7 Belgische adresjes om duurzaam te shoppen & waarom dat belangrijk is

03/10/16 om 10:43 - Bijgewerkt op 08/10/16 om 11:39

Yana Gaevskaya is styliste en consultant. Ze focust zich op duurzame mode via het creëren van een persoonlijke stijl. Bij deze zeven Belgische adresjes shopt ze graag, met een gerust hart. Waarom een duurzame garderobe van belang is? Je ontdekt het hier.

7 Belgische adresjes om duurzaam te shoppen & waarom dat belangrijk is

© Fred Debrock

Tijdens het Fair Fashion Festin Gent, dat op 9 oktober plaatsvindt, zal Yana een lezing geven over hoe je een persoonlijke stijl kan ontwikkelen, waarom dat belangrijk is en hoe je een capsulegarderobe verkrijgt. Ook organiseert ze er een fashion show met 36 silhouetten, in 3 verschillende thema's.

7 Belgische adresjes om duurzaam te shoppen & waarom dat belangrijk is

© Sarah Schrauwen

Duurzame mode, dat is mode waar niemand oneerlijk voor behandeld is geweest en die onze ecologische voetafdruk niet aanzienlijk vergroot.

Vaak zijn het lokale, kleinere merken die goed scoren op de duurzaamheidsradar: merken die het snelle ritme van de mode-industrie links laten liggen, die focussen op lokale ambacht, die trendy accessoires aanbieden om onze basics modieuzer te maken en merken die gebruik maken van innovatieve duurzame materialen.

Wij vroegen duurzaam stiliste en consultant Yana Gaevskaya om haar zeven favoriete Belgische mode-adresjes te verklappen.

Harvest Club

De Harvest Club is een platform voor ambachtelijk vakmanschap met nieuwe labels, innovatieve designers en vaklui met oog voor eerlijke handel. Ze kiezen bewust voor waardevolle stukken, die transparant communiceren over hun herkomst. Merken met een duidelijke labeling (Fair Trade, Global Organic Textile Standard, Handmade, Recycled, Small scale production) dragen bij tot een doorzichtig en eerlijk beleid van het platform. De Harvest Club is gestart in Antwerpen en heeft momenteel de tenten opgeslagen in Leuven.

Adres: Dirk Boutslaan 3, 3000 Leuven

Website

Host Concept

Host Concept is een conceptstore van twee Antwerpse zussen, met een liefde voor gezelligheid en mooie dingen. Hun winkel heeft een duurzaam karakter, wat ze vertalen naar merken die ethisch en/of ecologisch verantwoorde kledij, accessoires of design aanbieden. Ze hebben iets voor op uw bord, aan de muur en om het lijf. Een beperkte selectie van hun aanbod kan je ook online shoppen. Dat komt dan in een gerecycleerde verpakking naar je toe.

Website

Zwei-Weg

Zwei-Weg is een tassenmerk dat in Zürich werd opgericht, maar intussen een thuishaven heeft gevonden in Gent. Oprichtster Griet Aesaert is een architecte, die een liefde heeft voor lederwaren. Haar handtassen worden volledig ontworpen en gemaakt naar de noden en wensen van de klanten, zodat iedereen een uniek stuk kan kopen bij Zwei-Weg.

Website

Supergoods

Supergoods Gent

Supergoods Gent © -

Bij Supergoods vind je ecologische en in eerlijke omstandigheden geproduceerde kledij en andere producten. Ze willen bewijzen dat duurzaam design helemaal niet saai of lelijk is. Integendeel, ecodesign is behoorlijk cool én heeft een ziel. Supergoods biedt merken aan zoals People Tree, Veja, Armed Angels, Kings of Indigo, Wunderwerk en Qnoop. Je vindt hen in Mechelen en sinds kort ook in Gent.

Adres: Onze-Lieve-Vrouwestraat 116, 2800 Mechelen & Brabantdam 56 B, 9000 Gent

Website

Elle et Gand

Elle et Gand heeft heel wat jonge en duurzame ontwerpers in huis. Je vindt er Designers Remix, Mooiloop, Indi&Cold, Lobogato, Conni Kaminski, Stan & Loesje, Otto d'Ame, Nathalie Vleeschouwer, Lex Pott. Verder is het ook een vrijplaats voor kunst, design en een leuke babbel bij een lekker kopje koffie.

