”, geeft Liktor toe.

Made in Austria is voorlopig nog geen winstgevende USP, maar als er één label verandering in zal brengen, dan zetten wij ons geld in op Neubau. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content