Denemarken en Spanje zijn ijverige landen in het lanceren van hippe kledij. Beide landen staan bekend om hun populaire modeketens voor het grote publiek, maar er draait ook een hele industrie van kleinere, kwaliteitsvolle labels.

Denemarken 1. Designers Remix Collection

Nationaliteit Deens.

Profiel Een collectie voor positieve, wereldwijze vrouwen met zelfvertrouwen, zo omschrijft de Deense ontwerpster Charlotte Eskildsen haar ontwerpen. In 2002 begon ze haar carrière door het verknippen van kleren tot mode met een hoekje af. Deze wintercollectie maakt van Eskildsen typisch Deense mode : het kleurenpalet is sober en jurkjes en jassen vallen los om het lichaam, in A-lijn of bolvormig. Basics als T-shirts, hemdjes en pulls worden met eenvoudige, kwaliteitsvolle details afgewerkt.

Prijsklasse Broeken vanaf 129 euro, jurkjes vanaf 179 euro tot 499 euro voor een winterjas.

Onlineshop www.designersremix.com.

Winkels Verkrijgbaar in multimerkenboetieks.

03 248 84 16.

2. Selected Femme

Nationaliteit Deens

Profiel Uit het elf jaar oude Selected Homme ontspint zich nu een vrouwenlijn die subtiele details overneemt uit de mannencollectie, metalen ritsen bijvoorbeeld. De snit en materiaalkeuze is zowel zacht als stoer. Kasjmier en wol worden gecombineerd met lakleder en katoen. Op de Copenhagen Fashion Week van voorbije winter toonde het merk wat zijn eerste collectie inhoudt : zijden wijdlopige jurkjes, doorkijkbloesjes en korte A-jasjes op hooggetailleerde jeans.

Prijsklasse Van 80 euro voor een zijden hemdje tot 330 euro voor een lamsleren jasje.

Onlineshop Neen.

Winkels In 2009 openen in België twee eigen winkels, in Antwerpen en Roeselare. Momenteel verkrijgbaar in multimerkenboetieks.

www.selected.com, 03 237 50 00.

3. Matinique Blue/Black Label

Nationaliteit Deens.

Profiel Matinique Blue Label wordt vanaf deze wintercollectie het jongere, meer casual verlengstuk van de al bestaande herencollectie. Meer streetwear dus, met stoer denim, gebreide pulls in felle kleuren, nylon jasjes en bomberjacks. Ook stijlvolle ruitjes- en streepjeshemdjes, en schattige sjaals en mutsen zijn blikvangers. Een tweede nieuwe zijlijn, Black Label, mikt op de man die houdt van een strak pak met hemd en das of pulls in fijne tricot en leren jassen.

Prijsklasse Vanaf 70 euro voor een hemd tot 300 à 600 euro voor een kostuum.

Onlineshop Neen.

Winkels Verkrijgbaar in de Matinique-boetieks en bij Inno.

www.matinique.com, 03 303 38 00.

4. Friis and Company

Nationaliteit Deens.

Profiel Het doel van dit tienjarige accessoiremerk is handtassen, juwelen en schoenen ontwerpen die geschikt zijn voor elke gelegenheid. Van nylon tot leder, van sobere en klassieke basisstukken tot trendgebonden en opvallende accessoires : zes keer per jaar wordt een nieuwe collectie voorgesteld, met speciale uitschieters bij feestperioden.

Prijsklasse Handtassen vanaf 40 euro, schoenen vanaf 65 euro, beide tot 200 euro. Juwelen tussen 10 en 50 euro.

Onlineshop Neen.

Winkels In België heeft het label een vijftal eigen winkels.

www.friis-co.dk, 03 233 05 01.

5. Mads Nørgaard-Copenhagen

Nationaliteit Deens

Profiel Wat 22 jaar geleden begon als een mannenlijn, is intussen al meer dan een decennium een volwaardig mannen-, vrouwen- en kindermerk. Als reactie op de snelle veranderingen in de westerse wereld, wil Mads Nørgaard-Copenhagen ontwerpen brengen die trendy zijn en tegelijk iets tijdlozer van look. Mode moet je versterken in wie je bent, het mag je niet overheersen : zo klinkt de leuze. Een label met een groot gamma basisstukken dus, met af en toe een jurkje of hemd met een vrolijke print die eruit springt. De jaren zeventig, rebellie en moderne klassiekers (streepjes en bolletjes) zijn de thema’s voor deze wintercollectie.

Prijsklasse Vanaf 59 euro voor een T-shirt, 119 euro voor jeans tot 400 euro voor een winterjas of leren jas.

Onlineshop Neen.

Winkels Verkrijgbaar in verscheidenemultimerkenboetieks verkocht.

www.madsnorgaard.com

6. InWear

Nationaliteit Deens

Profiel Het 39-jarige vrouwenlabel ondergaat deze herfstcollectie een imagoverandering waarmee het zijn marktleiderspositie van de jaren negentig wil heroveren. Het managementteam wist daarvoor de Deense ontwerpster Lene Borggaard te strikken die voordien voor het hippe Bruuns Bazaar werkte. De nieuwe herfstcollectie oogt als moderne, typisch Scandinavische mode : fijne stoffen als satijn en wol worden gebruikt voor vrouwelijke jurkjes en jassen met opvallende details als pofmouwen of opeenvolgende knopen. Het kleurenpalet gaat van pastelkleuren tot warm geel en oranje.

Prijsklasse Vanaf 20 euro voor een T-shirt en 55 euro voor een pull tot 350 euro voor een winterjas.

Onlineshop www.inwear.com

Winkels Verkrijgbaar onder meer in de InWearboetieks en bij Inno.

03 303 38 00.

spanje 7. Camper

Nationaliteit Spaans.

Profiel Het schoenenmerk kreeg zijn naam in 1975, maar kon dan al rekenen op een eeuw familietraditie in het maken van schoeisel. Camper maakt comfortabele leren schoenen met een fantasietoets, voor mannen, vrouwen en kinderen. Sinds enkele seizoenen zitten er zeer trendy schoenen met een sleehak of een hak van 4 of 7 centimeter in de collectie, die een groot succes blijken. Vele architecten en designers verlenen ideeën aan Camper. Zo tekent de Spaanse designer Jaime Hayon voor het label, en sinds kort ook de Zwitser Alfredo Häberli. De Duitse designer Konstantin Grcic ontwierp het interieur van de winkel in Barcelona, waar u ook kunt logeren in het Casa Camper-hotel of dineren in het Camperrestaurant Dos Palillos (twee tandenstokers).

Prijsklasse Sneakers vanaf 95 euro, gekledere modellen vanaf 125 tot 210 euro.

Onlineshop www.camper.com

Winkels België heeft verscheidene Camperverkooppunten.

+34 971 888 229.

8. Desigual

Nationaliteit Spaans.

Profiel Desigual betekent ‘ongelijk’ in het Spaans en dat verklaart meteen de kleurrijke, vaak asymmetrisch bedrukte kleding waar het merk voor staat. Mouwen en broekspijpen zijn zelden identiek en worden versierd met een patchwork van knopen, stiksels, extra lappen stof en opschriften. Het succes van dit mannen-,vrouwen- en kindermerk is deels te verklaren door de zuiderse straatcultuur die in Spanje leeft. Vele zonuren en een donkerdere huidtint komen nu eenmaal beter weg met felle kleuren en drukke prints dan blekere individuen in koudere landen. Het merk bestaat 25 jaar, maar heeft nog maar vijf jaar eigen winkels. De komende twee jaar zullen internationaal tweehonderd winkels openen.

Prijsklasse Vanaf 30 euro voor een T-shirt tot 180 euro voor een winterjas.

Onlineshop Neen.

Winkels Het merk wordt verdeeld in multimerkenboetieks, maar hoopt binnenkort in ons land een eigen winkel te openen.

www.desigual.com, 03 239 59 04.

9. Chie Mihara

Nationaliteit Spaans.

Profiel In 2001 lanceerde de Japanse, in Spanje wonende Chie Mihara haar gelijknamige schoenenlijn. Ze maakt kwaliteitsvolle leren vrouwenschoenen, van sandalen tot laarzen, die ze opvrolijkt met kleurrijke hakken, een strik, bloem of andere fantasietjes. Ook handtassen zitten sinds kort in het aanbod.

Prijsklasse Van 200 euro voor een platte schoen of sandaal, tot ongeveer 430 euro voor laarzen.

Onlineshop www.chiemihara.com

Winkels Enkel in Tokio heeft Mihara een eigen boetiek. In België wordt het merk verkocht in verscheidene schoenwinkels.

comercial@chiemihara.com

10. Vialis

Nationaliteit Spaans.

Profiel In 1996 werd het schoenenmerk gesticht in Barcelona en sinds 2004 internationaal verkocht. Vialis is onder vrouwen zeer populair voor zijn sobere leren pumps, sandalen en laarzen met hakken in allerlei hoogten. Enkele jaren geleden lanceerde het merk ook de lijn Vialis Aro met kleurrijke en comfortabele sneakers in allerlei materialen, voor hem en haar.

Prijsklasse Vanaf 110 euro voor sneakers tot 280 euro voor laarzen.

Onlineshop Neen.

Winkels Verkrijgbaar bij verscheidene schoenwinkels.

www.vialis.es, 0475 86 68 74.

11. Armand Basi

Nationaliteit Spaans.

Profiel Armand Basi bestaat 22 jaar, de gelijknamige stichter is momenteel 82 en ontwerpt niet meer zelf. Een team van designers tekent de stijlvolle mannen- en vrouwencollectie. De vrouwenlijn staat dit seizoen voor kleur en volume (oversized jurken en tulpenrokken met plooien) en basics zoals een heel assortiment witte hemden. Bij de mannencollectie springen de lederen jassen en de gecentreerde kostuums in het oog die geproduceerd worden waar ook Hugo Boss en Paul Smith hun kostuums laten maken. Basi brengt een totaallook met schoenen, riemen, handtassen en juwelen in het gamma.

Prijsklasse Van 50 euro voor een bloesje, tot 200 euro voor schoenen en tot 600 euro voor een lederen jas of kostuum.

Onlineshop Neen.

Winkels Sinds augustus : Theodoor Van Rijswijckplaats 2, Antwerpen. Voorlopig vooral de mannenlijn, maar ook de sterkste vrouwelijke creaties zijn er. Ook te koop in multimerkenboetieks.

www.armandbasi.com, 0497 400 507.

Door Elke Lahousse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content