VRACHTWAGENS VOL WIJN

01/11/16 om 21:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 10:25

Het lijkt het mooiste beroep ter wereld : wijn drinken op kosten van de baas en er volledige vrachtwagens vol van bestellen. Maar supermarkten verwachten van hun wijninkopers toch ook wel wat meer. "Je moet altijd op zoek naar superkwaliteit tegen de scherpste prijzen. En dat is moeilijker dan het lijkt."

Benoit Couderé (Carrefour) doet het elke donderdag op kantoor, van 1 tot 6 uur in de namiddag. En ook bij Alain Pardoms (Delhaize) en Eric Van Rysselberghe is het een wekelijkse gewoonte. "Maar je moet je daar niets romantisch bij voorstellen", zegt Van Rysselberghe, al sinds 1982 wijninkoper voor Colruyt. "We moeten zoveel wijnen proeven dat we dat het liefst zo efficiënt mogelijk organiseren." Dus laat Van Rysselberghe tientallen flessen leveren aan een kleine ronde tafel in zijn bureau. Daar proeft hij met collega's, in een hoog tempo. Om de paar minuten is het de beurt aan een nieuwe wijn. Tussen de tientallen wijnen die de inkopers aan het kleine bureau proeven, zitten veel referenties die ze al kennen. "De proefsessies gaan dan eigenlijk over de opvolging van die wijn", zegt Van Rysselberghe. Zeker de wijnen die de supermarkt zelf bottelt, ...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners