Nooit meer hetzelfde

In dit nummer blikken we terug op wat de lifestylesector, en dus ook onze samenleving het afgelopen jaar het meest heeft beroerd. Een overzicht van een jaar in spraakmakende gebeurtenissen, fait divers en ontroerende momenten. Omdat de werkelijkheid vele gezichten heeft en iets niet altijd is wat het lijkt, hebben we rechtstreekse getuigen bij elk van die gebeurtenissen naar hun verhalen gevraagd. Je kunt ze lezen in ons dossier ‘De ooggetuigen’, op pagina 37.

Maar ons leven is meer dan een verzameling impressies. Daarom hielden we ook de maatschappelijke trends tegen het licht. Zij veranderen ons dagelijkse leven, meestal heel geleidelijk, soms onomkeerbaar, en in ieder geval voldoende om te beseffen dat het nooit meer zal zijn zoals voorheen. Van het online shoppen, over de elektrische deelscooters en -auto’s tot het co-worken. Een maatschappelijke verandering laat zich niet op één momentum vastpinnen. Het zijn veel kleine stapjes die samen leiden tot een trend en zo uiteindelijk de hele samenleving in beweging brengen.

Voor dit overzichtsnummer selecteerden we twee emancipatorische trends, die erg uiteenlopend zijn, maar elk in hun domein zorgden voor een grote bewustzijnsverruiming.

Vegetarisme en veganisme (zie pagina 68) vormen de foodtrend van het afgelopen jaar. De vegetarische tafelaar ging er bij zijn restaurantbezoeken aanzienlijk op vooruit. In steeds meer horecazaken prijken volwaardige vegetarische gerechten op het menu. En ook de stapel vegetarische kookboeken was dit jaar niet te overzien. Aan inspiratie met peulen, zaden, noten en vergeten groenten geen gebrek. Het gaf de flexitariërs onder ons steeds meer goesting om eens een vleesvrij menu uit te proberen. Het is deze gematigde groep die fors groeide en voor de grote doorbraak zorgde. Want hoe meer mensen afwisseling op het menu vragen, hoe groter het vegetarische aanbod wordt.

Na de vele emotionele getuigenissen op sociale media moeten we nu tot een duurzame verandering komen

In België nam de vleesconsumptie opvallend sneller af dan in onze buurlanden, waardoor die nu tot de laagste in West-Europa behoort. Het gevolg van campagnes als ‘Dagen Zonder Vlees’ en ‘Donderdag Veggiedag’, maar wellicht ook van de schandalen in de vleessector.

Een trend van een heel andere orde, maar minstens zo emancipatorisch, is die van de ‘verontwaardigde vrouwen’ (zie pagina 22). Het begon in januari met de Women’s Marches en eindigde met #metoo. Vrouwen hebben in 2017 massaal van zich laten horen. Niemand zal nog durven te beweren dat de strijd gestreden is. Het feminisme is opnieuw springlevend, en populair bij jonge vrouwen. Na de vele emotionele getuigenissen op sociale media moeten we nu tot een duurzame verandering komen, het veelbesproken ‘tipping point’. Daarvoor is bewustwording alleen niet voldoende. Ook een constructieve dialoog is noodzakelijk. Hopelijk komt die er in 2018.

Vanaf volgende week zijn wij er even tussenuit, maar aan leesplezier zal het je niet ontbreken dankzij het politieke, economische en sociale jaaroverzicht van onze collega’s van Knack. Ons lees je terug in het nieuwe jaar. Namens de hele Weekend-redactie wens ik jou alvast het allerbeste.

ruth.goossens@knack.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content