PAUL HELBERS fluistert

Paul Helbers

De in Parijs gevestigde Nederlandse ontwerper Paul Helbers lanceerde vorig seizoen zijn eigen mannenmerk, Helbers. In een vorig leven werkte hij voor Maison Martin Margiela en Louis Vuitton, waar hij de mannencollecties ontwierp. Recenter was hij consultant voor het Belgische merk Callens en een Chinese kasjmierfabrikant. Tezelfdertijd legde hij de fundamenten voor Helbers, een elegant, ingehouden mannenmerk dat fluistert in plaats van te schreeuwen.

Wat is je visie voor Helbers?

“Ongepolijste elegantie, raadselachtige conceptuele precisie, een terugkeer naar lichtheid en een combinatie van eenvoud, raffinement en ruigheid. Alles uitgevoerd met een rigoureuze kwaliteitsstandaard. Mijn inspiratie komt vaak uit het verleden, en de vakkennis van onze ateliers is soms net zo oud als mijn inspiratiebeelden. Al wil ik met die tradities wel radicaal vernieuwen, door nieuwe en abstractere concepten los te laten op bestaande technieken.”

Voor welk soort mannen ontwerp je?

“Een overkoepeling van meerdere generaties, jong en oud, waarbij persoonlijkheid en individuele stijl op de voorgrond staan. Een man die natuurlijk en moeiteloos overkomt in zijn ruige, maar verfijnde elegantie. Onze kleren onderstrepen de persoonlijkheid van onze klanten, ze hoeven niet het uithangbord van ons modemerk te zijn.”

Je vindt mode niet zo belangrijk?

“Mode is erg veranderd. Het is net als luxe een uitgehold begrip geworden. Er is een enorm aanbod, en daarmee ook een enorme vrijheid. Helaas wordt er wel veel herkauwd en is styling vaak belangrijker dan de ontwerpen zelf. Nieuwe generaties lijken minder geĆÆnteresseerd in het verleden en het ontstaan van mode. Het onmiddellijke effect is belangrijker. Saint Laurent is voor velen synoniem aan Hedi Slimane. Dat brengt verschuivingen met zich mee die de mode beĆÆnvloeden, en soms neigt dat naar gimmicks. Mode is en blijft voor mij een complexe uiting van wat er zich afspeelt in de samenleving.”

Je bent je loopbaan begonnen bij de legendarische Nederlandse winkelstraatketen Mac & Maggie. Wat heb je daar geleerd ?En hoe kijk je naar fast fashion in 2017?

“Ontwerpen vergt op alle niveaus dezelfde discipline. Zonder de luxe van ateliers en patroontekenaars, zoals ik die heb gekend bij Louis Vuitton en Maison Martin Margiela, ben je genoodzaakt om je idee duidelijk en snel over te brengen aan een fabrikant. Ik noem dit ‘the art of instruction’. Ik heb er ook geleerd dat iets goedkoops produceren, niet voor mij gemaakt is. Voor de consument is de fast fashion gelukkig zoveel beter geworden. Het mixen van merken maakt mode een stuk democratischer.”

helbers.fr

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content