Complexe tijden zijn het, met complexe vragen. Weekend Knack schotelt ze u alvast voor, of ze nu praktisch of filosofisch, dringend of eindeloos zijn… En neen, wij weten ook niet overal een antwoord op.

Wat worden dé make-uptrends voor 2009 ?

Twee basisregels voor de komende lente : textuur is het allerbelangrijkste, en felle kleurtjes mogen weer. Daarnaast duik er ook weer een aantal opvallende trends op :

Experiment

Bijzonder uitgesproken lippen, opvallende kleuren, uitvergrote oogleden, geprononceerde wenkbrauwen enzovoorts. Dit seizoen kan werkelijk alles, zo blijkt uit de intrigerende backstagebeelden van de afgelopen defilés.

Nieuwe nude

De kernwoorden : textuur, glans, veel foundation, weinig kleur.

Doorleefd zwart

Hier en daar verschijnen er zwarte lippen, maar vooral smoky eyes zijn weer alomtegenwoordig, al vertonen ze meestal wat imperfecties : een beetje zoals na een avondje feesten.

Sprookjes

Een feeërieke combinatie van zachte pasteltinten als perzik, violet, lila en roze enerzijds, en anderzijds de ‘koele ijsjes-look’. (SVDB)

Geven we de strijd tegen huidveroudering en rimpels op in 2009 ?

Oh neen, nog lang niet.

Ons aangekondigd zijn alvast deze :

Lancôme zal uitpakken met Génifique, een nieuw ‘basisproduct’ dat de genen, die op latere leeftijd wat indommelen, wakker moet schudden en weer sneller moet laten reageren. Een soort geheugentraining voor de genen dus.

Estée Lauder belooft de huid tot tien jaar te verjongen met Time Zone, op basis van ‘sirtuïne EX-1’-technologie en tri-hyaluronzuurcomplex, die een ideale omgeving moeten vormen voor celregeneratie.

Chanel zal met Ultra Correction Line Repair de strijd aanbinden tegen glycatie. Bij dat proces hechten suikers zich vast aan collageenvezels, die daardoor verharden, waardoor de huid aan soepelheid inboet en er rimpels verschijnen. (SVDB)

Hoe integreer ik zo’n flatscreen onopvallend in mijn huis ?

1. Hang hem tussen de andere kaders : in nieuwbouwhuizen is de bekabeling daarvoor soms al voorzien, maar anders moet u kabels onder het scherm tolereren. Of u schaft zich een van de eerste draadloze exemplaren aan. Zoals de Bravia EX 1 van Sony. Hirotaka Tako, hoofd van het Europese Design Center van het Japanse elektronicamerk, is de bedenker van deze ingekaderde televisie. “Grote tv’s nemen een groot volume aan de muur in”, vindt hij. “Dat is soms storend. Ik vind het geweldig als het toestel compleet kan opgaan in een persoonlijke omgeving.” Tako bedacht een aantal foto’s om op het scherm in slaapmodus te zetten – Van Gogh of een rustgevend natuurbeeld – maar het is ook mogelijk om zélf foto’s of beelden op je scherm te zetten.

2. Zet hem naast de haard : Vuurig is een nieuwe Belgische telg in de jonge maar groeiende familie sfeerhaarden die op bio-ethanol werken. Ontwerper van deze nieuwe collectie is Axel Enthoven. De grootste haard is 2,35 meter lang en heeft dus plaats genoeg om een flatscreen naast te zetten. (LC)

Info : www.sony.be, www.vuurig.be

Welke invloed zal de economische crisis hebben op cosmetica ?

Het befaamde trendbureau Mintel voorspelt dat er in 2009 een survival of the fittest zal plaatsvinden, een soort ‘grote schoonmaak’ in de wildgroei van merken en merkjes van de afgelopen decennia. “Consumenten zullen echt waar voor hun geld willen, met zichtbare resultaten. Daarom zullen ze vasthouden aan een select aantal merken die ze echt kunnen vertrouwen”, aldus Nica Lewis, hoofdexpert bij Mintel Beauty Innova-tion. Het trendbureau koppelt daaraan ook de voorspelling van ‘sobere chic’ : we zullen alleen nog kopen wat we écht nodig hebben, en er bovendien zuiniger mee omspringen. Om hun waarheidsgehalte op te schroeven zullen de merken bovendien meer uitpakken met patenten, geavanceerde technologieën en klinische tests. Ook ethiek en ecologie zijn volgens Mintel blijvende aandachtspunten, ondanks economische tegenslagen. (SVDB)

Zal ik in 2009 nog gloeilampen kunnen kopen ?

Absoluut. Maar niet meer overal. Ikea wuift de klassieke gloeilamp dit jaar officieel uit. Vanaf februari zal de Zweedse interieurgigant enkel nog spaarlampen, ledverlichting en halogeenlampen met een laag wattage verkopen. En ook bij Philips, dat in 1891 in Eindhoven werd opgericht door Gerard Philips met als doel “het fabriceren van gloeilampen en andere elektrotechnische artikelen”, gaan ze nu andere lampen produceren. Enerzijds lanceren ze de Ecomoods, een collectie armaturen voor spaarlampen, anderzijds kiest Philips voluit voor leds. Het Nederlandse bedrijf bedenkt niet alleen steeds krachtiger of performantere ledoplossingen, maar ook de armaturen om die lampen in te kunnen gebruiken. Het nieuwe Ledinogamma bijvoorbeeld brengt binnen- en buitentoestellen om functioneel mee te verlichten : ze geven een licht dat in kracht en helderheid overeenkomt met een normaal halogeenlampje van 40 watt. Bij andere verlichtingsmerken loopt het voorlopig nog niet zo’n vaart. Deltalight bijvoorbeeld gebruikt leds voorlopig nog enkel als sfeer- of oriëntatieverlichting. “Maar we zien daar wel verandering in komen”, aldus Peter Ameloot. Ook bij Dark zijn er nog twijfels over de leds : “Het is nu mogelijk om evenveel licht te krijgen met leds, maar daar staat nog een hoge prijs tegenover.” Natuurlijk lokt het verdwijnen van de gloeilamp tegenreacties uit : Stefan Schöning bedacht voor Dark de lamp La Cage, een reservaat voor de gloeilamp. Tegen 2012 wil de Europese Unie de verkoop van de meeste gloeilampen bannen. (LC)

Zal biologische cosmetica kopen gemakkelijker worden ?

Jawel. Het heeft lang op zich laten wachten, maar eindelijk is het zover : vanaf januari 2009 gelden er Europese richtlijnen voor natuur- en biologische cosmetica. Die zullen ervoor zorgen dat producten gemakkelijker vergeleken kunnen worden, maar de nationale labels blijven ook bestaan en kunnen eventueel nog strengere richtlijnen vooropstellen. Voorlopig is er nog geen overkoepelend logo voorzien. U kunt alles nalezen op www.cosmos-standard.org. (SVDB)

Door Leen Creve, Wim Denolf, Stefanie Van den Broeck, Geert Van Lierde en Pieter van Doveren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content