Rubens voorbij

Freya.

Brede heupen, een weelderige boezem en een smalle rug : het vrouwelijke lichaam is in evolutie. Alleen de lingeriefabrikant hinkt nog achterop. Hoog tijd voor een inhaalbeweging, met als voorloper het gloednieuwe Belgische lingeriemerk PrimaDonna Twist.

De gemiddelde bh-maat in de Verenigde Staten is in tien jaar tijd gegroeid van 80C tot 80DD, zo meldde Women’s Wear Daily eind maart. Eerder was uit een soortgelijk onderzoek van de Nederlandse stichting Bodyfashion Promotion gebleken dat ook de omvang van de Europese boezems toeneemt. Zo heeft maar liefst een derde van de Nederlandse dames tussen de 30 en 39 jaar cupmaat D of groter. In ons land ligt het gemiddelde vandaag op 80C, maar ook een D- of E-cup zijn geen uitzondering meer. “Sinds vijftien jaar merken we een duidelijke evolutie naar grotere cupmaten”, zegt Liesbeth Van de Velde, brand design manager bij lingeriefabrikant Van de Velde. “De norm was toen een B-cup, ondertussen gaan we met Marie Jo tot E en soms tot F, bij PrimaDonna zelfs tot H.”

Hoe dat komt ? Betere voeding, minder fysieke arbeid of zelfs vroegtijdig pilgebruik zouden het fenomeen verklaren. Toch hebben lang niet alle vrouwen met een grote cup Rubensiaanse proporties. “We krijgen steeds meer vraag naar bh-modellen met een smalle omtrek en een grote cupmaat. Een 65 E of zelfs F komt neer op een maatje 36, met een grote boezem. We spreken dus nogal oneerbieding over ‘grote maten’, terwijl we in realiteit veel jonge dames zien waarvan de cup niet altijd in verhouding staat tot hun lichaam.”

Gulden middenweg

Evenmin in verhouding is het lingerieaanbod voor jongedames met een diepe cup. Tot voor kort had je pakweg twee soorten lingerie : de frivole merken met grote maten maar onvoldoende steun en het functio-nele ondergoed, gespecialiseerd in grote cups, dat de pasvorm op het design laat primeren. De gulden middenweg wordt slechts door enkelen bewandeld : lingeriefabrikanten Chantelle en Empreinte slagen erin technisch vakmanschap te combineren met Franse finesse. De Nederlandse Marlies Dekkers valt op door haar uitdagende kluwen van bandjes en een feilloze pasvorm. Over het Kanaal kunnen rondborstige dames rekenen op het jeugdig en kleurrijk design van Freya en Bravissimo. Ook Van de Velde groeide dankzij PrimaDonna uit tot een van de grote spelers op de internationale lingeriemarkt. Een positie die ze verder verstevigen door de lancering van een gloednieuw merk : PrimaDonna Twist.

“PrimaDonna Twist is het antwoord voor de twentysomething-vrouw met een cupmaat meer”, vertelt Van de Velde. “Een mentaal jonge, dynamische vrouw die door haar maat bij PrimaDonna hoort, maar zich niet helemaal terugvindt in de traditionele broderiestijl van het merk. Daarom zijn we een aantal jaren geleden begonnen met het produceren van enkele moderne reeksen binnen PrimaDonna. Die reeksen waren zo’n succes dat we hebben besloten een submerk op te richten. Ik vergelijk het graag met de merken Marie Jo en Marie Jo L’Aventure. Het maat-bereik is dezelfde, maar de stijl is anders. Dat geldt nu ook voor PrimaDonna en PrimaDonna Twist. Zoals de naam doet vermoeden, ligt Twist kwalitatief in dezelfde lijn. Of je nu een C- of een H-cup hebt, al onze bh’s geven de nodige steun en hebben een uitstekende pasvorm. Het oogt alleen wat pittiger en modieuzer.”

Anders verpakt

Wat maakt het verschil ? Trendy kleuren en motieven, hevige contrasten, maar vooral ook meer gladde en elastische materialen en nieuwe snitten zoals de balconnet-bh en voorgevormde bh. “Het is niet zomaar andere stofjes gebruiken op een bestaand model. We hebben het hele productieproces omgegooid. Voor PrimaDonna werkt de designafdeling in functie van de techniek. Dat neemt niet weg dat we nog altijd voor esthetiek gaan, maar er zijn beperkingen waarmee we rekening moeten houden, zoals de breedte van de schouderbandjes en de stevigheid van het rugpand. Die beperkingen zijn er voor Twist ook, alleen vertrekken we daar vanuit het design. De stylisten zetten een ontwerp uit en het technische team past zich aan”, aldus Liesbeth Van de Velde. “Het is een uitdaging die tot heel wat nieuwe technieken heeft geleid. We hebben, bijvoorbeeld, meer dan een jaar gewerkt aan de productie van de voorgevormde moussecups, en zijn erg tevreden over het resultaat. Zo tevreden dat we eraan denken dezelfde techniek ook op onze andere merken toe te passen.”

De eerste Twist-collectie bestaat uit vier reeksen : Tea-Time met vintage Toile de Jouy-motief, het luxueuze Satin Boudoir met een print in hip Delfts Blauw, de modieuze basics City Trip en tot slot Rendez-Vous, een reeks met een hoog boudoir-gehalte. “Voor Rendez-Vous doen we opnieuw een beroep op broderie, maar dan op een speelse, hedendaagse manier. Het mag ook allemaal wat sensueler zijn. Ik kan het eigenlijk niet anders samenvatten dan PrimaDonna met een twist.”

Meer info : www.primadonnatwist.be.

Door ellen de wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content