Een voorpublicatie uit ‘Hot’, het fotoboek dat Thijs Heslenfeld in de Australische outback maakte.

Een man van extremen, dat is het minst dat je van fotograaf Thijs Heslenfeld kunt zeggen. Na Cold – Sailing to Antarctica, een van de best verkochte Nederlandse fotoboeken van 2008, ligt binnenkort Hot – Life in the Australian outback in de winkel. Het resultaat van tienduizend kilometer in een 4×4, dwars door het onherbergzame, stoffige en zongestoofde Australische binnenland. De echte wereld, zoals hij het zelf noemt, een van de laatste plekken op de aardbol waar de natuur het voor het zeggen heeft en niet alles door mensen is bedacht. Of het nu een vergezicht is met een terreinwagen ondersteboven naast een roestkleurige dirt road, een close-up van parende kevers of detailopname van een quasi voorhistorische hagedissenpoot, altijd zijn het krachtige, naar de strot grijpende beelden.

In al die verlatenheid, waar leven nauwelijks meer is dan overleven, botst de reisfotograaf Heslenfeld op bewoners : ondoorgrondelijke aboriginals met een huid als van leer, cowboys die eruitzien als tijdgenoten van Jesse James. Mensen die in slaap vallen bij het gehuil van dingo’s, met buren die meer dan een dag rijden verderop wonen. Mensen ook die heel goed beseffen dat ze in die onbarmhartige omgeving op elkaar aangewezen zijn en elkaar dus ook helpen, ongevraagd.

Het is een universum waarin de vrijbuiter Heslenfeld zich thuis voelt, ver van het internet, de rotregeltjes, de bemoeienissen van de allescontrolerende overheid. Alleen op een klapstoel, naast een kampvuurtje, een koud biertje in de hand. Het verklaart ook waarom hij zijn fotoboeken in eigen beheer uitgeeft. “Zo maak ik de boeken voor honderd procent zoals ik ze zelf wil, die creatieve vrijheid vind ik als fotograaf natuurlijk heerlijk. Omdat ik de overhead van een uitgeverij uitspaar, kan ik een betere kwaliteit leveren voor een lagere prijs en de boeken bij Nederlandse topdrukkers laten maken in plaats van in Hongkong of het voormalige Oostblok. Ik kan zelf mijn energie in publiciteit en marketing steken. Van een uitgeverij kan ik dat niet verwachten, die moeten zoveel titels aandacht geven. Zelf ondernemen ligt me wel. Ik neem een flink risico, maar als het een succes wordt, pluk ik daar zelf de vruchten van.”

Of hij al plannen voor andere boeken heeft ? ” Wet, daar zie ik de jungle bij. Dry, dat zou over de Atacamawoestijn in Chili kunnen gaan. High en Low is ook een mogelijkheid of Black en White. Plannen zat, daaraan heeft het me nog nooit ontbroken.”

Hot – Life in the Australian outback, van Thijs Heslenfeld is vanaf 9 november verkrijgbaar bij de betere boekhandel en kost 39,50 euro. Het boek kan ook besteld worden via www.hot-the-book.com of www.cosmox.be

Linda Asselbergs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content