Ook als u geen ace van een birdie kunt onderscheiden, is de kans groot dat u deze zomer in fashion sportswear rondloopt. Designers als Stella McCartney, Yohji Yamamoto en Hussein Chalayan vormen een team met grote sportmerken als Adidas en Puma, high fashion-merken als Armani pakken uit met gesofisticeerde active wear. Om in af te zien of te relaxen, aan u de keuze.

Toegegeven, je kunt je kilometers net zo goed in een fout Oostbloktrainingspak afmalen. Mij overvalt die aandrang enkel als ik een paar maanden stilgelegen heb en mijn conditie beneden alle peil is. Hier die slobberbroek en die vormeloze sweater, de boodschap is duidelijk : in mijn uitgelebberde staat wil ik het liefst zo onzichtbaar mogelijk zijn. Maar zodra de vorm er weer enigszins is, komen de zwarte loopbroek met de fluogroene liaan op de pijpen en de bijpassende sweater uit de kast. Met reden : de combinatie van snit en hoogtechnologische materialen geven zelfs het meest aarzelende aerodynamische silhouet een ijdelheid strelende support.

De tijd dat sportmerken vooral op functionaliteit mikten en hun modellen in weinig tot de verbeelding sprekende primaire kleuren leverden, is al lang voorbij. Neem nu Nike, qua omzet nog altijd het grootste sportmerk : bij de nieuwe Nike Fly Sister-lijn ligt de nadruk in de eerste plaats op de innovatieve Aerographicstechnologie. Comfort en koeling gegarandeerd, en de tanktops zijn nog sexy ook. Dat geldt evenzeer voor de Nike Zoom Fly Sister One+-loopschoenen, de lichtste en meest flexibele uit het assortiment, en bovendien eleganter dan we van loopschoenen gewend zijn.

Dezelfde aandacht voor comfort en oogstrelend design vinden we bij de Ayamicollectie van Asics, verkrijgbaar in een fris vrouwelijk kleurenpalet. Hebt u zich net als ik wel eens afgevraagd waarom loopschoenen bijna onveranderlijk in het wit uitgevoerd zijn, wat vaak voor een onflatteus contrast met de sportkleding zorgt ? Dat kwam omdat het materiaal, mesh bijvoorbeeld, oorspronkelijk enkel in het wit bestond. Goed, dat kon geverfd worden, maar dan liep je het risico dat de kleur in de regen afging op je sokken. Dankzij het gebruik van hoogtechnologische materialen is dat euvel verholpen. Niets staat je nog in de weg om voor coole zwarte of felgekleurde loopschoenen te kiezen in overeenstemming met je trainingsoutfit.

Reebok pakt deze zomer dan weer uit met een frisse en sexy collectie fitnessoutfits en accessoires geïnspireerd door Cirque du Soleil: hippe nylon regenjacks, sportschoenen in fluokleurtjes en handige sporttassen.

Actieve Rivièrastijl

Sport en stijl hebben elkaar eigenlijk nooit in de weg gezeten. Zo was het haar liefde voor de actieve Rivièralevensstijl die Coco Chanel inspireerde tot het ontwerpen van wijde broeken, huispyjama’s en rokken en tops in jersey, een stijl die vrouwen uit hun keurslijf zou bevrijden. Tegenwoordig hebben de echte Chanelaficionado’s zelfs de keuze uit een collectie golfstokken, snowboards, een petanqueset en visgerei. Het Italiaanse merk Pucci groeide uit een skipakkencollectie, en in Amerika, waar het concept van de sportkledij als casual daywear in de jaren vijftig ingang vond, hebben de-signers als Ralph Lauren naam gemaakt met kledinglijnen die met tennis, polo en zeilen geassocieerd worden.

Sport en mode kregen de laatste jaren steeds meer raakpunten. Denk maar aan Dirk Bikkembergs en zijn voetbalteam, en Uma Thurman in gele tracksuit en Onitsuka Tiger-sneakers in Kill Bill. Deze zomer is de cross-over totaal. Dat werd al zichtbaar op de catwalks, vooral in Milaan. Bij Emporio Armani was het een kampioen mountainbike die het mannendefilé opende, bij Dolce & Gabbana defileerde de voltallige Italiaanse zwemploeg. Niet verwonderlijk : ondanks occasionele dopingakkefietjes hebben atleten een positiever imago dan bijvoorbeeld rocksterren, tien jaar geleden nog zeer gegeerd als gelegenheidsmodellen.

Maar laten we wel wezen, de meerderheid van de mensen die hightechsportschoenen en modieuze tracksuits kopen, trekt die eerder aan om in het weekend te relaxen. Als uitloper van de zogenaamde loungewear, geschikt om in te mediteren, yoga te beoefenen of simpelweg te cocoonen, ontstond de zogenaamde fashion sportswear die deze zomer opgang maakt. Dan hebben we het over sportief geïnspireerde streetwear die elegant genoeg is om in te winkelen, op weekend te gaan of kreukvrij een langeafstandsvlucht te doorstaan.

Vlot door de stad

Veelzeggend qua naam is de Urban Mobility-collectie van Puma, met als creative director de Brit Hussein Chalayan, bekend om zijn innovatief gebruik van materialen en technologie. Onder de ontwerpen een jack met compartimenten in verschillend formaat, handig om bijvoorbeeld reisdocumenten in op te bergen, en een broek met een afneembare zak, zodat je bij de controle op de luchthaven niet nerveus je zakken moet leeggrabbelen. In samenwerking met Sergio Rossi ontwikkelde Chalayan de unisex Hybrid Collection : een frisse interpretatie van de sneaker in materialen als kalfsleer, daim en nylon en een kleurenpalet dat naast wit en zwart ook taupe, koffie en naturel omvat. Nieuw deze zomer zijn kleurige sneakers met anacondaprint. Niet praktisch, wel grappig : baskets met een tien centimeter hoge rubberen hak.

Adidas, dat in 2009 zijn zestigste verjaardag vierde, telt niet minder dan drie sportcollecties. Bij de voorstelling van het nieuwe Y-3-zomergamma poseerde ontwerper Yohji Yamamoto samen met stervoetballer Zinedine Zidane en mannelijke en vrouwelijke modellen voor een teamportret met duidelijke verwijzing naar de Fifa World Cup 2010 in Zuid-Afrika. Rood en zwart zijn de overheersende kleuren van een sober-elegante collectie waarin ook jurken niet ontbreken. Heel anders van sfeer is de hypervrouwelijke sportcollectie van Stella McCartney voor Adidas, één en al vloeiende lijnen en geloken pasteltinten. Voor 25-plussers die gevoelig zijn voor mode, maar een hekel hebben aan zichtbare merknamen en opvallende logo’s, is er de SLVR-lijn, een basiscollectie broeken, T-shirts, jacks en sneakers voor mannen en vrouwen in milieuvriendelijke en duurzame materialen zoals organisch katoen en stoffen op basis van soja.

Een ander interessant geval van cobranding is dat van Emporio Armani en Reebok. De sportief-modieuze schoenen waarvan de eerste prototypes werden voorgesteld bij het mannendefilé tijdens de Milanese Fashion Week, zijn een geslaagde aanvulling van de sensuele EA7-collectie : hypergestileerde jacks, broeken, sweaters en jurkjes in gesofisticeerde vezels en kleurengamma’s en bijpassende accessoires, geïnspireerd door sporten als tennis, zeilen en golf. Dat de active wear niet meer uit onze garderobes weg te denken is, zei Giorgio Armani himself bij de presentatie. Een hart onder de riem voor al wie niet meteen atletische ambities koestert, maar wel met sportieve schwung door het leven wil.

Info : www.nike.com, www.asicseurope.com, www.adidas.com, www.puma.com, www.emporioarmani.com www.reebok.com www.chanel.com

Door Linda Asselbergs – Portretten Charlie De Keersmaecker

Fashion sportswear is elegant genoeg om in te winkelen, op weekend te gaan of kreukvrij een langeafstandsvlucht te doorstaan

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content