Rijden én verleiden

29/09/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 12:01

Op het autosalon in Parijs laat Renault straks het eerste voorbeeld van zijn nieuwe designtaal zien. Laurens van den Acker, de nieuwe chief designer van het merk, tekent er voor een stijlbreuk. En legt uit waarom.

Laurens van den Acker is een elegante, ontspannen jongeman. De 44-jarige Nederlander draagt het hemd losjes open en loopt op knalrode Pumaschoenen onder een wat formeler pak. We volgden hem jarenlang bij Mazda waar hij een reeks concept cars met bijzonder vloeiend ogende lijnen op wielen zette. Hij was zo nauw verbonden met het bedrijf en met de designfilosofie ervan dat het leek alsof hij nooit meer weg zou gaan. Maar tijdens een babbel in Genève spreekt hij dat tegen : "Ik dacht zelf ook dat ik voor altijd bij Mazda was. Ik voelde me betrokken bij het merk, kreeg veel vrijheid en samen maakten we mooie ontwerpen. Toen kreeg ik dat aanbod van Renault en ging ik mij vragen stellen over mijn toekomst, over wat het beste was voor mijzelf en voor mijn familie. En hoe vaak dit soort kansen langskomen. Renault is niet zomaar een merk, er is de geschiedenis, de erfenis van Le Quement. Een droom waarop je geen nee kunt zeggen. Ook al merkte iemand op : 't is alsof je je vrouw verlaat terwijl ze zwanger is..."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners