3 vragen aan Ellen De Wolf, jurylid van Weekend Fashion Award

Elke dag tot en met 14 oktober beantwoordt een jurylid van de Weekend Fashion Award 3 vragen over dit event. Vandaag is het de beurt aan Ellen De Wolf, moderedactrice bij Knack Weekend.

Elke dag tot en met 14 oktober beantwoordt een jurylid van de Weekend Fashion Award 3 vragen over dit event. Vandaag is het de beurt aan Ellen De Wolf, moderedactrice bij Knack Weekend. Welke fundamentele eigenschap moet een jonge ontwerper bezitten om te slagen in dit milieu?

In de eerste plaats moet je een hele dikke huid hebben. Je zal als beginnend ontwerper vaak dingen te horen krijgen die je liever niet wil horen. Iedereen krijgt die dingen te horen, zelfs de hele grote, en daar moet je mee leren omgaan. Dat is niet gemakkelijk want je hebt heel veel liefde en energie in iets gestopt. Creatieve jobs zijn sowieso altijd iets persoonlijker en als iemand daar kritiek op geeft, is dat zwaar.

Ten tweede heb je een hele hoop geduld nodig. Het gaat nu eenmaal niet vanzelf.

Doorzettingsvermogen is ook een belangrijke eigenschap. Het is niet omdat een winkel tien keer ‘nee’ zegt, dat die de volgende keer ook negatief zal antwoorden. Je moet dus blijven volhouden.

Voorts is een beetje zin voor realiteit niet slecht. Jonge ontwerpers zijn louter creatief opgeleid en dat is een hele goede zaak. Ze krijgen op die manier de tijd en ruimte om een creatief universum te ontwikkelen. Maar dat wil ook zeggen dat ze op zakelijk vlak vaak over onvoldoende informatie beschikken. Financiële beslissingen nemen en nadenken over hun doelpubliek is vaak nog niet aan de orde. Is dat nodig? Ja en nee. Ja omdat ze die zin voor realiteit nodig hebben om hun product verkocht te krijgen. Nee omdat ze daar iemand voor in dienst kunnen nemen. Mijn raad is om iemand onder de arm te nemen die zin voor realiteit en een neus voor zaken heeft.

De laatste eigenschap die een beginnende ontwerper moet bezitten is originaliteit. Als je als jonge designer op een markt komt die eigenlijk al verzadigd is, is het belangrijk dat je iets nieuw doet. Spreek een ander doelpubliek aan, werk met andere materialen. Hetzelfde doen werkt volgens mij niet. Je moet je onderscheiden van de rest. Kom met iets nieuws dat mensen triggert waardoor ze naar jou zullen komen en niet naar iemand anders.

Wat betekent de overwinning van de Weekend Fashion Award voor een jonge designer vanuit uw perspectief als professioneel (ontwerper, journalist, investeerder)? Het is in de eerste plaats een belangrijke financiële steun. Bovendien is het een manier om je te onderscheiden van de rest. Er studeren ieder jaar heel wat modestudenten af die het allemaal willen maken in de mode. Als winnaar gekozen worden door een vakjury levert gratis publiciteit op. De naam van de winnaar van de Weekend Fashion Award blijft hangen bij heel wat professionelen.

Het is ook een belangrijk netwerkevent. Dit geldt niet enkel voor de winnaar, maar ook voor de andere kandidaten. Er zijn veel professionals (winkeliers, investeerders, fabrikanten) aanwezig die weten dat de winnaars het in het verleden vaak gemaakt hebben in de sector. Het is dus een unieke kans om met deze mensen te praten en eventueel samen te werken.

Worden jonge ontwerpers genoeg bijgestaan in dit milieu? Hebt u voorstellen om ze beter te ondersteunen? Het is een harde stiel, dat is zeker. Er zijn wel instanties die jonge ontwerpers ondersteunen en begeleiden (FFI, Modo), maar zij kunnen enkel werken met een beperkt aantal designers. Hun initiatieven leveren positieve resultaten op dus zou het misschien interessant zijn om dit op grotere schaal ook te doen. Er kan een platform gecreëerd worden – zij het online, zij het in real life – waar mensen elkaar kunnen vinden. Dit platform zou dan toegankelijk zijn voor iedereen.

Er gaan ook stemmen op om tijdens de opleiding meer aandacht te besteden aan de zakelijke kant, maar daar sta ik sceptisch tegenover. Die vrijheid om creatief te zijn en out of the box te denken is net heel belangrijk. De studie van de jonge ontwerpers betreft zo’n korte periode dat er dan net niet aan het zakelijke moet gedacht worden, maar ruimte moet zijn om je creatief te ontplooien . Een oplossing hiervoor kan misschien bestaan uit een masterclass voor afgestudeerden?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content