9 toekomstvoorspellingen voor de mode-industrie

© ThinkStock

Waar gaat het modelandschap naartoe en hoe shoppen we in de toekomst? Blijven kassa’s en printmagazines nog bestaan en wat met shoppen via onze GSM? Refinery29 vroeg het aan 9 experten binnen de modesector.

Susie Lau, blogger op Style Bubble “Ik hoop dat meer en meer bloggers content op een andere manier gaan gebruiken. Ik snap niet waarom zovelen blijven hangen bij de geijkte manieren van modenieuws brengen: wij als bloggers hebben de vrijheid om het op een andere manier aan te pakken dan de printmagazines. Eens we dat doen wordt bloggen hopelijk een even gerespecteerde vorm van modeberichtgeving, een die niet meer gebukt hoeft te gaan onder vooroordelen als “het is geen echte journalistiek” of “het gaan enkel om gezien te worden” of “ze hebben geen kennis”.

Steven Kolb, CEO van Council of Fashion Designers of America “Mode wordt niet langer ingeperkt door landsgrenzen. Het is een globale business geworden en designers moeten begrijpen dat ze zich af en toe zullen moeten aanpassen aan culturele verschillen wanneer ze kleding ontwerpen en verkopen in verschillen delen van de wereld. Daarbovenop hebben ontwerpers vandaag de dag ook de verantwoordelijkheid om de koers van hun merk volledig mee te bepalen, en dat dankzij de technologische groei. Social media kan hen helpen een duidelijk en aangepast merkverhaal de wereld in te sturen dat veel mensen bereikt.”

Dr. Joyce F. Brown, hoofd van FIT “Zoveel is en zal er niet veranderen voor modeontwerpers. Je hebt nog steeds talent en een visie nodig om een succesvol designer te worden, en je moet over de technische vaardigheden beschikken om je ontwerp tot zijn recht te laten komen. Het is nog steeds heel belangrijk om het menselijk lichaam te snappen en te weten wat bepaalde kledingstukken kunnen doen voor dat lichaam. Je moet nog altijd je stoffen en materialen kennen en weten wat voor kleuren het beste bij je ontwerp passen. Ok, vandaag de dag heb je ook wel die business kant nodig en je moet ook wel wat kaas gegeten hebben van marketing.”

Pamela Love, juweelontwerpster“De technieken die leven in deze industrie veranderen constant. Juwelen herbergen voor mij altijd de identiteit van de juwelenmakers dus ik probeer er steeds heel veel van mezelf in te leggen, maar het eindproduct toch aantrekkelijk te maken voor de consument door traditionele technieken te verzoenen met moderne technologieën”.

Deena Varshavskaya, oprichtster en CEO van Wanelo “Het winkelen van de toekomst zal vooral draaien rond reorganisatie. Op dezelfde manier waarop mensen vandaag hun informatie sorteren via Twitterlijsten zullen klanten binnenkort hetzelfde moeten kunnen doen met hun online aankopen, zij het via een app, zij het via verbeterde webshops. Je zou in feite ook direct via je telefoon moeten kunnen betalen zodat je niet meer moet aanschuiven.”

Indre Rockefeller, ready-to-wear verantwoordelijke bij Moda Operandi “Aangezien de technologie steeds verandert groeien ook de verwachtingen die klanten hebben van online shoppen. Ze willen een meer gepersonaliseerde ervaring die ze volledig naar hun hand kunnen zetten, en omdat ze via social media en streams steeds beter op de hoogte zijn van bepaalde trends weten ze ook beter wat ze willen.”

Chris Morton, medeoprichtier en CEO van Lyst “Het is logisch dat mobile steeds belangrijker wordt, maar het hoeft geen of-of verhaal te zijn. Mobile is de perfecte aanvulling voor web- en fysieke retail volgens mij. De volgende golf noem ik de “net native wave”, waarin shopconcepten rechtstreeks gebouwd worden voor online of mobile, en niet eerst offline uitgetest worden.”

Kate Davidson Hudson, medeoprichtster en CEO van Editorialist “De consument van vandaag is het gewoon om alles binnen handbereik te hebben met een simpele muisklik. Het is dan ook belangrijk om daarin te investeren en het click-and-buy principe verder uit te werken. Je mag als merk nooit verder dan 1 klik verwijderd zijn van je klant.”

Jon Alagem, oprichter van Trendabl “De dagen waarop je urenlang van winkel naar winkel slentert om er tussen de rekken te graaien zijn duidelijk voorbij. Mensen willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk informatie en kansen binnen handbereik, en dus wordt er flink ingezet op mobile. ”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content