Giuseppe Santoni en Edmundo Castillo zijn twee mannen van een aparte soort. Stel hen een bevallige dame voor, en hun blik glijdt meteen af naar haar schoenen. Een afwijking die de Italiaan en Porto Ricaan wisten om te buigen tot een succesverhaal.

Menig dandy met schoenfetisjisme is zonder twijfel vertrouwd met het Italiaanse Santoni. Het familiebedrijf produceert al 35 jaar mannenschoenen en gaat daarbij prat op sleutelwoorden als ambachtelijk handwerk, tijdloze klasse en Italiaanse elegantie. Met prijskaartje, uiteraard, maar de stijlvolle zakenman draait er nu eenmaal zijn hand niet voor om als het gaat over een handgemaakt paar uit roggehuid, of leer van raspaarden. In 2003 waagde het huis zijn overstap naar vrouwenschoenen, maar moest algauw vaststellen dat hoogstaande ervaring in het maken van herenschoenen geen garantie is op succes in het vrouwensegment. Dames hanteren andere standaarden, andere wensen, en kopen vooral véél schoenen. Toen ook Giuseppe Santoni – zoon van oprichter Andrea Santoni – dat inzag, besloot hij de vrouwenlijn niet langer inhuizig te laten tekenen en ging hij op zoek naar een externe ontwerper waaraan hij de Donna-collectie kon toevertrouwen. In de Porto Ricaan Edmundo Castillo, die zijn strepen als ontwerper onder meer verdiend had bij Donna Karan in New York, zag Santoni zijn wonderboy. De huidige wintercollectie is het eerste resultaat van hun samenwerking, al toont Castillo zich pas echt op dreef met de nakende zomercollectie 2010. Zijn ontwerpen zijn veel meer dan een herenschoen met een hak onder. La nouvelle femme Santoni est arrivée.

Castillo : “De erfenis van dit huis wilde ik bewaren, maar omboetseren tot ultravrouwelijke modellen. Aan de arm van een man die Santoni draagt, beeld ik mij een klassevrouw in die houdt van speelse elegantie. Mannelijke materialen, zoals kalfsleer, combineer ik met satijn. Ik ben de jongste uit een grote vrouwenfamilie. Als kind keek ik hoe vrouwen dansten op hoge hakken, zag ik hoe de overgang van dag naar nacht gelijk stond aan de wissel van sandalen naar pumps. De psychologie die daarachter schuilde, heb ik pas veel later begrepen. Voor komende zomer heb ik onder meer een organische lijn getekend uit natuurlijke materialen als kurk, heb ik een nieuwe espadrille uitgedacht, platte sandaaltjes getekend, en talrijke fantasieschoenen met rushes, juwelen, en pailletten. Net snoepjes voor het oog.”

Santoni : “Mannen- en vrouwenschoenen zijn twee verschillende werelden. Twee culturen, twee filosofieën. Ik vergelijk het altijd met een tandarts en een chirurg : het zijn allebei dokters, en toch hebben ze een heel ander beroep. Bedrijven die niet beseffen dat vrouwenbusiness een andere aanpak vereist, zullen nooit uitblinken in beide werelden. Sinds Santoni dat inzag, hebben we een apart design- en technisch team, een aparte productmanager, een apart marketingteam. Als je je van ’s ochtends tot ’s avonds kunt focussen op één wereld, dan kun je pas een goed product leveren.”

Info : 02 344 11 98, www.santonishoes.com

Door Elke Lahousse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content