Op zoek naar eureka

22/12/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 12:02

In de wereld van de creatieven werkt het zo : vonken, flitsen, het licht zien, aha ! eureka ! brainstormen, doorbraken en epifanieën. Allemaal goed en wel maar kan iemand ons zeggen, in een tijdperk waar iedereen zich creatief noemt, hoe het idee van het meer briljante soort eigenlijk ontstaat ?

We zijn geobsedeerd door nieuwe ideeën en creativiteit. Lees er de gemiddelde sollicitatiebrief maar eens op na : iedereen is - naast flexibel, team player en dynamisch - uitzonderlijk creatief. Komt het door de behoeftepiramide van Maslow, die zelfontplooiing als hoogste doel predikt ? Of is het te wijten aan het fameuze Everyone is an artist van kunstenaar Joseph Bueys ? Feit is alleszins dat de multitaskende millenniumstudent van vandaag morgen 'iets creatief' wil doen. Droombedrijven als Google, Apple, Pixar, Starbucks en Facebook houden de mythe in ere van het geniale concept. Bij voorkeur 's nachts bedacht in een kille garage of een muffig studentenkot. Vandaag zijn het bodemloze ideeënfabrieken die elkaar, in het internettijdperk van openheid en sharing, voortdurend kruisbestuiven met formats, concepten en tools.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners