De tijd dat parfumflacons barok of zelfs protserig hoorden te zijn, is voorbij : strak en stijlvol is de boodschap. Dit najaar wordt die trend nog sterker. Drie herenparfums kregen een hip jasje van een bekende designer of architect.

– Kenya Hara voor Power van Kenzo

Wie ? Grafisch designer en professor uit Japan.

Bekend van ? Designconcepten als ‘leegte’ en ‘haptisch’ (zintuiglijk), zijn boek Designing Design.

Waarom ? “Bij Kenzo hadden ze een van mijn werken ontdekt : een sakefles die ik heb ontworpen voor een Japans merk. Ze wilden graag weten of ze datzelfde ontwerp konden gebruiken als flacon. Eerst hebben we wel gezocht naar andere oplossingen en variaties, maar uiteindelijk besloten we precies dezelfde fles te gebuiken.”

Flacon ? “Het concept ‘leegte’ is heel belangrijk voor mijn design, en het betekent meer dan gewoonweg eenvoud of minimalisme. Deze fles was getekend voor sake, en voor mij was dat een afbeelding van leegte. Maar ik ben ervan overtuigd dat het concept ‘leegte’, dat ingevuld wordt door de persoon die het object krijgt, ook heel goed past bij een parfum. We kunnen ons deze flacon voorstellen bij een jongeman van 25 of een heer van 60. Maar ook bij een jongedame van 35. Je kunt er dus alle soorten parfums in kwijt. Leegte creëert mogelijkheden. Ook het spiegelende oppervlak van de flacon vertegenwoordigt die idee, want dit oppervlak aanvaardt en reflecteert alles. Stel je voor dat een meisje deze flacon aan haar geliefde schenkt. De lege boodschap zal lang in het hoofd van die jongen blijven hangen, want de fles stoort niet, je kan er iedere dag mee leven en hij zal worden opgevuld door al je herinneringen. Dat is het verschil met heel decoratief design, zoals een vrouwenlichaam. Daarin schuilt al een sterke boodschap, die de persoonlijke boodschap verbergt.”

Geur ? Bloemachtig, met kruiden, hout- en ambernoten.

Prijs ? 60 ml : 54 euro.

– Paolo Pininfarina voor Guerlain Homme

Wie ? Industrieel designer uit Italië, uit de beroemde Pininfarinafamilie.

Bekend van ? Samenwerking met merken als Lavazza, Gancia, Motorola en 3M.

Waarom ? “We zijn bij Pininfarina altijd op zoek naar samenwerkingsvormen op lange termijn, met topbedrijven van overal ter wereld. Guerlain is voor ons hét parfummerk, Pininfarina is voor hen hét designmerk. Dus was het een vrij logische stap : we zochten allebei naar het icoon binnen die sectoren.”

Flacon ? “Auto’s zijn de hoeksteen van de Pininfarina-traditie, en die zijn zowat het meest complexe consumentenproduct. Maar geloof me, als je een heel eenvoudig, iconisch product moet ontwikkelen, is dat misschien wel moeilijker dan een auto. Het was mijn eerste flacon, en ik begon met vrij mechanische voorstellen. Maar die passen beter bij Ferrari, daar draait het meer om de motor. Bij Pininfarina is het omhulsel, het lichaam belangrijk. In dit geval gaat het zelfs om naaktheid. Het geeft me een goed gevoel dat je, als je vanavond thuiskomt, pen en papier kunt nemen en dit natekenen, omdat je het onthoudt. Dat is eigen aan goed design. Dit flacon heeft in mijn ogen alle aspecten van goed design, en mogelijk ook alle kwaliteiten om een klassieker te worden. Dat is ons doel : producten maken die blijven.”

Geur ? Frisse geur die doet denken aan een mojito : limoen, munt en rum.

Prijs ? 50 ml : 63,78 euro.

– Jean Nouvel voor L’Homme van Yves Saint Laurent

Wie ? Architect en designer uit Frankrijk.

Bekend van ? De opera van Lyon, het Andelgebouw in Praag, de Dentsutoren in Tokio, een koffieservies voor Alessi, bestek voor Georg Jensen en meubels voor Molteni.

Waarom ? “Voor mij staat Yves Saint Laurent voor een zeer grote elegantie, die heel strikt kan zijn, en ook voor een zekere durf. Deze combinatie stemt perfect overeen met mijn werk.”

Flacon ? “Specifiek aan deze flacon zijn mannelijkheid, luxe en kostbaarheid. Ik koos voor een vanzelfsprekende vorm die gemakkelijk in de hand ligt, maar toch enkele registers van de beeldentaal bespeelt. Door zijn looks heeft de flacon een perfect aanvaardbare viriele symboliek, de fijnheid van het glas daarentegen staat voor breekbaarheid en zachtheid. Glas en parfum spelen met het licht dat er doorheen gaat.”

Geur ? Fris en sensueel met bergamot, gember, sandelhout, ceder, vetiver en amber.

Prijs ? 90 ml : 87,30 euro (gelimiteerde editie).

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content