Zo is er maar één

24/03/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Ze kwamen op het juiste moment, op de juiste plaats en werden door de juiste bekende mensen opgepikt : accessoires die uitgroeiden tot iconen in hun soort. Onze top tien.

1. De bril van Audrey

Sober, functioneel, uitgevoerd in kunststof : de Wayfarer van Ray-Ban veroorzaakte bij zijn verschijning in 1952 een kleine revolutie in brillenland. Het was het begin van de 'gouden jaren' en Hollywoodsterren zetten de trends. Audrey Hepburn, met Wayfarer op de mooie neus, maakte furore in Breakfast at Tiffany's (1961). James Dean, Bob Dylan, Marilyn Monroe volgden het voorbeeld en zelfs Andy Warhol adopteerde later het succesvolle montuur. Het beleefde zijn beste tijden in de jaren van Miami Vice en Top Gun, tot het in de jaren negentig - toen de eighties als kitscherig werden afgezworen - in de schaduw verdween. Maar de af-en-aanbeweging van modetrends doet zijn werk : de Wayfarer is een icoon geworden en wordt opnieuw gespot bij fashionista's en sterren op de defilés. Ray-Ban speelt daar gretig op in : de bril wordt uitgebracht in alle mogelijke kleuren en met popmotiefjes.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners