De badkamer als rustgevende cocon en ultieme verwenplek, met water dat reinigt, streelt en stress wegspoelt. Een wereld die Jean-Pol Piron als geen ander kent : hij richtte dertig jaar geleden luxebadenspecialist Aquamass op.

Champagnepareltjes in het ene bad, speelse dikke luchtbellen in het andere, of stevige en kleurrijke waterstralen in een derde. Of een combinatie van alles in weer het eerste bad ? Gelukkig is beauty- en wellnesscollega Stefanie Van den Broeck bereid om mee te komen naar het testcentrum van luxebadenspecialist Aquamass in Vorst. Het duurt een dik uur voor we elk ons favoriete bad én de favoriete massagetechniek vinden. Nu begrijp ik waarom er zoiets bestaat als een half uur durende voorgeprogrammeerde cyclus in een bubbelbad. Zonder op knopjes te duwen varieert de sterkte van de waterstralen of luchtbubbels dan : zachte massage langs de zijkant van het lichaam wordt afgewisseld met sterke stralen in de rug of aan de voeten. De opbouw hangt af van het doel van de massage : compleet ontspannen is mogelijk, de doorbloeding in de spieren stimuleren kan, of zelfs vermageren. Geuren en kleuren kunnen naar believen toegevoegd worden.

Het is voor ons een eerder zeldzame luxe-ervaring, maar voor steeds meer Belgen is het dagelijkse kost, wist Jean-Pol Piron (55 jaar), oprichter en zaakvoerder van Aquamass, me een paar dagen eerder te vertellen. “Officiële cijfers zijn er niet, maar ik denk dat in België zo’n twaalf procent van de verkochte baden massagebaden zijn. Er zijn drie technieken : waterstralen die rechtstreeks op het lichaam inwerken, luchtstralen die bellen vormen die op hun beurt masseren, of een combinatie van de twee. Het is een natuurlijke ontspanningsmethode.”

Waren de Belgen in 1978, toen u Aquamass oprichtte, even enthousiast als nu ?

Jean-Pol Piron : Ik heb het moeten uitleggen, hoor, wat het was, zo’n broebelbad. Mensen wisten niet waarvoor het diende. Op dat moment was het alleen bekend in de medische wereld, en hier en daar in de eerste thalassotherapiecentra. In de jaren tachtig doken de bubbelbaden op in de grote zwemparadijzen en in hotels. Nu heeft bijna elk hotel een wellnesscentrum. In de jaren negentig groeide ook de markt voor massagebaden thuis, maar het bleef beperkt tot een elite. Pas de laatste jaren is het bubbelbad een volwassen product.

Herinnert u zich nog uw eerste bubbelbad ?

Ik woonde in de jaren zeventig acht maanden in de Verenigde Staten. Daar was het een sociaal gebeuren om met zijn allen in zo’n groot rond bad te gaan zitten. Ik begreep het niet goed, het heeft me tijd gekost om erin te gaan. De Amerikanen noemden het een spa. “Want”, zeiden ze, “in Europa is er een stad die zo heet, een soort van Las Vegas in water.” Het klopte dat Spa erg belangrijk is geweest als thermaal centrum, maar op dat moment was het allesbehalve Las Vegas. Weet je trouwens hoe de Italiaanse fabrikanten ‘spa’ nu verduidelijken ? Als sanità per aqua, gezondheid door water.

Ik was verbaasd over het massage-effect van die Amerikaanse baden. Ik had net mijn restaurants verkocht en kocht een container bubbelbaden. Alleen, ik was in mijn enthousiasme een paar zaken uit het oog verloren. België was niet het zonnige Californië, en de elektrische normen lagen hier helemaal anders. Ik kreeg ze niet verkocht. Dus besloot ik om ze zelf te laten fabriceren. We waren het vierde bedrijf in Europa dat massagebaden had. Maar het was moeilijk. Het eerste jaar verkocht ik amper acht exemplaren.

Ondertussen zijn er 27 baden in het Aquamassgamma. Met volautomatische programma’s zelfs. In hoeverre zijn technologie en wellness met elkaar verenigbaar ?

Er zit enorm veel elektronica in een bubbelbad. Dat is onze specialiteit, onze toegevoegde waarde. Het is het enige wat we bij Aquamass zelf doen. De badkuipen worden elders gefabriceerd. Dat wil ik zo houden, want het is mijn grote vrijheid : ik hang niet vast aan één materiaal. We hebben zelfs een marmeren bad in de collectie. Of één met mozaïek, met wilgenhout, tadelakt, plexiglas of met leder. Ik hou ervan om het artisanale aspect in wellness te kunnen brengen.

Maar ook de technologie is belangrijk. Ze controleert de kracht van de waterstralen, de opbouw van een massage, de veiligheid én de hygiënische aspecten. Sinds een vijftal jaren hebben wij cycli in de massagebaden gestopt : in samenwerking met hydrotherapeuten kunnen we in een en hetzelfde bad verschillende effecten verkrijgen door de opbouw van de massage te variëren. We hebben aromatherapie, muziektherapie en kleurentherapie. Vooral dat laatste, waarbij gekleurde spots in het bad geïntegreerd worden, is een enorm succes. Ik ben van een niet-technologische generatie, dus de gebruiksvriendelijkheid staat voorop. En ontspanning. Ik hou niet van bubbelbaden met een beeldscherm. Het journaal en een ontspannende massage gaan echt niet samen, vind ik.

U hebt ook gewone badkuipen, zonder massage. Waarom ?

Ik hou van mooie dingen. Het huis evolueert : net zoals de keuken en de eetkamer samengesmolten zijn, groeien nu de slaapkamer en de badkamer aaneen. De badkamer, die vroeger een taboeomgeving was, wordt nu een plek voor wellness. Thuis en in de hotels. De vormgeving wordt daarom belangrijk. Als je bad in je slaapkamer staat, mag het geen lelijk ding zijn of storen. Al die waterjets en voet-, rug- en armsteunen in onze baden zijn dan wel erg comfortabel, maar niet erg discreet. We lanceerden in 2002 een designcollectie met onder andere ontwerpers als Xavier Lust, Matali Crasset en Michel Boucquillon. Ik denk dat er vooral in het buitenland veel mogelijkheden liggen.

U ontwierp zelf ook een paar baden, maar onder een schuilnaam.

Ja, uit respect voor professionele ontwerpers. Door mijn ervaring in de sector ben ik wel in staat om aan te voelen wat er ontbreekt en wat er werkt. De Varech ontwierp ik al in 1983. De laatste is de Stone One. Omdat België een surrealistisch land is en omdat ik geen ontwerper ben, teken ik met Paolo Chipiron. Of met Juan-Pablo Tapas. Referenties naar mijn verleden als restauranthouder en naar eten. Een chipironne is een klein inktvisje.

Van een van uw baden lanceert u een ecologische versie. Waarom ?

Wat is het summum van een ecologisch ver-antwoord gefabriceerd bad, vroegen we ons af. Dat je kiest voor gerecycleerde materialen, dat je niet vervuilt terwijl je het fabriceert, en dat het volledig recycleerbaar is op het einde. Aan die aspecten werken we. We zijn er nog niet.

Wat met het waterverbruik en chemische zuiveringsproducten van bubbelbaden ?

Het is niet evident. Een bubbelbad verbruikt niet meer water dan een gewoon bad. Het water zit in een gesloten circuit terwijl het functioneert. Bij een aangenaam bad zit je rond de 35 en de 38 graden. Die temperatuur is ideaal om te ontspannen, maar ook bacte- riën voelen zich er goed in. Een goede hygiëne is dus onontbeerlijk. Elk bad is uitgerust met een speciale spoeling : na gebruik worden alle leidingen doorgespoeld en de jets droog geblazen. Eén keer per week moet er toch een reinigingsproduct gebruikt worden. Zwemvijvers reinigen zichzelf op basis van planten, maar ik zie mezelf nog geen badkuip met reinigende planten verkopen. Al zijn we ons wel van de problematiek bewust. Vandaar ook dat onze verjaardagstentoonstelling de Troubled Waters-fotoreeks van Dieter Telemans is.

Info : www.aquamass.be

Door Leen Creve I Portret Michel Vaerewijck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content