De uitbreiding van het schoenenlandschap

Waar men vroeger enkel Choo, Louboutin en Blahnik rond de aristocratische enkel bond, krijgen nu ook de iets minder bekende ontwerpers een platform in bekende grootwarenhuizen en multimerkenstores.

Het zijn gouden tijden voor jonge schoenontwerpers. Waar men vroeger enkel Choo, Louboutin en Blahnik rond de aristocratische enkel bond, krijgen nu ook de iets minder bekende ontwerpers een platform in bekende grootwarenhuizen en multimerkenstores.
De laatste evolutie in het immer veranderende retaillandschap doet onze tenen krullen van plezier. Steeds meer “kleinere” schoenenontwerpers krijgen een kans hun waar breed uit te stallen en te verkopen in prestigieuze multimerkenwinkels. Hoewel een Tabitha Simmons, Nicholas Kirkwood, Gianvito Rossi, Brian Atwood of Charlotte Olympia bezwaarlijk new kids on the block genoemd kunnen worden, is hun succes vooral het laatste jaar voelbaar gestegen.

Zo sterk zelfs dat men Saks Fifth Avenue hun nog maar net vernieuwde schoenafdeling nog meer uitbreidde en Barneys hun volledige vijfde verdieping herinrichtte tot schoenenpaleis. “Mensen zijn op zoek naar ietwat meer gedurfde ontwerpen en ze verlangen dat vooral van hun schoenen”, vertelde Saks’ modedirecteur Elizabeth Kanfer aan WWD. “Hoe meer nieuwe merken we kunnen toevoegen aan onze collectie, hoe meer prestige ze krijgen. We zien ook dat ze een steeds groter aandeel in onze verkoopcijfers krijgen. Het is dus zowel voor ons als voor de ontwerpers goed”, voegde ze eraan toe.

“De grote merken zullen bovendien ooit stoppen met groeien”, aldus Kanfer. “We moeten ons daarop voorbereiden en daarom proberen we de laatste tijd op de hoogte te blijven van wat de nieuwe garde in hun mars heeft.” Volgens Kanfer zijn de zwarte suede enkellaarsjes met platformhak en ruches van Nicholas Kirkwood een van de vroege bestsellers voor deze herfst – samen met suede pumps met enkelbandjes van Manolo Blahnik en zilveren glittermuiltjes van Jimmy Choo. Niet slecht voor een ontwerper die pas een jaar geleden een eigen pagina kreeg op Voguepedia.

Het mag wel duidelijk wezen dat men bij Saks Fifth Avenue al in 2007 wist waar de klepel hing toen ze hun schoenenafdeling gingen vernieuwen en verfrissen met enkele jonge labels. Een van die protegés was het Franse schoenenmerk Aperlaï, gerund door Alessandra Lanvin. Het label is bekend voor zijn elegante architecturale ontwerpen met verrassende details zoals handgeschilderd marmermotief of stoffen als suède of hagedisleer. Aperlaï werd in 2010 door Saks opgenomen en wordt nu wereldwijd in meer dan 60 winkels verkocht, waaronder ook prestigieuze shops als Harvey Nichols, Luisa Via Roma en Opening Ceremony.

Ook in België is deze toenemende interesse merkbaar. Bij Coccodrillo, een schoenenbegrip tot ver buiten Antwerpen, omhelst men al langer kwaliteitsvolle maar minder bekende merken, maar ook andere multimerkenstores gaan nu diversifiëren. Geert Bruloot van Coccodrillo legt uit: “De grote namen openen allemaal flagshipstores, wat het aankoopgedrag van multimerkenwinkels gaat beïnvloeden: niemand wil eenheidsworst bieden natuurlijk. Daarom gaan steeds meer schoenenwinkels op zoek naar ietwat onbekende merken en jonge ontwerpers zodat klanten bij hen toch nog iets nieuws kunnen ontdekken, een filosofie waar wij al heel de tijd bij leven.”

De winkel opende vandaag een extra shop naast de multimerkenwinkel Verso, wat de toenemende interesse in schoenontwerp des te meer tekent. ” Wij voelen inderdaad dat de interesse voor ietwat alternatieve merken langzamerhand aan het stijgen is”, klinkt het bij Coccodrillo. “Allicht speelt het internet daarin een grote rol. Mensen zijn sneller op de hoogte van nieuwe releases en komen met meer merken in contact. We zien bijvoorbeeld een groter wordende vraag naar Tabitha Simmons en Nicholas Kirkwood, die wij nochtans al langer verkopen. Er is een groter speelveld gecreëerd voor jonge ontwerpers die originele en kwaliteitsvolle footwear afleveren en dat kunnen wij enkel maar toejuichen.”

We schreven eerder al over de opkomst van de accessoires, maar vooral op voetenvlak is het spectrum zoveel breder geworden. Waar in de jaren negentig het retaillandschap eenzijdig gekleurd werd door de Manolos, de Louboutins en de Choos worden de rekken nu extra gepeperd door frisse ontwerpen van een Gianvita Rossi en Brian Atwood. Akkoord, Blahnik en co blijven de onvervalste bestsellers, maar het feit dat nu ook andere namen mogen meespelen met de grote jongens is op zijn minst een positieve evolutie te noemen. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content