'Abercrombie bant mensen met maatje meer uit winkels'

08/05/13 om 14:42 - Bijgewerkt om 14:42

Bron: Knack Weekend

De Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch is beschuldigd van het doelbewust uitsluiten van klanten met een maatje meer. Dat schrijft de Daily Mail.

'Abercrombie bant mensen met maatje meer uit winkels'

© Reuters

De Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch is beschuldigd van het doelbewust uitsluiten van klanten met een maatje meer. Dat schrijft de Daily Mail.

Het merk kiest doelbewust voor een heel selectieve doelgroep en richt zich voornamelijk op aantrekkelijke en slanke mensen. Het merk doet er alles aan om zich met deze mensen te identificeren. Directeur Mike Jeffries zegt, volgens Daily Mail, aan Business Insider dat hij enkel nog maar mooi en dunne mensen in de winkels wil zien: "We richten ons op de 'coole' Amerikaan. Het aantrekkelijk, sportieve type met een goede instelling en veel vrienden." Jeffries zegt ook nog aan het tijdschrift dat het merk heel exclusief wil zijn. Passen de mensen niet in dat plaatje, pech gehad.

Matensysteem in strijd met de eigen doelgroep

De indicatie dat het merk geen kleding voorziet voor mensen met een maat meer wordt duidelijk door het feit dat de dameskleding maar wordt uitgebracht tot maat L. Voor de mannen gaat de maat tot XXL. Deze grote mannenmaat is niet bedoeld voor de vollere mannen, maar is eerder gericht op de gespierde lijven van sporters. Door ervoor te kiezen om maar tot een bepaalde maat op de markt te brengen, loopt het merk een groot deel van de mogelijke klanten mis. Ruim 67 procent van de Amerikanen die in de leeftijdscategorie van de doelgroep van het merk valt heeft namelijk maatje 44.

De perfecte looks

Het is niet de eerste keer dat het merk onder vuur komt te staan. Zo kwam het label vorig jaar in het nieuws omdat de werknemers zware trainingen zouden moeten volgen om tot een perfect atletisch lichaam te komen. Meisjes zouden alleen maar bij het merk mogen werken als ze mooi zijn en de juiste maten hebben. Jeffries gaf hierop het antwoord dat de harde aanpak van wasbordjes en mooie lichamen nu eenmaal verkoopt. (LVR)

Lees meer over:

Onze partners