VRACHTWAGENS VOL WIJN

Eric Van Rysselberghe, Benoît Couderé en Alain Pardoms. © Fred Debrock, Michel Vaerewijck

Het lijkt het mooiste beroep ter wereld : wijn drinken op kosten van de baas en er volledige vrachtwagens vol van bestellen. Maar supermarkten verwachten van hun wijninkopers toch ook wel wat meer. “Je moet altijd op zoek naar superkwaliteit tegen de scherpste prijzen. En dat is moeilijker dan het lijkt.”

Benoit Couderé (Carrefour) doet het elke donderdag op kantoor, van 1 tot 6 uur in de namiddag. En ook bij Alain Pardoms (Delhaize) en Eric Van Rysselberghe is het een wekelijkse gewoonte. “Maar je moet je daar niets romantisch bij voorstellen”, zegt Van Rysselberghe, al sinds 1982 wijninkoper voor Colruyt. “We moeten zoveel wijnen proeven dat we dat het liefst zo efficiënt mogelijk organiseren.” Dus laat Van Rysselberghe tientallen flessen leveren aan een kleine ronde tafel in zijn bureau. Daar proeft hij met collega’s, in een hoog tempo. Om de paar minuten is het de beurt aan een nieuwe wijn. Tussen de tientallen wijnen die de inkopers aan het kleine bureau proeven, zitten veel referenties die ze al kennen. “De proefsessies gaan dan eigenlijk over de opvolging van die wijn”, zegt Van Rysselberghe. Zeker de wijnen die de supermarkt zelf bottelt, een traditie die begon bij de stichter Franz Colruyt in 1937, passeren geregeld langs de proeftafel.

Van Rysselberghe toont een doorzichtig plastic flesje. Daarin giet de bottelarij in Ghislenghien de stalen van de wijn die er arriveert in citernes van wel twintigduizend liter. “Dat zijn stalen van wijn die we in het begin van het jaar bij een wijnboer bestellen en die we soms maanden later en vrac laten vervoeren naar de bottelarij. Dan moet je controleren of die wijn nog dezelfde kwaliteiten heeft als op het moment dat je de bestelling plaatste.”

Ook bij Carrefour en Delhaize is proeven een essentieel deel van het werk, zonder dat de wijninkopers het als een gezellig interludium beschouwen. Zo proeven zowel Benoît Couderé als Alain Pardoms op één sessie tientallen wijnen. “Elke donderdagmiddag maken we een mix,” vertelt Benoît Couderé, “waarbij we bestaande referenties afwisselen met nieuwe stalen en met wijnen waar we om de ene of andere reden wat vragen bij hebben.” Een eigen bottelarij in België heeft Carrefour België niet, bottelen gebeurt in Frankrijk.

Bij Delhaize moeten Alain Pardoms en zijn medewerkers wel de stalen van de eigen bottelarij in de gaten houden. Dat is een delicate opdracht. “Ik mag er niet aan denken dat we een wijn laten passeren die niet aan onze kwaliteitseisen beantwoordt. Dan spreek je al snel over een foutje van tienduizend flessen.” Colruyt en Delhaize bottelen jaarlijks ruim veertig miljoen liter wijn, goed voor zo’n dertien procent van alle wijn die in België verkocht wordt.

Primeurs

Behalve proeven is ook reizen een belangrijk onderdeel van het takenpakket van een wijninkoper. Pardoms reist “verscheidene keren per jaar” naar de Bourgogne, een van de regio’s waar hij de wijnen voor Delhaize koopt. Ook Eric Van Rysselberghe van Colruyt is een fervente reiziger. Zo gaat hij om het half jaar naar Bordeaux, de belangrijkste streek waar hij verantwoordelijk voor is. Van Rysselberghe proeft elk voorjaar de primeurs in Bordeaux, vatstalen van de jongste oogst. Daarnaast zien ook wijnboeren in Spanje, Duitsland en Oost-Europa hem geregeld opduiken.

Voor Benoît Couderé is reizen voor Carrefour nieuw. Hij werkte tot voor kort als sommelier bij De Karmeliet in Brugge. In november maakt hij zijn eerste reizen naar Spanje en Italië als supermarktinkoper. “Ik ben van plan ook veel naar wijnbeurzen te gaan, zoals Vinexpo in Bordeaux of ProWein in Düsseldorf : daar proef je veel op korte tijd.”

Wijn proeven en reizen, dat klinkt toch nog altijd als een uiterst aantrekkelijke functieomschrijving. Maar vooraleer u een spontane sollicitatie als wijninkoper overweegt, waarschuwen onze experts voor al te veel enthousiasme. “Je moet veel discipline hebben in dit vak”, zegt Alain Pardoms. “Veel van ons werk bestaat uit noteren en vergaderen. Vooraleer je een wijn aankoopt, heb je er tientallen geproefd.” Eric Van Rysselberghe van Colruyt heeft de job de voorbije 25 jaar alleen maar complexer zien worden. “De wereld van de supermarktinkopers is ook veel groter geworden”, zegt Van Rysselberghe. “Vroeger, toen ik begon, had je Frankrijk, en een beetje Spanje en Italië. Dat was het. Nu hebben we inkopers die naar Chili, Nieuw-Zeeland of Californië vliegen.”

Tekst Jan Scheidtweiler & Foto’s Fred Debrock, Michel Vaerewijck

Wijn proeven en reizen, dat klinkt als een uiterst aantrekkelijke functieomschrijving

Colruyt en Delhaize bottelen jaarlijks ruim veertig miljoen liter wijn

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content