Een fitnesszaal aan uw voeten. Het klinkt belachelijk eenvoudig, maar onder het motto ‘Get a workout while you walk’ krijgt u strakkere kuiten en een stevige kont, enkel en alleen door rond te wandelen met het juiste paar schoenen.

Het was mooi uitgedacht en bijna tot in de puntjes voorbereid : dit jaar zou u tijd maken voor uzelf en werken aan de gezondheid en conditie. Helaas. Enkele maanden later bleek dat voornemen verbannen uit het hoofd en lag u ’s avonds uitgeput in de sofa, na een lange werkdag en een snelle hap. Het geweten sussen ging vlot : dat fitnessabonnement lag toch een beetje boven het budget en achter de kinderen aanhollen is ook sport, toch ? Maar het bleef knagen. Wat als iemand nu kwam vertellen over sandalen die slanker beloven te maken en cellulitis tegengaan ? Die uw lichaamshouding verbeteren, rugpijn verminderen en u actieve spieren geven ? Inderdaad.

Sporten zonder noemenswaardige inspanningen. Geen gezweet meer in de fitness terwijl de halve wereld vol leedvermaak uw rode hoofd waarneemt. Geen schuldgevoel meer wanneer u naar de ijskast sloft op zoek naar een zoete snack. De opgenomen calorieën zullen immers in no time weer verbrand zijn. En uw spieren ? Die worden ongetwijfeld met de seconde steviger. Chronische rugpijn ? Nog voor de chiropractor enthousiast zijn gang kan gaan, bent u er weer miraculeus van verlost. En uw houding en loopstijl ? Zo elegant als een rasechte Masaï.

Charmant rondhobbelen

De Fitflop is de nieuwe revelatie. Overgewaaid uit Amerika probeert hij nu ook de Benelux te veroveren. Niet zo anders dan de ordinaire flipflop, wel praktischer. Geen krampachtig getrek met uw tenen om de slipper aan uw voet te houden. De Fitflop blijft gewoon stevig zitten. Hij moet qua bewegingsvrijheid de illusie geven dat u op uw blote voeten loopt. Een dikke, orthopedisch uitgekiende zool moet u draagcomfort bieden, terwijl u lustig vet verbrandt.

De belofte van een strakker lichaam werkt blijkbaar aanstekelijk, want de Fitflops zijn immens populair. Even googlen en u krijgt een hele lijst blogs waar mensen in superlatieven over de slippers spreken. Toen ze in de UK werden gelanceerd, waren ze in een mum van tijd overal uitverkocht. Zelfde scenario in Amerika, waar celebrity’s gretig op de trend inpikten. Niet dat ze het nodig hebben, maar Kylie Minogue, Kate Hudson, Mischa Barton, Jennifer Garner, Pamela Anderson en Angelina Jolie werden gespot met de verslankende sandaal aan hun voeten. Hoewel lopen op Fitflops bij momenten meer neigt naar ‘charmant rondhobbelen’. Misschien niet uw definitie van elegantie, maar waarom twijfelen als zelfs de rich and famous erin geloven en ermee te koop lopen ? Wees dus dapper : slik even, schuif uw schaamtegevoel opzij en laat elke sceptische gedachte varen. Het kontje van Kylie ligt binnen handbereik zonder dat u daarvoor de hyperactieve fitnesscoach moet passeren.

Marcia Kilgore

Brein achter de slippers is Marcia Kilgore (40). Een grote dame in Amerika, met net zoals haar cliënten veel dollars op haar rekening. Van jongs af aan wist Marcia van aanpakken. Nadat haar vader was gestorven aan een hersentumor moest haar moeder het gezin alleen runnen. Marcia ging prompt werken én studeren. Op een gegeven moment was ze opdienster, aerobiclerares en gymnastencoach tegelijk. Daarbovenop startte ze in die periode ook nog eens met bodybuilding. Op 18-jarige leeftijd trok Marcia naar New York, waar haar zus Jodi model was. Ze legde contacten in de modewereld, die haar later nog handig van pas zouden komen. Omdat ze geld nodig had, viel ze terug op haar oude hobby bodybuilding en werd ze personal trainer van verschillende sterren.

In 1990 rolde ze de beautysector in, na een cursus schoonheidszorg. “Ik had als puber een vreselijke acnéhuid. Acht jaar lang probeerde ik vruchteloos allerlei producten uit om het probleem te verhelpen. Ik wou dat gat in de markt opvullen. Zonder mijn huidprobleem was ik waarschijnlijk nooit in de beautysector terechtgekomen”, aldus Marcia. Ze startte in haar appartement in East Village een minischoonheidscenter, Let’s face it. “Ik had niet genoeg geld om het interieur schitterend te maken. Maar ik verfde elke kamer in een andere kleur en kocht een leuke sofa voor in de wachtruimte. Ik maakte het niet chiquer dan ik me kon permitteren en ik denk dat klanten dat apprecieerden”, zegt ze.

In de lente van 1996 wijdt Vogue een artikeltje aan Marcia’s beautycenter. In geen tijd staan er vijfhonderd klanten op haar wachtlijst voor een behandeling. “Voor het Vogue-artikel werkte ik drie uur per dag. Daarna zestien”, aldus een medewerker van Marcia. In juli 1996 opent Kilgore haar eerste Bliss Spa, in het New Yorkse SoHo. “Het snobistische sfeertje dat meestal in beautycenters hangt, wou ik in mijn Bliss Spa’s absoluut vermijden. Hier eet je brownies, kijk je naar King Kong-films tijdens het relaxen en word je behandeld door het personeel als door een vriendin”, zegt ze. Al gauw begint Marcia met de gelijknamige schoonheidsproductenlijn en de uitbreiding van haar Bliss Spa’s in Londen en Californië. De prijs van haar producten probeert ze doelbewust te beperken. Uma Thurman en Julia Roberts worden vaste klanten.

In 1999 koopt LVMH (de groep van onder meer Givenchy, Dior en Guerlain) Bliss voor 70 procent op. Kort daarna ziet Marcia een nieuwe uitdaging : de humoristische Soap&Glory Cosmetics Line en de Fitflop. Over de Fitflop zegt ze : “Ik heb, net zoals zoveel vrouwen, gewoon geen tijd om naar de gym te gaan. Toch wil ik bewegen en er goed blijven uitzien. Ik ben een flipflop-addict en wou een schoen creëren die cellulitis tegengaat en een mini- workout geeft, enkel door ermee te wandelen.”

De slippers werden vorig jaar gelanceerd en de Universiteit van Salford testte ze eerst uitgebreid op hun doeltreffendheid, net als de fysiotherapeut van het Britse olympische team. Eind vorig jaar werden de slippers ook genomineerd als beste Wellnessproduct van 2007 door het gerespecteerde Footwear Plus Magazine.

Fitflops vanaf 60 euro, verkoopinfo op www.thefitflop.com ; www.blissworld.com

Door Raïssa De Martelaere

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content