Smeren voor de gemeenschap

19/12/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:25

Twintig jaar geleden startte The Body Shop met 'community trade'. Inmiddels koopt de cosmeticaketen menig plantaardig ingrediënt van haar producten rechtstreeks bij landbouwgemeenschappen wereldwijd. "Dit is geen liefdadigheid, wel een engagement op lange termijn", zegt coördinator Graham Clewer.

ij hebt één probleem", zei Anita Roddick mij eens. " You're a fucking white male." Want onrechtvaardigheid treft vooral gekleurde, laag opgeleide vrouwen. Graham Clewer (37), hoofd community trade bij The Body Shop, zal zich 2007 vooral herinneren als het jaar waarin Anita Roddick overleed aan een hersenbloeding. De oprichtster van de Britse cosmeticaketen, die haar eerste winkel in 1976 opende in Brighton, was een pionier in de cosmeticasector. Niet alleen door de sterke nadruk die ze legde op plantaardige ingrediënten, inmiddels een wijdverspreide praktijk, maar ook door de maatschappelijke positionering van The Body Shop. Want hoe stil het bedrijf de voorbije dertig jaar ook was op het gebied van reclame, des te meer speelde het in op het groeiende milieu- en sociale bewustzijn onder consumenten. Aids, de tirannie van de ideale maten, huiselijk geweld, rassendiscriminatie, globalisering, de opwarming van de aarde - geen thema was The Body Shop te lastig. Bovendien hield Roddick het niet alleen bij mooie woorden, affiches en brochures. Dankzij verkoop- en inzamelacties en persoonlijke schenkingen ter waarde van tientallen miljoenen euro werden The Body Shop en Roddick ook koplopers inzake liefdadigheid. Het bekendste voorbeeld is echter Roddicks jarenlange strijd tegen dierenproeven. Die werpt weldra vruchten af : een Europees verbod tegen dierproeven in de cosmeticasector treedt in 2009 eindelijk in werking.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners