Ook dit jaar worden krachten gebundeld. Essentieel in deze woelige tijden.

Louis Vuitton +Madonna

Marc Jacobs zocht de ‘ultieme Parisienne’ om de lente-zomercollectie van Louis Vuitton in de verf te zetten, en zie, de creatieve directeur van het huis belandde bij… Madonna. Het popicoon werd voor de nieuwe campagne gefotografeerd in een jarenveertigbar door Steven Meisel, met wie ze in 1992 reeds het fotoboek Sex maakte. En na de Japanse markt kunnen ook Europese consumenten weldra kennismaken met de tassen en schoenen die Sofia Coppola ontwierp voor het luxelabel. Een andere samenwerking, die met graffitikunstenaar Stephen Sprouse in 2001, krijgt een staartje : als hommage aan de in 2004 overleden man werden deze keer niet alleen tassen, maar ook sneakers, schoenen, zonnebrillen en kleding met Sprouse-achtige (roos)motieven versierd. Meer informatie is te vinden op welovesprouse.com, de site die Vuitton voor de gelegenheid lanceerde, en in het januarinummer van Harper’s Bazaar, waarin Jacobs zelf halfnaakt poseerde voor de lens van Terry Richardson. (WD)

Armani +Dada

Dada, het keukenmerk van de Italiaanse Moltenigroep, werkt sinds jaren samen met het Italiaanse modemerk Armani. Ze brachten acht jaar geleden de Bridge-keuken op de markt. Een succes, zo blijkt, want nu lanceren ze het merk Armani/Dada. Met ineens de belofte tot meer nieuwe keukens later dit jaar. Het nieuwe Italiaanse merk mikt alvast hoog : het haalde contracten binnen voor 144 appartementen in de Burj Dubai in Dubai (die de hoogste toren van de wereld moet worden) en in de Federation Tower in Moskou (op zijn beurt de hoogste toren van Europa). (LC)

Het nieuwe Rochas +Marco Zanini en Jean-Michel Duriez

Na drie jaar radiostilte pakt Rochas in maart weer uit met een modecollectie, getekend door Marco Zanini. Eigenaar Procter & Gamble sloot in 2006 de deuren van het modehuis wegens financiële problemen, ondanks de lovende kritieken die hoofdontwerper Olivier Theyskens oogstte. Ook de parfumtak krijgt een tweede adem : Jean-Michel Duriez, huisparfumeur van Patou, eveneens uit de P&G-stal, neemt nu ook de Rochasportfolio onder zijn hoede. (SA)

De bekende gezichten +parfumproducenten

Raar maar waar : er zijn nog bekende gezichten die géén eigen parfumlijn hebben. Maar die maken dat goed in 2009 : zangeressen Faith Hill, Queen Latifah en Avril Lavigne en actrices Halle Berry en Carmen Electra lieten zich alvast bottelen. Met een beetje geluk (?) komen daar ook nog de aroma’s van modeontwerper Martin Margiela, zingende griezel Marilyn Manson, actrice Lindsay Lohan en fuifbeest Nicole Richie bij. (SA)

Ontwerpers +de natuur

Sterdesigners zijn tegenwoordig zo nadrukkelijk aanwezig in magazines, galeries en beurzen dat we haast zouden vergeten wie de meest inventieve designer aller tijden is : de natuur zelf. Steeds meer hedendaagse ontwerpers lijken dat te beseffen en combineren natuur en technologie op een organische manier. Tijdens de jongste Tokio Design Week experimenteerde Ross Lovegrove bijvoorbeeld met 3D-software die het groeiproces van een skelet nabootst. Het resultaat waren sculpturale meubelen die op natuurlijke wijze leken te groeien. De Japanse designer Tokujin Yoshioka kweekte uit aluinkristallen een stoel, de Venus Chair, en de Nederlandse Greetje van Helmond maakte juwelen uit suikerkristallen die ze rond een halsketting liet groeien. Front Design ontwerpt dan weer tafels uit takken die schijnbaar vanzelf toevallig in die vorm zijn gegroeid. De jonge Brit Max Lamb ( designer of the future op Design Basel 2008) verzaagt brute rotsen met een laser tot oersimpele tafels, stoelen en sofa’s (zeg gerust Flinstones-meubilair) en de Thaise designstudio Gaspard maakt buitenlampen waar planten over groeien, als een soort van natuurlijke patina. En wat te denken van de Green Graffiti van Edina Tokodi : spuitbussen die mos doen groeien op kale muren. De natuur is dus weer in. Eindelijk. (TD)

Adidas +Jeremy Scott, Alyasha en Kazuki

Terugschroeven mag voor heel wat bedrijven dan het credo zijn in moeilijke tijden, Adidas staat aan de vooravond van zijn grootste wereldwijde campagne ooit. Voor zijn Originalslijn werkte de sportartikelengigant samen met Jeremy Scott, Alyasha en Kazuki, die elk een minicollectie creëerden voor de zomermaanden. Een groots opgezette campagne met bekende namen uit de muziek-, sport- en modewereld zal de ontwerperscollecties de komende weken aan de man brengen. (WD)

H&M +Matthew Williamson

Never change a winning formula moeten ze bij H&M denken. Na Karl Lagerfeld, Roberto Cavalli en Comme des Garçons levert dit voorjaar Matthew Williamson een designerscollectie af bij de kledingketen. Een belangrijke stap voor de Britse modeontwerper, die onlangs aan de deur werd gezet als creatief directeur bij Emilio Pucci en onder meer Sienna Miller, Keira Knightley en Gwyneth Paltrow tot zijn fans mag rekenen. Williamson opent dit jaar een flagship store in het Meatpacking District in New York voor zijn eigen label. Naamsbekendheid komt dus van pas. Zijn H&M-collectie wordt in twee fasen gelanceerd : eind april zullen de eerste damesstukken verkrijgbaar zijn in een beperkt aantal winkels, enkele weken later volgt dan de hele collectie voor vrouwen en mannen. Die herenlijn is voor de Brit trouwens totaal nieuw terrein. (WD)

Door Sofie Albrecht, Leen Creve, Thijs Demeulemeester en Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content