Adres: Jan Palfijnstraat 36, 9000 Gent

Website

Roche Rouge

Roche Rouge

Roche Rouge © RR

Wie had ooit gedacht dat een gat in je jeansbroek een zegen kon zijn in plaats van een vloek? Roche Rouge maakt borduursels die het leven van je kledingstukken verlengen, als antwoord op het helse ritme van de modesector. Het jonge label voor geborduurde modeaccessoires is 100% made in Belgium.

Website

Lees hier meer over het jonge merk.

Walk the Line

Walk The Line verkoopt enkel Europese merken, die ook produceren in Europa. Hun corebusiness: schoenen en accessoires voor vrouwen en mannen. In hun aanbod vind je nieuwe en jonge merken:, merken met een visie op vlak van design en bij voorkeur volledig handmade. Daarnaast werken ze samen met creatievelingen uit de regio, waardoor alles in de winkel te koop is of een link is naar nieuwe initiatieven en ondernemers.

Website

Hier vind je een uitgebreide shopping guide van Styling studio by.

Waarom is het belangrijk om duurzame mode te kopen en dragen?

Het is niet zo dat je niet meer kan of mag gaan shoppen. Shoppen is leuk, maar je kan ook op een andere manier gaan winkelen. Minder als een ongeleid projectiel, meer als iemand met een concreet doel voor ogen.

  • Wanneer je bewuster gaat shoppen, aan de hand van jouw persoonlijke stijl, zal je minder nieuwe kleding kopen. Kortom, je gaat consuminderen. Ten eerste is dat goed voor je eigen financiële toestand, aangezien je eerst goed nadenkt over wat je koopt. Dat zorgt er ook voor dat je meer tijd overhoudt voor andere dingen, aangezien je doelgericht en minder naar de winkelstraten trekt. Zelfs al kosten duurzame stuks soms wat meer dan niet-duurzame modemerken, zal je aan het eind van de rit toch geld besparen.
  • Door jezelf een persoonlijke, duurzame stijl aan te meten, krijg je ook een voldaan gevoel van je garderobe. Het zorgt voor minder stress en een grotere tevredenheid over je eigen kledingkast. Je zal zowel op moreel als op visueel vlak gelukkiger worden van je eigen kleren.
  • Door duurzaam te shoppen, steun je de mensen die je kleren maken in plaats van ze uit te buiten. Als dat past bij jouw persoonlijke ideologie, zal dat ervoor zorgen dat je op beide oren kan slapen. Natuurlijk vaart ook het milieu er wel bij als je kiest voor kwalitatieve stuks, die lang meegaan en gemaakt werden onder ecologisch verantwoorde omstandigheden.
  • Je denkt misschien dat jouw persoonlijke shopgedrag een druppel op een hete plaat is, maar merken en retailers doen onderzoek naar wat hun klanten willen en verwachten van de toekomst. Als we nu te kennen geven dat we verlangen naar duurzame mode, die liefst cradle to cradle is, nemen ze dat hopelijk op in hun toekomstplannen en innovaties. Je portefeuille laten spreken, werkt dus wel degelijk. Het inspireert anderen én de modemarkt om duurzame mode te omarmen. Dat heeft alvast gewerkt in de voedselindustrie, waar bio en lokaal al veel meer ingeburgerd zijn dan vroeger. Onze stem wordt gehoord, maar enkel als je daad bij woord voegt.
  • Bouwen aan je garderobe is een werkwoord. Als je bewust kleren koopt, werkt je garderobe voor jou. Maar als je in de wilde weg kleren toevoegt, is je garderobe eigenlijk gewoon een stockeerplaats. Kleren die liggen weg te kwijnen in kasten, daar heeft niemand iets aan: het milieu niet, de mensen die die kleren ooit gemaakt hebben niet en jijzelf al helemaal niet.

Geïnteresseerd in meer tips? Kom dan zeker langs op het Fair Fashion Fest of huur Yana in (zowel particulier als via een bedrijf) als styliste. Ze kan je helpen om een stijl/imago samen te stellen. Ook merken en retailers kunnen bij haar terecht voor een consultatie over duurzame (capsule)collecties.

Volg Yana via Instagram, Facebook en haar website Stylingstudioby.com.

(LP)

Onze partners