Uit volle borst

11/11/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Een terugblik op de pionier van de Franse couturelingerie. Zestig jaar Chantelle, samengevat in vijf ontboezemingen.

1. De onbeweeglijke gaine

Chantelle zag officieel het licht in 1949, de periode waarin ambitieuze industriëlen zich wereldwijd op de merkenstrategie wierpen. Onder hen ook de familie Kretz, al enkele generaties fabrikant van korsetten. Ze gaven hun product een naam, Chantelle, en positioneerden zich in de markt als het merk met 'de gaine die nooit omhoog kruipt'. Het bedrijf werd enkele decennia eerder, in 1876, gesticht door de Fransman Gamichon, een ingenieur die in zijn fabriek nabij Aube de eerste rekbare stoffen realiseerde. In 1890 werd hij opgevolgd door zijn neef die nu, vijf generaties later, nog s...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners