In afwezigheid van de grote Europese constructeurs ontvouwden de Japanse fabrikanten met brio hun gedurfde toekomstvisie op het salon van Tokio. Die visie lijkt steeds meer via elektrische energie te lopen, meestal afgetapt uit lithium-ionbatterijen. Nissan pakte uit met de elektrische Leaf, een klassieke vijfzitter die vanaf volgend jaar ook in Europa wordt verkocht en een autonomie heeft van 160 km. Wie nog wat verder wil, kan volstaan met tien minuten opladen met een snellader voor vijftig extra kilometers. De zelfzekere ontwerpers gaan ervan uit dat de vraag de capaciteit van 50.000 stuks per jaar al snel zal overtreffen. Nog indrukwekkender was de Land Glider, een soort vierwielige motorfiets met cocon waarin de inzittenden in tandem plaatsnemen. Het ding kan in de bochten tot 17 graden overhellen en wordt aangedreven door twee elektromotoren. Een contactloos laadsysteem maakt het mogelijk om tijdens het winkelen draadloos ‘bij te tanken’ op de parking – als daar de nodige infrastructuur tenminste voorhanden is.

Honda maakte zijn slagzin the power of dreams helemaal waar met de U3-X, een eenwielig hebbeding dat nog heel wat kleiner en straffer uitvalt dan de Sedgway. De gebruiker van deze opmerkelijke monocycle zit immers neer terwijl zijn voeten op twee steuntjes rusten. Hij laat het elektrisch mobiliteitswonder via zijn lichaamsbewegingen vooruit, achteruit en zijdelings bewegen. De U3-X houdt zichzelf in evenwicht, ook wanneer de bestuurder is afgestapt. Het ding past opgeplooid precies in het portier van de EV-N, een elektrisch aangedreven compacte vierzitter waarvan de vorm herinneringen oproept aan de N-360 uit de jaren zestig. ‘De kleine’ is slechts 2,86 meter lang, haalt zijn energie uit batterijen en pikt nog wat zonne-energie mee via zijn zonnecellen op het dak. Waar vroeger de grille zat, werd nu een bescheiden communicatiesysteem gemonteerd dat voetgangers waarschuwt als het vehikeltje start, stopt of accelereert. De eigenzinnige constructeur toonde ook een elektrische motorfiets en een sportieve hybride, de CR-Z, die we volgend jaar in het straatbeeld zien.

Ook Toyota gaat voluit elektrisch en haalt de toekomst binnen met de FT-EV II, die nog korter uitvalt dan de onlangs gelanceerde IQ en duidelijk voor de stad bedoeld is. Zowel gas- en rempedaal als het klassieke stuur ontbreken, wat niet alleen voor extra ruimte zorgt, maar ook voor een gedurfde aanpak. Via een drive by wire-technologie worden al die functies samengebracht in een soort joystick. De opmerkelijke kleine kreeg elektrische schuifdeuren mee, bezit een autonomie van 90 km en haalt toch een top van meer dan 100 km/uur. De voorruit loopt onder het dashboard door over de lage snuit waardoor een uniek uitzicht ontstaat. Toch wil men bij Toyota het sportieve element niet verdoezelen en gooit men de FT-86 in de strijd, een compacte, via de achterwielen aangedreven sportwagen, voorzien van een 2-liter boxermotor.

Lexus ging nog een stap verder en verbaasde de toeschouwers met het uitermate sexy design van de LFA, een zeer potente supercar met een passagierscel van met koolstofvezel versterkt plastic, en aangedreven door een 4.8-liter V10-motor. Die zorgt voor 560 pk en moet een topsnelheid van 325 km/uur mogelijk maken. Om een en ander exclusief te houden, zullen slechts vijfhonderd exemplaren te koop worden aangeboden. Wie 385.000 dollar in kas heeft, kan er alvast een bestellen.

Mitsubishi droomt in vele toonaarden van elektrische auto’s. Van de smalle MiEV werden al zeshonderd exemplaren geleverd aan gemeentes en verenigen. Vanaf volgend jaar beginnen de leveringen aan particulieren in Engeland. Een cargoversie stond in Tokio te kijk, maar de meeste aandacht ging naar de PX-MiEV, een elektrische SUV van het range extender-type waarbij een klassieke motor instaat voor de levering van elektriciteit. Zo kan de autonomie van het geheel drastisch worden verhoogd.

Bij Mazda werd de toekomst verpakt in de weelderige vormen van de Kyora, een van de laatste ontwerpen van Laurens van den Acker, die naar Renault verhuist. Onderhuids zit een opgewaardeerde 1.3-liter benzinemotor, gekoppeld aan een automatische zesbak. Die combinatie moet een verbruik van 3,1 liter/100 km mogelijk maken. Suzuki waagde zich in de Japanse hoofdstad aan een Burgman scooter met brandstofcel, en rustte ook zijn SX4 daarmee uit. Van het succesnummer Swift werd zowel een plug-in hybride versie voorgesteld als een exemplaar met brandstofcel.

Tussen al dat nieuwerwets elektrisch geweld was de aanwezigheid van de Basket van Daihatsu bijna een verademing. De adembenemend eenvoudige vierzitter getuigt, met zijn afneembare hardtop vooraan en zijn canvastop achteraan, van een ontwapende no-nonsenseaanpak. Dat de kleine Japanse constructeur met beide voeten op de grond staat, bewees hij met de Deca Deca, een ‘super box’ met een maximaal laadvolume maar zeer beperkte afmetingen.

Subaru toonde een hybride Tourer, uitgerust met een 2.0-liter benzineturbomotor, aangevuld met twee elektrische motoren. Die achteraan neemt in bepaalde omstandigheden de taak van de benzinemotor over, terwijl de elektrische motor vooraan nu eens als generator, dan weer als extra booster figureert.

Kortom, de toekomst komt op elektrische wijze. De constructeurs zijn er klaar voor. Voor ons land is het nu nog wachten op de uitbouw van een net met oplaadpalen.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content