Abercrombie & Fitch wil imago verbeteren

© Reuters

Het Amerikaanse modelabel wil het imago van het bedrijf opkrikken. Het merk was de laatste maanden negatief in het nieuws gekomen, onder meer door het weigeren te produceren van grote kledingmaten en het selecteren van werkkrachten op basis van hun uiterlijk. Abercrombie wil van dit slechte imago af en zet nu een tegenoffensief in.

Het Amerikaanse modelabel wil het imago van het bedrijf opkrikken. Het merk was de laatste maanden negatief in het nieuws gekomen, onder meer door het weigeren te produceren van grote kledingmaten en het selecteren van werkkrachten op basis van hun uiterlijk. Abercrombie wil van dit slechte imago af en zet nu een tegenoffensief in.

Door de negatieve berichtgeving over Abercrombie & Fitch heeft het label zichzelf in de problemen gewerkt, zo hebben ze al geruime tijd te maken met teruglopende verkoopcijfers. Dat schrijft althans Styleite. De verklaring van topman Mike Jeffries dat de kleding van het merk enkel bedoeld is voor mensen met een slanke lijn, is bij veel klanten in het verkeerde keelgat geschoten. Bovendien komen er ook regelmatig berichten in de pers over het bijzondere personeelsbeleid van het label.

Zo zouden enkel aantrekkelijke mensen mogen werken in de winkels van Abercrombie & Fitch. De minder knappe koppen worden’ verborgen gehouden’ voor het publiek en gaan in het magazijn aan de slag.

Werken aan een positiever imago

Om de stroom aan negatieve berichtgeving te stoppen, heeft Abercrombie enkele maatregelen aangekondigd. Ze willen hiermee opnieuw meer leven en vooral positivisme in het label blazen. Eerst en vooral is er beslist dat de winkels niet langer geblindeerd zijn, maar mag er voortaan daglicht binnen komen. Ook zal de muziek zachter worden gezet én zal er minder parfum in de winkels gespoten worden.

Ook het kledingaanbod wordt onder handen genomen. Zo zal er voor het eerst zwarte kleding verkocht worden in de winkels van Abercrombie & Fitch. Jeffries zou een hekel hebben aan zwart, waardoor er nooit zwarte kleding in de collecties werd opgenomen. Ook het logo zal minder dominant op de kleding geplaatst worden én zullen er ook andere merken verkocht worden bij Abercrombie & Fitch.

Daarnaast, en dat is misschien wel de belangrijkste beslissing in hun weg naar een positiever imago, gaat het label vanaf nu ook grotere maten verkopen. T-shirts in grote maten waren tot nu toe enkel verkrijgbaar op de website, maar zullen nu ook in de gewone winkel terug te vinden zijn. (LVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content