De vakantie mag iets kosten, maar de reis niet. Dat is een van de opvallendste trends.

Vlottende prijs De prijs van een ticket of een reis wordt hoe langer hoe onduidelijker. Na luchtvaart, spoorwegen en rederijen schakelen nu ook touroperators over op yield management en fluid pricing. Producten worden verkocht tegen dag-, uur- of minuutprijs. De voordeligste prijs is wellicht bij het begin van de boekingsperiode, maar ook dat is geen garantie meer. Als een product slecht verkoopt, dan kan het zijn dat je op het laatste toch nog goedkoper boekt. Wie naar gewoonte halfweg het reserveringsseizoen boekt, is wellicht de klos.

Vanaf, het hangt ervan af De consument wil niet meer betalen voor vervoer. Vandaar dat vervoertickets zo goedkoop mogelijk worden geafficheerd met vanaf-prijzen. Het aantal plaatsen tegen die prijs is echter heel beperkt en snel uitverkocht, zodat je meestal toch flink duurder reist dan wat je oorspronkelijk dacht te moeten betalen. Low cost carriers à la Ryanair hebben die trend nog aangewakkerd ; daarbij komt dat Ryanair zijn goedkope tarieven compenseert door allerlei extra’s aan te rekenen, zoals een betalingsvergoeding, een instapvergoeding, een bagagetarief, enz.

Samen uit Opvallend is dat er meer in grotere groepen wordt gereisd. Het is niet meer uitzonderlijk dat enkele gezinnen samen of een hele familie (3 generaties) eropuit gaan. Logiesverstrekkers spelen daarop in door grotere accommodaties aan te bieden.

Kamperen met butler Beleving blijft een trend, maar het krijgt soms een decadent reukje. Men wil wel gaan ‘kamperen’ maar dan liefst in een kant-en-klare tent met echte bedden, of in extreme gevallen in zo’n Kadhafitent met butler en airco. Men gaat bijvoorbeeld op safari, maar dan in een luchtballon of met een vliegtuigje of een helikopter.

Waarheen gaan we ? Bij de bestemmingen zien wij handhaving van tot voor enkele jaren relatief onbekende landen zoals Vietnam, Laos. China en Thailand zijn uitgegroeid tot vaste waarden. De Golfstaten (Oman, Dubai) manifesteren zich volop, pakken uit met luxeproducten (onderwaterhotel, resort op wereldkaart, skipiste, enz.) en weten zich mooi te nestelen in het toeristische palet. Zij trekken nu ook cruises aan. De behoorlijke prijs-kwaliteitverhouding van de Golfstaten bekoort steeds meer klanten die ernaar uitwijken omdat er toch wat meer te zien is dan op de Canarische Eilanden of de Caraïben (wit zand, palmbomen). Zuidelijk Afrika positioneert zich ook goed.

Het hoge noorden Enkele ontluikende bestemmingen zijn bijvoorbeeld Argentinië, Costa Rica, Panama, Brazilië ; voorlopig speelt de lange vluchttijd nog wat parten voor een echte doorbraak, maar het komt er wel. Stilaan is er vanuit België ook meer interesse voor Scandinavië, en dat niet alleen voor winters Finland. Voor Scandinavië lijken de lagekostenmaatschappijen, ook vanuit Brussel, het offensief geopend te hebben.

Camping Jetset Bij kamperen breekt het luxueus kamperen (bungalowtenten) volop door omdat men dan niet meer hoeft te investeren in een eigen tent of caravan en ook niet hoeft te knoeien bij het rechtzetten van die tent. Daar zou tegenover staan dat het aantal echte kampeerders afneemt ; minder goede zomers hebben kamperen minder aantrekkelijk gemaakt.

Citytrip naar Dinges Bij de citytrips is er een duidelijke vraag naar nieuwe, relatief onbekende steden. Waar er vroeger verschuiving was van bijvoorbeeld Parijs, Londen, Rome naar Barcelona, Firenze, duiken er nu plaatsen op als Aix-en-Provence, Tallinn, Krakau, Siena, enz. Een en ander heeft te maken met goedkope vluchten en dikwijls ook goedkopere prijzen en meer kwaliteit ter plaatse dan in grootsteden.

Brussel goedkoop Brussels Airport trekt steeds meer low cost airlines aan, die op primaire luchthavens vliegen, en dat in tegenstelling tot Charleroi. Nieuwe spelers op Brussel zijn onder andere Sterling, Easy Jet, Vueling. Dat Brussel een pier gaat voorbehouden voor de lagekostenmaatschappijen, bevestigt dat er nog heel wat kansen zijn. Reken daarbij de wat dubieuze rol die Brussels Airlines speelt met zijn eigen eco- nomy-/low fare-concept en dan zijn er vanuit Brussel alleszins veel meer goedkopere vluchten dan vanuit Charleroi. Mogelijk is die prijsstrategie van Brussels Airlines de goede voor de toekomst, want binnen Europa wil de consument niet meer betalen voor vervoer en stelt hij ook vragen bij al die service aan boord (een warme maaltijd tijdens een vlucht van 45 minuten). No-nonsense vliegen lijkt een troef, daartegenover zien wij dat vakantievluchten de omgekeerde weg op gaan en steeds meer service aan boord geven.

Door Geert Van Lierde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content