Belgische ontwerpster Marie Martens: 'Mijn handtassen hebben een instant feel-good-gehalte'

25/02/15 om 11:23 - Bijgewerkt om 11:37

Marie Martens, een Belgische handtassenontwerpster, liet zich voor haar nieuwe collectie inspireren door de seventies en de kunst van Henri Mattise. Wij spraken met haar over slow fashion en welke kleuren het zomergevoel aanwakkeren.

Belgische ontwerpster Marie Martens: 'Mijn handtassen hebben een instant feel-good-gehalte'

Marie Martens © -

De Belgische Marie Martens koos Versailles als uitvalbasis voor haar handtassenlabel. Deze zomer brengt ze haar tweede collectie op de markt. Het Frans-Belgische accessoirelabel laat zich het best omschrijven als een onvervalst Parijs merk met een verfrissend Belgische inslag. Haar label richt zich op stijlvolle stadsnomaden en heeft naast een esthetische ook een praktische insteek. Hoogwaardige kwaliteit, kleur en details zijn haar codewoorden.

Je uitvalbasis is Versailles. Hoe ben je daar terecht gekomen?

Eerst heb ik tien jaar in hartje Parijs gewoond, vlakbij de Eiffeltoren, maar met ons jonge gezinnetje zochten we naar iets ruimers en met meer groen en natuur in de omgeving. Versailles werd dus het perfecte compromis. We wonen vlak aan het park van het kasteel, hebben aan levenskwaliteit en m² gewonnen en op twintig minuten sta ik in Parijs, waar ik nog meermaals per week ben voor het werk, om te shoppen of uit te gaan. Zo heb ik het beste van de twee werelden!

Wie zei er ooit "The most beautiful thing about Paris, is Versailles", wel die had groot gelijk.

Wat waren de grootste inspiratiebronnen voor je nieuwe zomercollectie?

Na die sombere winterperiode vorig jaar heb ik mijn klik gekregen bij het bezoeken van de tentoonstelling 'The Cut Outs' van Henri Matisse in Modern Tate in London. Een prachtige en toen nog unieke en ongeziene tentoonstelling van majestueuze werken van Matisse.

Belgische ontwerpster Marie Martens: 'Mijn handtassen hebben een instant feel-good-gehalte'

De explosie aan kleuren die daar op me afkwam, heeft mij meteen een boost gegeven. In mijn collectie heb ik die kleuren gecombineerd met zachtere sensuele pastelkleuren. Kortom, kleuren die een zwoel zomergevoel opwekken. De blauwe suède Ibiza bag is volledig geïnspireerd door de 'Blue Nude serie'.

Belgische ontwerpster Marie Martens: 'Mijn handtassen hebben een instant feel-good-gehalte'

'La perruche et la sirène', was de doorslaggever voor de Ibiza Broderies bag.




Je bent geen ontwerpster die in de fast fashion categorie thuishoort. Staan mensen genoeg stil bij het werk en de kwaliteit die nodig zijn voor een handtas die aan alle eisen voldoet?

En wat zijn die eisen?

Inderdaad, ik denk dat mensen daar niet genoeg bij stilstaan. Vandaag worden wij overspoeld door fast fashion goederen, die om de maand een nieuwe collectie uitbrengen. Zo ga ik niet te werk. Mijn handtassen worden gemaakt door echte vakmensen met een passie voor handwerk én hoge kwaliteitseisen. Het productieproces voor een handtas is vrij lang en zeker als er nog veel details handmatig worden aangebracht, gekleurd, gestikt en gesneden.

Voor het maken van één handtas doe ik soms beroep op zeven tot tien verschillende leveranciers (de voering, verschillende soorten leder, de metalen knopjes, de rits, de pompon, ...). Als er in dat proces een leverancier vertraging heeft, dergelijke pech komt vaak voor bij traditionele kleinschalige familiebedrijven, dan moet alles wachten. Het is dan maar zo. Gelukkig komen alle onderdelen uit Italië of Frankrijk. Uit respect voor die mensen en hun werk kan de productietijd niet ingekort worden.

Anderzijds ligt het ook aan de materie: leder is een materiaal dat enorm veel tijd, quality control en vakmanschap vraagt. De huiden moeten zorgvuldig uitgekozen worden en de foutjes worden eruit gehaald. Vervolgens moet men ze bewerken, kleuren, drogen en handmatig uitsnijden. Het verschil met de kledingindustrie is dat zij met stoffen werken. In tegenstelling tot stoffen kan leder niet op rollen van honderden meters van een machine-gestuurd weefgetouw lopen. Huid per huid moet handmatig worden bewerkt en bovendien is geen enkel dier gelijk.

Mensen staan er ook niet altijd bij stil dat voor een handtas grote stukken leder gebruikt worden. Veel meer dan bijvoorbeeld in een paar schoenen. Er is veel verlies wanneer de foutjes uit de huiden gehaald worden, waardoor een handtas veel duurder is om te produceren.

Zijn er bepaalde (beroemde) vrouwen die je met jouw handtassen zou willen zien?

Kate Moss zie ik wel met de Ibiza bag of Charlotte Gainsbourg, als coole Parisienne . Maar het mag ook dichterbij: dat een Vlaamse zakenvrouw zoals Claire Tillekaerts, gedelegeerd bestuurder van FIT, met een grijze Paris Tote bag de wereld doorkruist, maakt me trots. Ik vind het heel leuk dat mijn handtassen door een jong en 'oud' publiek worden gedragen met evenveel enthousiasme en plezier. Beroemd of niet, daar doe ik het voor.

Als je moet kiezen tussen opvallend en excentriek of tijdloos klassiek, wat zou dan jouw voorkeur uitdragen?

Als ik mag, dan verkies ik het zo : opvallend tijdloos, excentriek klassiek of excentriek tijdloos. Klassiek zou ik mijn tassen zelf niet noemen, maar wel tijdloos en een tikkeltje excentriek. Ik wil dat ze draagbaar zijn en tegelijk hou ik van verrassende, speelse details die een accessoire 'anders' , origineel en verfrissend maken. Ik vind het fijn dat mijn handtassen een instant-feel-good gehalte hebben en een glimlach teweegbrengen bij zij die ze dragen of zien.

(LP)

MARIE MARTENS SS15 - BEHIND THE SCENES from TURBULENCE on Vimeo.

Onze partners